sabato

'Geregeld staan er mensen aan de vitrine en vragen ze of ik de auto's verkoop'

©Thomas Vanhaute

Een tocht langs garages in België. Deze week: in de vitrine bij Lionel Vanderstraeten.

Waar men rijdt langs Vlaamse wegen, komt men ex-garagisten tegen. En in sommige vitrines zijn pareltjes blijven staan. Bij Lionel Vanderstraeten in Wetteren, bijvoorbeeld. Vroege Japanse sportwagens zijn vaak vergeten auto's die - zoals vergeten groenten - worden herontdekt en steeds meer worden gewaardeerd. Zo ook de illustere Z-Types van Datsun, een automerk waarvan de naam in 1983 werd vervangen door Nissan.

'De Nissan 300 ZX V6 Turbo (1984) was ruim dertig jaar geleden total loss', vertelt Vanderstraeten. 'De herstelling zou complex zijn en mijn klant minstens 12.500 euro kosten - veel geld, toen. 'Doe maar', zei hij. Maar nadat ik alle onderdelen had besteld, trok hij zijn staart in. Waarna ik de auto zelf kocht en op mijn gemak herstelde. Een enorme klus.' Er staat 66.067 kilometer op de teller. 'Tegenwoordig ben ik meer met mijn motorhome bezig dan met de sportwagens. Soms rij ik hier eens in de straat met de Nissan, opdat hij even zou draaien. Maar als je gas geeft, zie je het benzinemetertje zo zakken.' (lacht)

Nissan 300 ZX Twin Turbo (1991). ©Thomas Vanhaute

De knalrode 300 ZX Twin Turbo (1991) van de vierde generatie heeft ongeveer dezelfde motor, maar meer pk's. 'In standaarduitvoering waren dat er 284, maar ik heb hem nog wat opgedreven. Hij haalt 280 kilometer per uur. Ooit koerste ik er op de snelweg mee tegen een Porsche. Op de middenberm had ik agenten gezien. Achteraf belde ik naar een rijkswachter die ik kende. "Ha, was jij dat?", klonk het. Ze hadden alleen de kleur van de auto gezien.'

Datsun 1000 Deluxe (1970). ©Thomas Vanhaute

Bij zijn lancering in 1990 was het een spectaculaire sportwagen, die voor was op veel concurrenten. Wegens zijn karaktervolle looks die Japanse sportwagens lang moesten ontberen, maar ook technisch. 'Het is wel een hel om aan te werken: de motorruimte zit compleet volgestouwd en je kan nergens bij', weet Vanderstraeten. 'Maar zijn wegligging is fenomenaal.

Vroeger had ik favoriete bochten waar ik steeds sneller door ging. Na elke 10.000 kilometer verving ik wel de banden. Anders verongelukte je.' De laatste smering dateert van 2009, leert het onderhoudsboekje. 'In 2016 schreef ik hem in als oldtimer, maar de nummerplaten liggen nog altijd op de achterbank te wachten', aldus Vanderstraeten. 'Van dit type vind je er bijna geen meer in goede staat.

De deurdrempels rotten gemakkelijk door. Ikzelf heb er 's winters nooit mee gereden. Geregeld komen er mensen aan de vitrine kijken en vragen of ik ze verkoop. Maar dat gaat niet. Mijn dochter wil ze houden. Zeker de witte: dat is de auto waarmee mijn vrouw vroeger veel heeft gereden. Negentien jaar geleden is ze overleden.'

Lionel Vanderstraeten (69)
Nissan-dealer op rust.

Daily: Nissan Qashqai (2015)

Eerste: Renault Dauphine (1963).

Beste: Nissan 300 ZX Twin Turbo (1991).

Slechtste: Mercedes C-Klasse.

Met spijt verkocht: Datsun 160J SSS (1974).

Droom: Nissan GT-R.

 

Hij neemt ons mee naar zijn werkplaats. 'Deze Datsun 260Z 2+2 (1977) was mijn eerste eigen sportwagen, die ik altijd heb bewaard. Ik nam hem over van een rijkswachter die geërfd had. Na een jaar kreeg hij een ongeval, maar zijn erfdeel was op en hij kon hem niet laten herstellen. Ik heb hem gekocht, hersteld en er jaren zelf mee gereden. De kinderen hebben er hun eerste communie in gedaan. Ook dit was een goede auto in zijn genre. Als ik de tijd vind, zet ik hem in orde. Ik ben er al eens aan begonnen, maar ben halverwege gestrand.'

Nu werkt hij aan zijn Datsun 1000 Deluxe (1970), met 83.305 originele kilometers op de teller. 'Toen ik in 1971 begon als autohandelaar waren dit de eerste autootjes die ik verkocht. Mijn vader was schrijnwerker en gebruikte dit exemplaar als werkauto - aan zijn nieuwe mocht geen krasje komen.' Uit de kofferbak diept hij 'Het Nieuwsblad' van 28 mei 1971 op. 'Die krant is er altijd in blijven liggen.'

Tegenwoordig zijn er geen kleine autodealers meer. 'Ook bij Nissan moet je minstens twee garages hebben. Ikzelf ben vijf jaar geleden met pensioen gegaan. Om bezig te blijven werk ik wel nog wat voor oude klanten. Sommigen komen hier al bijna vijftig jaar. De auto's zijn wel enorm verbeterd. Vroeger zag je al corrosie toen ze van de boot kwamen. Als je goed luisterde, hóórde je ze roesten.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie