sabato

'Lange tijd was dit de snelste politiewagen ter wereld'

Ari Epstein met zijn Porsche 911 Carrera Targa (1976) in rijkswachttrim. ©Thomas Vanhaute

'Geregeld houdt de politie me tegen', zegt Ari Epstein. 'Om te vragen of deze voormalige rijkswacht-auto wel écht is.'

'Ja maar, ik heb slechts één klassieker', zei Ari Epstein vooraf. 'Niet erg', antwoordden we. Als de Amerikanen van de wereldberoemde blog Petrolicious er speciaal voor naar ons land komen en er een filmpje over maken, is hij bijzonder genoeg.

Porsche 911 Carrera Targa (1976)

De auto staat in de garage van zijn ouders. Maar die is zo krap dat we elders shooten. Dus rijden we op een zondagochtend door de Antwerpse binnenstad met een Porsche 911 Carrera Targa (1976) in rijkswacht-trim. Hij oogst veel sympathie. Ook van flikken. 'Geregeld houden ze me tegen en vragen of het een echte is', lacht Epstein.

Dat is hij, jawel. En niet zomaar een. 'Bij de Belgische rijkswacht werden in 1974, 1976, 1978 en 1980 Porsches geleverd', vertelt Epstein. 'Dit is het bijzonderste type, een van slechts twintig gebouwde exemplaren. Bijna niemand weet het en vandaag lijkt het surrealistisch, maar onze rijkswacht reed met racewagens rond. Die twintig hebben immers de legendarische 2.7 Carrera RS-motor van 210 pk. Hetzelfde hart dus als de meest gewilde - en vandaag onbetaalbare - 911.

Met een top van 240 km/u was dit tot 1984 de snelste politiewagen ter wereld. Die twintig zijn bovendien de enige van ruim 4.800 gebouwde RS'en die een 'narrow body' kregen.' Hij toont een kopie van de aankoopbon met alle details, ondertekend door wijlen Paul Vanden Boeynants, destijds minister van Defensie. Kostprijs: 672.684 frank of bijna 17.000 euro per stuk.

©Thomas Vanhaute

De politiewagens van Porsche hebben een bijzondere historie. 'In totaal werden er zo'n duizend geleverd, tot in Zweden, Rusland en zelfs Japan', aldus Epstein. 'In België waren het er een zestigtal. In 1987 gingen de laatste uit roulatie. Mijn zoektocht begon toen ik in 2015 twee exemplaren zag in AutoWorld, dat een tentoonstelling wijdde aan 50 jaar Porsche Targa.

Twintig rijkswacht-Porsches kregen de RS-motor. ©Thomas Vanhaute

Ik hield sowieso van die auto en wilde per se zo'n Belgisch interventie-exemplaar. Het werd een vorm van ontspanning na lange werkdagen: gedisciplineerd schuimde ik elke avond voor het slapengaan 45 minuten het internet af.'

'Na twee jaar zoeken botste ik op foto's van een Targa in Engeland, onder een dikke laag stof. Aan de linkerkant van de dakbeugel herkende ik de vijf gaatjes waarin ooit de zwaailichthouder was bevestigd. Toen wist ik: dit is er een! Die houder was nog voorhanden, liet de eigenaar weten. I

n het interieur zag ik ook de knoppen voor het zwaailicht en het rode stopsignaal. Maar waar hij vandaan kwam, wist ik nog niet. Dat het er een was met de RS-motor evenmin. Een vriend, de auto-expert Gert Beets, hielp me met de identificatie: hij had een lijst met alle in België geleverde politiewagens.'

Op de openbare weg moet Epstein het zwaailicht bedekken. ©Thomas Vanhaute

'Ik schreef de overeengekomen prijs over en liet hem overkomen. Ik heb toen enkele nachten niet geslapen. Maar bij levering bleek hij in betere staat dan ik verwachtte. Dit exemplaar werd in 1987 door een vrouw geëxporteerd en in een schuur gezet, waarna de auto dertig jaar lang geen zonlicht heeft gezien.

De originele kilometerteller was stuk. Het was er sowieso een met vijf digits: ik weet dus niet hoeveel de auto gelopen heeft. Ik schat tussen 400.000 en 500.000 kilometer. Daar ben ik trots op. Het is geen 'garage queen'. Die auto's reden continu: ze kwamen binnen, wisselden van chauffeur en waren weer weg.'

Technisch werd hij honderd procent in orde gebracht. Intussen is Epstein een wandelende encyclopedie inzake Porsche-interventiewagens. 'Ik heb er me compleet in verdiept. De chassisnummers ken ik uit het hoofd. De motornummers van die twintig RS'en beginnen met 666', lacht hij. Hij toont de motor. 'Hier word ik gelukkig van. Ik rij er vaak mee, ook 's winters. Maar niet in de regen.

Ari Epstein (44)
CEO van Antwerp World Diamond Centre

Daily: BMW X5 (2014) en Ford Ka (2005). 'Met beide rijd ik even graag.'

Eerste: Volkswagen Polo.

Beste: 'De Audi 100 CS (1988) van mijn vader, waarmee ik als student door Europa reed.'

Met spijt verkocht: Al mijn auto's.

Droom: Porsche 991 Speedster.

 

Ik ben een oké chauffeur, maar niet meer dan dat. Ik heb onvoldoende vertrouwen in mijn rijkunsten. Met interventievoertuigen van meer dan 25 jaar mag je gewoon rondrijden, maar het is wel verboden om gadgets zoals het zwaailicht, het rode stopsignaal en de loeiharde sirene in te schakelen. De oranje streep is geen probleem.'

'Voor rijkswachters ermee mochten rijden, kregen ze een opleiding - waarvoor ze lang niet allemaal slaagden', vertelt hij. 'Het is een lichte en zeer responsieve auto zonder ABS of ASR.'

Hij toont foto's van gecrashte exemplaren. 'Tot recentelijk waren er slechts drie overblijvende RS'en bekend. Een bij een verzamelaar, een in de collectie van D'Ieteren en het mijne. Maar door de film van Petrolicious dook er een vierde op, in zeer goede staat. De eigenaar contacteerde me. En ik kon 'm niet laten staan. Het is een deel van onze geschiedenis. Ik betaalde geen RS-prijs, neen. Verre van.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content