Advertentie
sabato

'De Mustang is de rode draad in mijn leven'

Adelbert Engler bij een Ford T Racer (1917). 'Maar de Mustang is de rode draad in mijn leven.' ©Thomas De Boever

Een tocht langs Belgische garages. Deze week: op bezoek bij Adelbert Engler, de man met 6.500 Ford Mustangs.

'Toen ik acht was, werd ik verliefd op een witte Ford Mustang Fastback die onze straat in kwam gereden', vertelt Adelbert Engler. 'Tussen de Simca's en Peugeots sprak die auto enorm tot de verbeelding. De Mustang zou een rode draad worden in mijn leven.'

'Het is moeilijk uit te leggen. Waarom gaat je hart bij die ene vrouw sneller slaan? De Mustang gaf me kriebels die ik nooit meer kan loslaten. Wellicht speelde Amerika een rol. De sympathieke lijn. En de magie van het paard in galop. Vrijheid!'

Achter de Mustangs: 25 meter vitrine met 6.500 miniatuur-Mustangs en heel veel emotie. ©Thomas De Boever

Adelbert Engler (54) Autorestaurateur.
Daily: Ford Mustang 2.3 EcoBoost (2016).
Eerste: Ford Escort 1100 Mk2 (1975).
Beste: Ford Mustang (2016).
Met spijt verkocht: Opel Kadett GTE (1977) en BMW M3 (1989).
Droom: Aston Martin DB9.

'In oorsprong was het een sportieve auto voor jonge gezinnen. Niet peperduur, maar wel steengoed. Hij evolueerde van een brave merrie tot een potige hengst - de muscle cars - naar een boerenknol. In de jaren zeventig liet Ford het paard vallen, maar in 2005 wekten ze het weer tot leven en tekenden ook weer een Mustang met de oplopende kont en de dikke billen. Het retromodel werd een groot succes.'

'Ik was vroeg volwassen', lacht Engler. 'Toen ik tien was, ging ik zelf kleren kopen. Maar op school zat ik altijd Mustangs te tekenen. Het eerste miniatuurtje kocht ik in de Hema van Terneuzen voor 1 gulden.' Het staat pal in het midden van de 25 meter lange vitrinekast die Engler liet bouwen. 'Met 6.500 Mustangs heb ik niet de grootste collectie, wel de grootste die publiekelijk is tentoongesteld. Dat was mijn droom toen ze vroeger in dozen zaten. Het is een levenslange zoektocht. Op sommige heb ik acht jaar gejaagd. Zo'n model vinden geeft dan een gelukzalig gevoel.'

De kast zit vol emoties. 'Kijk, het kaartje van Shelby, geboren tijdens Mustang Fever, het festival dat ik hier jaarlijks organiseer, met 10.000 bezoekers en 600 Mustangs. Ze werd vernoemd naar de Amerikaan Carroll Shelby, die de Mustang tunede. Maar er staan ook doodsprentjes van Mustang-fans.'

'Met het internet explodeerde het aanbod. Ik stak er voortdurend geld in. 'Waarom koop je geen echte Mustang?', zei mijn vrouw. In 1998 kocht ik de eerste Fastback. In december de tweede, met als doel er een rallywagen van te maken. Maar die heb ik verkocht. Om de zaak over te nemen. In 2000, op mijn 38ste, kreeg ik de kans er mijn beroep van te maken. Eerder had ik een carrière in de rallysport. In België waren uitsluitend hobbyisten met Mustang bezig. Een kennis die de zaak had opgericht, was het snel beu. En ik nam ze over. Hier in The Mustang Garage restaureren, verkopen en onderhouden we Mustangs, oude en nieuwe.'

De Mustang 2.3 EcoBoost: 'Over the top qua look, maar dat moet.' ©Thomas De Boever

Engler is een wandelende Mustang-encyclopedie. En in de showroom staat ook zijn privécollectie van acht Ford Mustangs. 'De 5.0 GT Convertible (1989) is hier niet zo gewild, maar in de VS stijgt de waarde. De gesloten variant (1988) is voor de winter. Het verbruik? Valt best mee. Tien tot twaalf liter. Deze Coupé (1965) bouwde ik om tot een rallywagen met Monte Carlo-trim. En nu tover ik er een van 1969 om tot circuitwagen. Ook mijn 5.0 GT in Belga-uitvoering is bijna klaar. Een icoon, vind ik: de auto waarmee Jean-Michel Martin, Philippe Martin en Vince Woodman in 1983 onder meer de 24 uur van Francorchamps reden. Dit is een exacte kopie. Voor de echte vragen ze 1,1 miljoen euro.'

Het plan is dat Autoworld de collectie na mijn overlijden opdeelt en exposeert in vier Europese musea. Dan blijft mijn naam aan Mustang verbonden en heb ik toch iets betekend op deze wereld.

'Mijn lieveling is de Type II Cobra (1976). Dit was het zwarte schaap: te klein naar Amerikaanse normen. Het is de eerste van zeven in België geleverde exemplaren. Toen ik hem kocht, had hij 22.000 kilometers gereden en 17 jaar in een container gestaan. De V8-motor was er niet bij, maar achteraf vond ik in Nederland alle originele onderdelen terug. En hoewel hij nog niet helemaal klaar, is, bestaat er wel al een miniatuurtje van!' (lacht)

Hij heeft ook de jongste versie, uit 2015. 'Van de 2.3 Ecoboost heb ik een Ecobeast gemaakt', lacht hij. 'De viercilinder vind ik prima. Het is een prachtig staaltje techniek, sterker dan de V8 uit 2009.'

'Ooit wilde ik een verzameling opzetten met baanversies van legendarische rallywagens: Lancia Delta Audi Quattro, BMW M3... Alle in rood. Maar dat kapitaal heb ik in de miniaturen gestopt - ik kocht twee andere collecties op. Of dat investeren is, weet ik niet. Het plan is dat Autoworld de collectie na mijn overlijden opdeelt en exposeert in vier Europese musea. Dan blijft mijn naam aan Mustang verbonden en heb ik toch iets betekend op deze wereld.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie