sabato

'Ik heb jaren gezocht naar deze Landrover Pick-Up uit 1956'

Karl Gestels verzamelt vintage Landrovers.

De perfecte vakantie voor autoverzamelaar Karl Gestels: offroaden met zijn collectie imposante landrovers, waarvan sommigen nog stammen uit de jaren 50 en 60.

‘Behalve meubels maken en interieurs bouwen wilde ik iets totaal anders doen’, vertelt Karl Gestels. ‘Aan oude Land Rovers is niks complex. De elektriciteit is zoals bij een snorfiets. Je kunt er dus zelf aan werken.’

AUTOBIOGRAFIE:

Karl Gestels (53), Meubelmaker en interieurbouwer. Medeoprichter onlineveilinghuis Classic Wheels Auctions.
Eerste: Ford Escort (1980). ‘Gekocht voor 50 euro.’
Daily: Land Rover Defender Utility (2015).
Beste: Land Rover 110 110 2.5 NA Diesel Soft Top (1986).
Slechtste: Ford Scorpio (1990).
Met spijt verkocht: Mercedes-Benz 200D ‘Heckflosse’. ‘Uit mijn geboortejaar 1967.’
Droom: Humber (1935). ‘Maar de huidige eigenaar wil hem niet lossen.’

Gestels is een echte Land Rover-man. Tikje stuurs, maar heel vriendelijk. ‘De eerste kocht ik bijna 15 jaar geleden: een witte 110 2.5 NA Diesel Soft Top. Het was een voormalig militair voertuig uit Nederland met open laadbak. Die verbouwde ik voor offroadgebruik.'

'Wat later richtten we onder ex-scoutleiders het informele clubje Land Rover Team Hageland op. Intussen zijn we met zijn twaalven en zijn er ook enkele vreemde eenden in de bijt bij, die nooit scout waren.'

'Twee keer per jaar gaan we naar Engeland. We kamperen dan op een veld en slapen in onze daktenten, of op de grond. We gaan ook naar de Vlaamse Ardennen. Maar in België is offroaden nog amper toegelaten. Daarvoor trekken we vooral naar Noord-Frankrijk met Globe Adventures, dat originele dag- of weekendritten uitstippelt. En we dromen van IJsland.’

‘Die eerste Land Rover heb ik verkocht aan een van de vrienden’, vertelt hij. ‘Dan volgde deze 110 V8 (1986). Van dit type werden er een kleine 11.000 gebouwd. Hij staat twee inch hoger op zijn poten - wat niet evident is om gekeurd te raken.'

Van de 110 V8 uit 1986 (l.) werden een kleine 11.000 exemplaren gebouwd. Hij staat twee inch hoger op zijn poten. De Defender Utility (r.) werd nieuw geleverd in 2015.

©Thomas Vanhaute

'Ik vond hem in Nederland, waar hij aan de kust als werkpaard heeft gediend. De V8-motor is 150 pk sterk, maar de auto blijft traag en loom. Hij is in prima staat en heeft weinig roest. Onlangs is er wel iemand tegen de achterzijde geknald.’

We gaan verder terug in de tijd. ‘Mijn Series IIA (1964) heeft de korte wielbasis van 88 inch. Het is een project. Ik vond hem hier vlakbij in een wei. Eigenlijk was het een half kippenhok. Maar hij startte meteen. Achteraan was hij rot en er zat een Peugeot-motor in. Voorts is hij origineel. De correcte motor heb ik intussen gevonden.’

De Land Rover Series IIA (1964) heeft een korte wielbasis van 88 inch. Het is een project.

Voor zijn pièce de résistance moeten we naar Koen Cresens, een van de scoutsjongens. Hij is in het dagelijks leven informaticus bij Defensie, maar als bijberoep knutselt hij aan Land Rovers. Hijzelf bezit er acht en in zijn loods hebben de vrienden er nog een hoop gestald.

‘Zij hebben me geforceerd om deze plek neer te zetten’, lacht hij. ‘We leerden elkaar kennen als snotneuzen, binnenkort kunnen onze kinderen met elkaar trouwen. We hebben hier veel plezier. We lachen, sleutelen en drinken een pintje, soms zelfs twee.’

Gestels wijst. ‘Nadat ik jarenlang naar een degelijk exemplaar had gezocht, vond ik deze Series I 107 Pick-Up (1956) vorig jaar via een onlineveiling in Zweden’, vertelt hij. ‘För Tjänstebruk,’ lezen we op de achterzijde. ‘Hij deed dienst als servicewagen op een luchthaven. Dat verklaart misschien de lage kilometerstand: 13.114 kilometer. Al is het ook mogelijk dat de teller al een paar keer is rondgegaan: er zijn maar vijf digits.’

‘De motor hebben we al tot leven gewekt’, glundert Gestels. ‘Maar de onderzijde is rot. Het nieuwe chassis is al besteld bij Richards Chassis in Engeland, het enige bedrijf dat Land Rover hier erkent voor homologatie.'

De recentste generaties van de Land Rover Defender rijden helemaal anders dan de oude knarren, maar het blijven tractoren.
Karl Gestels

'Technisch moet hij volgende zomer klaar zijn. De gepatineerde looks wil ik behouden. De marktwaarde bedraagt zo’n 25.000 euro. Uiteindelijk zal ik minder besteed hebben, denk ik. En vooral: intussen hebben we ons goed geamuseerd.’

Zijn Defender Utility werd nieuw geleverd in december 2015. Een maand later viel het doek over de auto, die sinds 1948 fundamenteel dezelfde gebleven was. ‘Ik wilde een van de 50 laatste exemplaren in België. Ik wachtte en wachtte... tot ze allemaal verkocht bleken.'

'Toch vond ik er nog een. Na deze werden er nog 31 geleverd. Deze laatste evolutie rijdt helemaal anders dan de oude knarren, maar het blijft een tractor. Hij heeft wel airco en betere zetels - ze zijn zelfs verwarmd, stel je voor. Intussen staat er 38.000 kilometer op de teller. Ik probeer de stand laag te houden. Hiermee reis ik niet, nee. Nu al worden ze voor woekerprijzen verkocht. Reken minstens 50.000 euro. Dat is meer dan de nieuwprijs.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie