sabato

Driewielers voor volwassenen: de vergeten 'cycle cars' van Villard

De Villard Type 29A (1929) waarmee het allemaal begon. ©Thomas Vanhaute

Een tocht langs garages in België. Deze week: de vergeten 'cycle cars' van Geert en Benedikte Debrabandere.

In de voormalige koeienstal van een indrukwekkende, eigenhandig gerestaureerde hoeve moest een zwembad komen, maar twaalf jaar geleden besliste een schuurvondst daar anders over. 'Onze zoon had een gocart met Engelse bouten', vertelt Geert Debrabandere. 'Ik ging snuisteren bij een handelaar in de buurt. Hij had dit wrak staan, verstopt onder bomen en takken. De achterzijde was weg. Maar ik heb het gekocht. De bouten kreeg ik er gratis bij.'

Hij toont de blauwe Type 29A (1929), een driewieler van het vergeten merk Villard. 'Aan de restauratie ging een jaar opzoekingswerk vooraf. We ontdekten dat er ook in Nieuw-Zeeland een exemplaar was en deden ons uiterste best om de eigenaar in keurig Engels aan te schrijven. Bleek het een uitgeweken Nederlander te zijn. Hij maakte tekeningen en plannen die ik vervolgens kon gebruiken. Ik had nog nooit een auto gerestaureerd. Een verzamelaar uit de buurt die goed is in metaalbewerking heeft me alles geleerd. Na twee jaar was ik ermee klaar.'

©Thomas Vanhaute

'Bijzonder is dat zowel de aandrijving als de sturing met het voorwiel gebeurt. Nu rij ik er in het seizoen wekelijks 100 tot 150 kilometer mee - mijn vrouw en ik zijn lid van vijf oldtimerclubs. Er werd al een bedrag geboden waarvoor je een heel mooie nieuwe auto koopt. Maar hij gaat niet weg. Ermee rijden is veel te plezierig. Je leert mensen kennen en kunt er uren over babbelen.'

'In Janville, Noord-Frankrijk, bouwde Marcel Villard van 1924 tot 1935 zogeheten 'cycle cars', die zich tussen de auto en de motorfiets in bevonden', vertelt mevrouw Debrabandere. 'Hij had zowat 150 patenten op zijn naam. In 1923 had hij bij Colombe al een voorganger gebouwd, waarmee ook werd geracet.' Ze toont een foto. 'Daarvan werd nog geen enkel exemplaar teruggevonden.'

Van de historiek is ze beter op de hoogte dan haar man, zo blijkt. 'Ik ben altijd met paardensport bezig geweest, dit vindt Benedikte veel plezieriger', lacht die laatste. 'Op beurzen jaag ik op onderdelen, zij op papieren. Toevallig waren we bij de eersten die in het merk Villard geïnteresseerd waren. Daardoor konden we veel documenten op de kop tikken - oude catalogi, facturen enzovoort. We kopen alles wat we vinden van Villard.'

Een minimuseum in de Villard van warenhuispionier Félix Potin (1924). ©Thomas Vanhaute

'We leerden ook Olivier Allo kennen. Hij woont nabij Parijs, is bezeten van Villard en werkt aan een boek. Hij bezit twee ongerestaureerde exemplaren. Dankzij hem vonden we begin vorig jaar een Villard Type 27 uit 1924. In Toulouse ontvingen de vorige eigenaars ons met een uitgebreid diner, en 's avonds brachten ze ons naar de B&B die ze voor ons hadden geboekt. De auto was wel in nog slechtere staat dan de vorige. Hij deed oorspronkelijk dienst bij de Franse warenhuispionier Félix Potin. Voor de restauratie tekende Allo alles uit. Van hem kon ik ook een originele koppeling en uitlaat kopen. Hij is pas klaar. Ik heb er al één keer mee gereden.' In de laadruimte installeerde Debrabandere een 'museum' met memorabilia van de supermarktketen uit de jaren 1924 en 1925.

Benedikte (52) en Geert (51) Debrabandere 
Bakkers op rust
Daily: Volvo XC 40 (2018).
Eerste: Austin Allegro.
Beste: Mercedes E 250 Diesel (1995).
Slechtste: Nissan Navara (2000).
Droom: 'Dat was een Morgan, maar ik ben ervan afgestapt. Een prachtstuk, maar niet zo zeldzaam als dit.'

'Vanaf 1935 moest ook op driewielers taks worden betaald, waarmee de categorie crashte. Alleen de legendarische Morgan Threewheeler bleef over. Marcel Villard ging bij Peugeot werken. Maar hij had wel degelijk ook enkele vierwielers gebouwd. Begin dit jaar kochten we op een veiling van Artcurial tijdens Rétromobile in Parijs de Villard Type SMT Cabriolet (1931). Hij komt uit de beroemde Broual-collectie en heeft veertig jaar stilgestaan. Toen we hem zagen, werden we er emotioneel van. Vijf seconden zwijgen tijdens zo'n bieding is lang. We betaalden niet veel meer dan onze vooropgestelde maximumprijs. En ach, wat is veel? Van dit type is er maar één exemplaar bekend.'

'Hij is compleet, maar rijdt niet. De Staub-motor van 500 cc en de versnellingsbak moeten worden opengegooid. Voorts wil ik hem authentiek houden. Het koetswerk is van aluminium. De verf is volledig afgebladderd. Een slechte grondlaag, wellicht. Die ga ik vernissen, zodat hij niet verder wegteert.' Uit de lederen stoel komt paardenhaar tevoorschijn. 'Die zal een vriend herstellen.'

Benedikte en Geert Debrabandere bij hun drie Villards. ©Thomas Vanhaute

'Tot dusver werden 22 Villards teruggevonden', zegt Benedikte. 'In België zijn er vier. Het vierde exemplaar is van een grote autoverzamelaar in Brussel. Hij wil niet verkopen. We moeten wat geduld hebben.'



Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content