sabato

Engelands meest adellijke racecircuit lanceert kledinglijn voor petrolheads

De capsulecollectie van Connolly en Goodwood mixt de pionierstijden van de autosport met een hedendaagse stijl. ©rv

Wat krijg je als je een merk dat meer dan honderd jaar het leder leverde aan Bentley, Rolls-Royce en Maserati koppelt aan het legendarische auto-event Goodwood Festival of Speed? Antwoord: een limited-editioncollectie van kleding en accessoires, geïnspireerd op een icoon uit de autoracerij.

Het woord ‘collab’ - een samenwerking tussen twee merken - staat prominent in het grote woordenboek van marketingclichés. Vaak wordt de term gebruikt als een gereputeerd maar niet meer zo jong label beslist om de gemiddelde leeftijd van zijn klanten naar beneden bij te sturen. Dan huren ze hippe huizen in zoals het Amerikaanse Supreme of het Japanse A Bathing Ape. Waarna adolescenten plots in de rij gaan staan voor het traditionele label.

©rv

Maar zie, er zijn ook samenwerkingen die níét passen als een tang op een varken. Zoals het recente samengaan van Goodwood en Connolly.

Het eerste is een uitgestrekt landgoed in de South Downs, nabij de zuidoostkust van Engeland, en het is de thuis van een man die elk jaar een van de bekendste auto-evenementen ter wereld organiseert.

Connolly dan weer is een heerlijke boetiek in Clifford Street, in de Londense Mayfair-wijk.

Voor elk is de auto geen product, maar een cultuur. En ze worden beide geleid door respectievelijk een man en een vrouw die geobsedeerd zijn door zorg voor detail, en die graag ontwerpen.

Enerzijds Charles March, de 11de hertog van Richmond en de eigenaar van Goodwood, anderzijds Isabel Ettedgui, de weduwe van modelegende Joseph die het merk Connolly - dat van 1878 tot begin jaren 90 het leder leverde aan merken zoals Rolls-Royce, Bentley, Ferrari, Maserati en Aston Martin - opnieuw tot leven wekte.

Charles March, de 11de hertog van Richmond, samen met Isabel Ettedgui, de eigenaar van Connolly. ©Jamie McGregor Smith

Gigantisch tuinfeest

Het Goodwood Festival of Speed werd voor het eerst georganiseerd in 1993. In die tijd was het een gigantisch tuinfeest met een paar auto’s die de ondertussen legendarische heuvel op raceten. De bezoekers kwamen er picknicken en gingen langs het circuit zitten. Rustig genietend, ver weg van alle drukte. Vandaag is het Festival of Speed een wereldevenement en loop je er over de koppen.

Twee jaar later, in 1995, opende Connolly - oorspronkelijk een leerlooier en -bewerker en leverancier van de Britse koningin en van ‘s werelds meest gereputeerde automerken - een boetiek met luxeartikelen in hartje Londen. De shop, ingericht door de Franse interieurarchitecte Andrée Putman, werd dé referentie in het wereldje van de autochic.

‘Vroeger ging ik er vaak langs’, herinnert de hertog zich. ‘Dan kocht ik alle schoenen die ze hadden. Ik denk dat het in die tijd de enige plek in Londen was waar je schoenen kon vinden die speciaal waren gemaakt om met de auto te rijden. Ik vond het geweldig.’

Toen Connolly een paar jaar geleden opnieuw openging, nu in Clifford Street, was hij een van de eerste klanten die er terugkeerden. ‘Ik hou van hun spullen, mijn zonen dragen ze nu ook.’

Stanley Kubrick

Ettedguis herinneringen aan de hertog gaan nog verder terug in de tijd, lang vóór er sprake was van Connolly of van het Festival of Speed. Tot in de jaren 80 - toen hij nog Charles, lord Settrington, heette - en hij een bijzonder charmante fotograaf was. Ettedgui was op dat moment een jonge medewerkster bij het magazine The World of Interiors.

Eigenlijk is dit werkkledij voor mensen die zelf… niet werken.

Ondanks zijn ‘good looks’ was Ettedgui naar eigen zeggen vooral onder de indruk van zijn zorg voor detail.

‘Hij had voor filmregisseur Stanley Kubrick gewerkt en je merkte dat niets aan zijn aandacht ontsnapte’, vertelt ze. ‘Wat hij van Goodwood heeft gemaakt, is simpelweg fantastisch. Dat een groot evenement, alom bekend in de wereld, zo’n hoge esthetische normen kan hanteren, is toch opmerkelijk.’

Vandaag is hij vooral klant. ‘Een zeer goede klant. Hij kocht hier onlangs een jas voor zijn zoon. Hij koopt ook sjaals, knitwear... de meer klassieke stukken.’

Capsulecollectie

Hun samenwerking was geen marketing met voorbedachten rade. ‘Geen van ons had eerder al op zo’n manier samengewerkt’, lacht Ettedgui. ‘We ontmoetten elkaar in de winkel en begonnen te praten. Zo kwam het gesprek op een bepaald moment bij: zou het niet geweldig zijn om samen iets te doen? Dus deden we dat maar.’

©rv

Dat ‘iets’ is een capsulecollectie, geïnspireerd op de grote autoheld van de hertog: zijn grootvader Freddie Settrington, later de 9de hertog van Richmond. Na zijn opleiding in Eton en Oxford ging hij in de leer bij Bentley en begon later een carrière als autoracer.

‘Ik was heel close met hem, hij was heel belangrijk voor mij’, herinnert hij zich. ‘Mijn grootvader was niet alleen een knappe ingenieur en autoracer, hij had ook grote affiniteit met design.’

‘Hij hield van kleine, intelligent gemaakte auto’s. Hij reed trouwens altijd met kleine, lichte bolides. Dan nam hij het op het circuit met zijn kleine MG op tegen Bentleys en dergelijke, én versloeg ze. Hij was ook een uitstekend schilder en fotograaf. Ik was amper tien toen hij me mijn eerste fotovergroter schonk. Zijn donkere-kameruitrusting heb ik nog altijd.’

Dandy

Grootvader Settrington was even gedreven bezig met fotografie als met het prepareren van zijn racewagens. ‘Van iedere foto die hij afdrukte, schreef hij de specificaties gedetailleerd op: diafragma, vergrotingsfactor etcetera’, aldus Charles March.

Maar de 9de hertog van Richmond hield veel meer bij dan de technische details van zijn fotoafdrukken. Hij schreef ook zijn leven neer in allerlei notitieboekjes.

Freddie Settrington, vóór hij de 9de hertog van Richmond werd, met zijn MG Midget-raceauto in 1931. ©Motoring Picture Library / Alamy

Toen de voorbereidingen voor de Connolly for Goodwood Collection begonnen, kwamen de schriften meer dan van pas. ‘We namen alle plakboeken en archieven van Charles’ grootvader door’, zegt Ettedgui.

‘Het T-shirt dat we maakten, toont de handgeschilderde pit-signalen die hij gebruikte. We maakten ook racesokken. Het idee is dat je voor een zeer redelijke prijs in de collectie kan stappen.’

Ettedgui liet zich zelfs inspireren door de manier waarop Freddie Settrington zijn zijden racesjaal knoopte. ‘Bestuurders in die tijd waren behoorlijk dandy, ja. Een fantastische combinatie van praktische bruikbaarheid en grote flair. Net zoals de auto’s waarmee ze reden toen.’

Overall

In de collectie zit eveneens een pilotenjas - Settrington bouwde zelf vliegtuigjes en vloog ermee - en een motorjas, gemaakt naar een door Settrington gedragen exemplaar op een foto, terwijl hij op twee wielen door Londen scheurt. Maar zowel Charles March als Isabel Ettedgui onderstrepen dat hun collectie niet louter een nostalgische oprisping is.

‘Mijn grootvader keek nooit achterom, hij was heel vooruitstrevend’, zegt March. ‘Hij zag er het nut niet van in om in het verleden te duiken en die vroegere tijden opnieuw te beleven. Onze samenwerking is een vertaling van het erfgoed van Goodwood en de pionierstijden van de autosport.’

‘Het is veel meer dan een archiefcollectie. Het is het beste van twee werelden’, aldus Ettedgui, waarna ze wijst naar de rubberen knopen op de overalls. ‘Speciaal gemaakt om geen krassen te maken op het koetswerklak. Maar ook heel praktisch, zoals werkkledij hoort te zijn.’

Hoewel: eigenlijk is dit werkkledij voor mensen die zelf… niet werken. Overalls die je draagt voor een wandeling door de paddock, net voor de race. Ze zijn gemaakt van de beste stoffen. Zo is de pilotenjas vervaardigd van soepel, kasjmierzacht hertenleder en niet van stijf, krakend schapenleder.’

Huivering

De mogelijke financiële opbrengst van de samenwerking is voor Goodwood - dat behalve op honderdduizenden betalende bezoekers ook op de meest gulle sponsors zoals Rolex, Mastercard en IWC kan rekenen - eerder verwaarloosbaar.

‘Dit is een kleine capsulecollectie, die wellicht groter zal worden’, zegt hij. ‘Maar het is vooral een samenwerking die heel spontaan is ontstaan. Een samenwerking van twee merken die perfect bij elkaar passen. Het klikt tussen ons, en de collectie is een mooie combinatie van merken en families.’

Isabel Ettedgui denkt er net zo over. ‘Een beperkte reeks om te peilen naar de reacties. Merken we dat het werkt, dan gaan we misschien nog iets verder in onze samenwerking.’

Ettedgui mag dan vaag blijven over haar commerciële ambitie, over de basis van haar partnership is ze kristalhelder. ‘Hij heeft een zeer goede smaak.’

Ze pauzeert even, laat haar glimlach wegglijden in een serieuze blik, en zegt: ‘Ik zou trouwens geen collectie kunnen maken met iemand die geen goede smaak heeft.’ En even, terwijl ze het uitspreekt, huivert ze al bij het idee alleen. 

Goodwood x Connolly is onder meer te koop via Mr Porter.



Lees verder

Advertentie
Advertentie