sabato

Lewis Hamilton over het geld in de F1, zijn ups en downs én plannen in de mode

Hamilton, die afstevent op zijn vijfde wereldtitel, is zelf een deel van de jetset geworden. Wat hem hier en daar niet in dank wordt afgenomen. ©VAN MOSSEVELDE +N / AUGUST

Hij staat op een zucht van zijn vijfde wereldtitel en is goed op weg om de grootste F1-coureur aller tijden te worden. Maar dat belet Lewis Hamilton niet om kritisch te zijn over de formule 1-wereld - ‘working class-rijders zoals ik zal je niet meer zien’ - en meer en meer buiten de lijntjes te kleuren. ‘Mijn toekomst ligt in de mode.’

Tien jaar geleden stond Lewis Hamilton op de allereerste Sabato-cover. Hij had net zijn eerste F1-seizoen achter de rug, en dat was een ongezien debuut: in elk van zijn eerste negen grote prijzen stond de vrij timide Brit op het podium. Hij eindigde dat seizoen als tweede. Het jaar daarna zou hij wereldkampioen worden. Het F1-publiek, de sponsors en de journalisten, allemaal omarmden ze de extreem getalenteerde, zwarte jongen van bescheiden afkomst die het tot de koningsklasse van de autosport had geschopt.

©rv

Vandaag is dat enigszins anders. Zijn vijfde wereldtitel hangt in de lucht. Maar hij krijgt geregeld kritiek wegens niet-gewoon-gebleven. Dat kan gebeuren met een vermogen dat intussen op ruim 200 miljoen euro wordt geschat. Hij haalde de pers met de Paradise Papers. Zijn privéjet - een Bombardier Challenger 605 - staat geregistreerd op het Kanaaleiland Man.

Hamilton is een onderdeel van de jetset geworden. Een fuifbeest met sterallures, opzichtige tattoos en te veel diamanten. ‘Ja, ik hou van mooie kleren en van bling’, geeft hij toe. ‘Ik kom uit een gewone familie. Als kind heb ik veel valkuilen ervaren die me erg konden deprimeren.’ Een soort compensatie, dus. Of wraak. Racisme speelde hem geregeld parten. Of je met een bescheiden achtergrond zoals de zijne vandaag nog in het F1-circus kunt binnenbreken. ‘Ik weet het niet’, antwoordt hij. ‘Ik zit erin en ben altijd bezig. Om het karting en de lagere raceseries te volgen heb ik geen tijd meer. Maar wat ik hoor, is dat het allemaal nog duurder is geworden. Uit de working class zullen er nog maar weinig F1-kampioenen komen.’

Op tafel staat een doosje chocolaatjes, waarvan hij gretig eet. ‘Ik ben nooit de magerste van de hoop geweest’, grijnst hij. En dat hij ook gek is van de chocoladen zeevruchten van het Belgische Guylian. Als persoon is Hamilton best charmant. Niet moeilijk of blasé.

The Queen

©rv

We ontmoeten hem in Spa-Francorchamps, een bijzondere plek. Het was hier dat hij zijn allereerste echte formule 1-wagen zag tijdens de eerste grand prix die hij bezocht, op uitnodiging van Ron Dennis. Die nam hem als dertienjarige op in de McLaren-stal en investeerde miljoenen in hem. Op zijn debuut in de formule 1 blikt hij met gemengde gevoelens terug. ‘Ik was 22 en werd in het diepe gegooid terwijl ik nog niet kon zwemmen. De media-aandacht kwam als een tornado over me heen.’

Aan zijn eerste titel beleefde hij niet echt plezier, vertelde hij ooit. Nu ligt dat anders. ‘Mijn leven is de voorbije tien jaar compleet veranderd. Er waren veel ups en downs, maar ik heb meer gereisd en meer geld verdiend dan ik me ooit kon inbeelden. En meer mensen ontmoet. The Queen, bijvoorbeeld. En Nelson Mandela, op zijn negentigste verjaardag.’

Mijn toekomst ligt in de mode.
Lewis Hamilton

Dat laatste is dan toch gelukt. Tien jaar geleden vertelde hij dat Mandela hem tot zijn grote verbazing had uitgenodigd op Wereldaidsdag. En dat hij buiten zijn wil om verstek moest laten gaan wegens andere verplichtingen. ‘Nu ben ik veel vrijer dan toen, ja. Ik beleef de gelukkigste periode van mijn leven. Ik regel mijn eigen management, doe zelf mijn financiën, regel mijn contracten. Ik dicteer mijn agenda.’
‘Ik ben niet geketend’, zegt hij, en maakt een gebaar waarbij hij ingebeelde handboeien van zich afschudt.

Dik bloed

Onderweg nam hij enkele risicovolle strategische beslissingen. In 2010 knipte hij de professionele banden met zijn vader-manager door, de man aan wie hij alles te danken had. In 2013 nam hij afscheid van Ron Dennis bij McLaren. Wat was het moeilijkste? ‘Het tweede komt niet in de buurt van het eerste’, aldus Hamilton. ‘Dat is een ander universum. The blood is so much thicker.’ Nadat hij zijn vader had opzijgeschoven, was de kloof ‘groter dan de Grand Canyon’, zei hij ooit. Intussen is ze weer gedicht. Tijdens raceweekends is Anthony Hamilton geregeld te spotten in de garage van Mercedes-AMG Petronas Motorsport.

De stap naar dat - op dat moment zwakkere - team lag niet voor de hand. Sommigen voorspelden het einde van zijn carrière. ‘Ik hou van risico’s’, zei hij daarover in The Times. ‘En ik vond het cool Mercedes te helpen om beter te worden. Ik voelde me ook eindelijk een man - iemand die zijn eigen keuzes maakt.’

Het bleek een goede zet. In 2014, 2015 en 2017 werd hij wereldkampioen. De belangrijkste kwaliteit die hem bracht waar hij nu staat? Hij denkt lang na. ‘Wellicht mijn vastberadenheid. Yes I can! Ik ben koppig. Ik kán niet opgeven. Natuurlijk zijn er ook twijfels geweest. Iedereen heeft twijfels. En met wat ik nu weet, zou ik sommige dingen anders doen. Maar ik heb van niets spijt. Ik sta mezelf dat niet toe. Ik neem beslissingen en ga door met mijn leven.’

Geluksnummer

‘Nu ben ik 33 en een supergelukkige single’, zegt hij. Zijn jongste relatie, met Pussycat Dolls-zangeres en televisiepersoonlijkheid Nicole Scherzinger dateert al van drie jaar geleden. Al wil hij wel kinderen, na de racecarrière. Die ziet hij nog vijf, zes jaar duren. Waarmee zeven titels, het record van Michael Schumacher, haalbaar lijken.

‘Daarna zie ik mezelf niet in de autosport blijven’, zegt hij. ‘Ik focus al een hele tijd op de modewereld, en nu komt mijn eerste show in Sjanghai eraan. Zeer spannend.’
Op 4 september werd de eerste TommyxLewis-collectie voorgesteld. In zijn jeugd wilde Hamilton zich kleden zoals zijn muziekhelden Pharrell Williams en P. Diddy. Hij hield van baggy toestanden uit de hiphop. Maar voor de nieuwste mode was er nooit geld. Alles ging op aan het racen.

Hamilton in zijn eigen TommyxLewis-collectie. ©rv

In zijn eerste collectie zien we de roots van Hilfiger in sportkledij terug. De klassieke Amerikaanse stijl versmelt met Hamiltons raceoutfits, zijn tatoeages, zijn liefde voor streetstyle en zijn geluksnummer 44. Hij ziet het als een ontluikende tweede carrière. ‘Je kunt je op een bepaalde manier kleden, maar dat betekent niet dat je ook iets kunt ontwerpen’, zegt hij. ‘Ik heb deze collectie echt ontworpen. Ik doe research, kies kleuren, stoffen, silhouetten - alles. Ook bij de show, de keuze van modellen en muziek ben ik nauw betrokken. Dit is nu echt mijn grote passie. Hier liggen mijn toekomstdromen.’

De luxe van Lewis Hamilton

Hoe omschrijf je jouw stijl?
‘Ik zou zeggen: urban chic. Ik zit voortdurend in auto’s en in het vliegtuig, dus comfort is cruciaal - ik draag veel tracksuits en hoody’s. Ook materialen zijn zeer belangrijk. In de collectie die ik voor Tommy Hilfiger ontwierp, gebruiken we ecologische, gerecycleerde stoffen. Ze voelen fantastisch aan.’

En als je je opkleedt?
‘Maatwerk is alles. Ik draag graag jasjes met een dubbele rij knopen en pakken van Dolce & Gabbana en Tommy Hilfiger. Als man er uitspringen in smoking is moeilijk. Dus zoek ik altijd speciale kleuren, stoffen en details.’

De finishing touch?
‘Juwelen. Ik hou net zoveel van diamanten als vrouwen. Meestal draag ik een Trinity-ring van Cartier, enkele kleine diamanten hoepel-oorbellen en een halsketting.’

Het horloge op je wishlist?
‘Doorheen de jaren heb ik er vijftig à zestig verzameld. Een IWC met tourbillon heb ik nog niet. Ik heb mijn oog laten vallen op de IWC Da Vinci Tourbillon Rétrograde Chronograph.’

Je droomwagen?
‘Momenteel een zwarte, klassieke Mercedes SL300 met softtop. Ik heb het geluk dat ik veel fantastische auto’s kan kopen, maar die heb ik nog niet. Ik stel me dan voor dat ik er na mijn pensioen mee rondrijd in Malibu. Dat is mijn droom.’

Het favoriete object bij je thuis?
‘Een kristallen sculptuur van de hedendaagse kunstenaars Stanislav Libenský en Jaroslava Brychtová. Ik hou ook van oude meubelen en ga geregeld naar veilingen, op jacht naar stukken uit de jaren 50, 60 en 70.’

Je favoriete vakantiebestemming?
‘Oahu, Noord-Hawaï, omdat ik er op dezelfde dag kan surfen en skydiven. Ook op vakantie kan ik niet stilzitten.’

Wat zou jouw bestaan nog luxueuzer maken?
‘Kinderen. Ik bereik een leeftijd waarop een gezin the next thing is.’

Mijn leven is de voorbije tien jaar compleet veranderd. Er waren veel ups en downs, maar ik heb meer geld verdiend dan ik me ooit kon inbeelden.
Lewis Hamilton

Lewis Hamilton in getallen

224 races, 79 polepositions,
70 overwinningen, 130 podia,
40 snelste ronden

Winnaar British Cadet Karting 1995

Winnaar McLaren Mercedes Champions
of the Future Series 1996, 1997

Europees en wereldkampioen karting 2000

Kampioen Formula
Renault UK 2003

Kampioen European
Formula 3 2005

GP2-kampioen 2006
Wereldkampioen formule 1
2008, 2014, 2015, 2017

 

 

 



Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content