sabato

De zes mythische Londense taxi's van Andrien della Faille d'Huysse

Adrien della Faille d'Huysse bij de Citroën Traction Avant (1953): 'Bij mijn weten nooit gerestaureerd, alleen hersteld.' ©Thomas Vanhaute

Een tocht langs garages in België. Deze week: van Londen naar Zottegem met Adrien della Faille d'Huysse.

Het Kasteel van Leeuwergem in het Oost-Vlaamse Zottegem dateert van 1764 en is privébezit van baron Baudouin della Faille d'Huysse en barones Pauline de Villenfagne de Vogelsanck. In het park errond bevinden zich oude Franse en Engelse tuinen, een openluchttheater en een impressionante vijver. Om het domein te onderhouden baat de familie er ook feestzalen en seminarieruimtes uit.

La Citroën Traction Avant (1953). ©Thomas Vanhaute

Als het om auto's gaat, heeft de zoon des huizes, Adrien della Faille d'Huysse, een specifieke crush: hij bezit niet minder dan zes exemplaren van de mythische Londense taxi's. 'De eerste was een caprice', lacht hij. 'Speelgoed, ingegeven door mijn liefde voor Engeland. Onderweg naar het werk zag ik er elke dag een staan. Een echte eyecatcher, met die pure Engelse look. Vijf jaar geleden kocht ik het wit-zwarte exemplaar. Die auto dateert van 1997, maar lijkt net zo goed uit de sixties te komen. Ik kocht hem van de Londense taxichauffeur zelf, toen hij na 16 jaar dienst verplicht uit roulatie werd gehaald. Hij was in uitstekende staat, ook na 290.000 miles.'

Vorig jaar heeft Engeland beslist dat de FX4-taxi's nationaal patrimonium zijn. Nu mogen ze niet meer buiten. En worden ze zeldzaam.

'Ik vond hem zeer gezellig voor uitstapjes met mijn vrouw en dochter. Maar nadat een vriend vroeg om hem te gebruiken op zijn huwelijk, zijn we dat vaker gaan doen. Een goede reden om ze ook te gaan verzamelen.' Hij kocht ook een zwart-rood en een zwart exemplaar, beide uit 1989. 'Ze zijn perfect dagelijks bruikbaar. En de extreem korte draaicirkel is erg praktisch.'

Zonder spoetnik: de bijzondere Austin FX4 (1976) voor Concorde-klanten bij British Airways. ©Thomas Vanhaute

De zogeheten FX4 werd tussen 1958 en 1982 verkocht door Austin. Vervolgens nam Carbodies, dat de auto bouwde, de intellectuele rechten over. Die gingen in 1984 naar London Taxis International, dat de auto op zijn beurt produceerde tot 1997. 'Nog niet zo lang geleden waren het oude, banale werktuigen', zegt Della Faille d'Huysse. 'Maar vorig jaar heeft Engeland beslist dat ze nationaal patrimonium zijn. Nu mogen ze niet meer buiten. En worden ze zeldzaam. Tien jaar geleden kocht je er een voor 2.000 euro, nu mag je voor een exemplaar in goede staat het drievoudige rekenen. En zo zijn ze moeilijk te vinden.'

Zijn taxi's hebben allemaal de betrouwbare 2.7-dieselmotor van Nissan. Behalve dat ene, erg bijzondere exemplaar uit de jaren zeventig. 'Die heeft nog de oude 2.3-benzinemotor van Austin. Dat is een echt collector's item, in zeer goede staat, dat ik alleen voor het plezier gebruik. Hij is uniek in België, en zelfs in Engeland zal je niet gauw een tweede vinden - prins Philip heeft er wel een waar hij soms mee rijdt.'

De spoetnik prijkt op elke taxi ©Thomas Vanhaute

'Kijk, er is geen spoetnik in het dak verwerkt', toont hij. 'Zo bouwde Austin er in zeer kleine oplage voor privé- en limousinebedrijven. Dit exemplaar uit 1976 werd speciaal geproduceerd voor British Airways - vandaar de metaalblauwe kleur. De auto werd ingezet voor klanten die met de Concorde vlogen. De lederen zetels hebben het comfort van een Rolls-Royce. Er is zelfs een oude mobilofoon aanwezig. En in plaats van de bagageruimte is er naast de chauffeur een zitje voor de steward die de klant ophaalde. De bagage werd in een andere auto vervoerd.'

Adrien Della Faille d'Huysse (38)
Uitbater Kasteel van Leeuwergem
Daily: Jeep Grand Cherokee (2005). Eerste: Saab 900 Turbo (1989)
Beste: Jeep Grand Cherokee (2005)
Slechtste: 'Geen, maar van de Saab naar een banale Ford Mondeo viel tegen.'
Met spijt verkocht: Saab 900 Turbo (1989)
Droomwagen: Citroën DS

'Toen ik een paar jaar geleden in de Ardennen naar het zwarte exemplaar ging kijken, zag ik hem plots staan. Ik deed alsof hij me niet erg interesseerde en negotieerde een prijs voor de zwarte. "Als je hem voor dat geld echt wil, moet je de blauwe ook kopen", zei de verkoper. "Oké, maar voor dezelfde prijs", antwoordde ik. En die man stemde in! Na de deal was hij triest, maar alleen omdat de taxi's voor hem veel emotionele waarde hadden. Hij was er zich niet van bewust dat deze versie het vijfvoudige waard is.'

'Wat geluk hebben doet altijd deugd', lacht hij, en toont nog zijn Citroën Traction Avant (1953). 'Ook met deze auto rij ik alleen zelf. Ik kocht hem puur als liefhebber, voor de oude, Franse stijl. Kijk, deze trede dient om modder van je schoenen te vegen. Hij is in goede staat en zeer comfortabel, maar niet honderd procent betrouwbaar. Dit exemplaar werd nooit echt gerestaureerd, alleen af en toe hersteld. Hij is altijd blijven rijden. Niet slecht voor een auto van 65 jaar oud. Veel mensen vertellen me dat hun vader of oom er een had. (lacht) Of dat ze er als kind door werden overreden, zoals iemand onlangs wist te melden.'



Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content