Advertentie
Advertentie
sabato

‘Ik heb met mijn auto op elke Belgische rivier gevaren'

Bob Van Heyst in zijn Denzel uit 1956: beter dan een Porsche, fluisteren sommigen. ©Thomas Vanhaute

Je moet al goed speuren om een Belg te vinden met een amfibievoertuig in zijn garage. En nog meer naar iemand die er ook mee rijdt en vaart. Bob Van Heyst (50) uit Sint-Job-in-'t-Goor is zo iemand. 'De KdF Type 166 Schwimmwagen (1943) is eigenlijk een oorlogsvoertuig. Een amfibievoertuig waarmee je niet alleen in het water geraakt, maar er ook weer uit', lacht hij. 'Ik heb er op zowat elke Belgische rivier mee gevaren en kom ook weleens illegaal op het militair domein hier in de buurt. Dolle pret is dat.'

Van Heyst heeft trouwens nóg een watertuig. 'De roze Kruze-raceboot (1960) was ooit eigendom van de eenarmige Oostenrijkse ondernemer en racer Otto Mathé. Hijzelf voer met een Porsche Carreramotor, ik ga er een iets bescheidener Porschemotor van 75 pk in monteren. Dan zal ik er ook mee varen.'

Van Heyst bezit enkele Volkswagenbusjes waarvoor verzamelaars een arm zouden afstaan. ©Thomas Vanhaute

Met BBT heeft Bob Van Heyst een van de grootste groothandels ter wereld in onderdelen voor luchtgekoelde Volkswagens. Behalve een amfibievaartuig en een motorboot zitten in zijn persoonlijke collectie ongeveer dertig auto's, waarvan een aantal nog nooit de deur is uitgaan. 'Het verzamelen begon 20 jaar geleden met deze zwarte Kever (1953) die ik vond in een koeienstal nabij Hasselt', vertelt hij. 'Door de jaren verschuiven je interesses en verleg je je grenzen. Zo zijn de zeer vroege modellen gepasseerd, vervolgens de randmodellen, de gekke VW-bussen... Nu koop ik auto's met extreem weinig kilometers op de teller, zoals de witte Type 3 Notchback (1964), die er amper 8.400 heeft gereden. Die is nieuw. En ik ga ook op zoek naar rariteiten met een VW-motor, zoals deze sneeuwruimer uit Zweden.'

'Een van de bijzonderste auto's is de in Oostenrijk met de hand gebouwde Denzel (1956). Toen iemand me zei dat hij er een wist staan, geloofde ik het niet. Zes maanden later had ik hem beet. Twaalf jaar geleden kostte hij al gigantisch veel. Nu staan er een paar te koop voor 500.000 euro. Wolfgang Denzel was een van de beste ingenieurs ooit - beter dan Porsche, erkennen zelfs sommige Duitsers. Het verhaal gaat dat ze oorspronkelijk samen een sportwagen wilden bouwen. De Denzel lijkt ook op de eerste Porsche. Er zijn ongeveer 70 exemplaren van gebouwd. Van de motoren zijn er veel meer. Ik heb er drie. Eentje staat op mijn slaapkamer. En in de woonkamer staat een Carreramotor. Mijn vrouw kijkt tv, ik Carrera.'

'De witte, minutieus gerestaureerde Kever Cabrio (1960) is van haar, de zwarte (1952) van mij. Ik heb ze liever ongerestaureerd: dan vertellen ze het verhaal van de vorige eigenaars. In dit geval een flamboyant Frans koppel - wie koopt dat daar anders? - met een wijngoed. Deze Kever heeft ook nog in het noorden van Afrika gereden.'

Met mijn schwimmwagen heb ik op zowat elke Belgische rivier gevaren en kom ik ook weleens illegaal op het militair domein hier in de buurt. Dolle pret is dat.
Bob Van Heyst

'De Porsche Speedster kende ik natuurlijk van James Dean en 'Top Gun'. Dit rood-grijze exemplaar (1956) vond ik via een 'jager' die soms 15 jaar werkt om een auto los te weken. Toen de eigenaar uit San José hem op een mooie dag in zijn garage zette, brak een veer van de poort. De man was nogal achterdochtig en wilde niet dat iemand hem kwam helpen, waardoor de garage 26 jaar gesloten is gebleven. Dertig jaar geleden kocht je deze voor een habbekrats. De afgelopen vijf jaar is de waarde verviervoudigd.'

We lopen langs bijzondere Volkswagen-busjes, de hype van de voorbije jaren. 'Van de laddertruck (1965) blijven er maar een handvol over. Met de Westfalia-campingcar in mangogroen en zeemeeuwgrijs (1958) gaan we vaak op reis. Cosy, hé? En met de limo-bus, gebouwd in een Californische achtertuin, zijn we in Gstaad en Monaco geweest. De zwart-roze bus (1958) is nog specialer dan de Denzel. Een 'Sambabus' met 23 zijraampjes is sowieso veel geld waard, maar deze diende als testexemplaar op het fabriekscircuit. Een vriend wil er zijn huis voor verkopen. En kijk hier, een elektrische Volkswagenbus uit 1977.'

'Dit, ten slotte, is een van de 732 Hebmüller-Kever Cabriolets (1949), de duurste Volkswagen die je kan kopen. Als wrak bood iemand me 70.000 euro. Gerestaureerd kost hij 150.000 tot 200.000 euro. Wij hebben hem omgebouwd tot dragracer. Hij doet 400 meter in 12 seconden.'

De KdF Type 166 Schwimmwagen uit 1943 is eigenlijk een oorlogsvoertuig. ©Thomas Vanhaute

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie