Marnik D’Hoore over zijn Mercedes EQS | ‘Afwerking vergelijkbaar met Bentley’

Marnik D’Hoore (51) is de founding CEO van het ondernemersplatform Bloovi. In 2022 verving hij na zes jaar zijn Tesla Model X door een Mercedes-Benz EQS 450+ AMG-Line.

In ‘Batterijders’ rijdt Sabato mee met mensen die de overgang naar elektrisch rijden hebben gemaakt, op zoek naar de details van hun leven achter het stuur.

'Tien jaar geleden was ik al fan van het merk Tesla en de ondernemer Elon Musk', zegt Marnik D'Hoore. 'Het Model S liet ik nog aan me voorbijgaan, maar toen Model X in 2015 uitkwam, bestelde ik er een. Ik vind het niet de allermooiste, maar misschien kwam het door de vleugeldeuren dat ik overstag ging. Voor minder geld had je een hybride Porsche, maar die wilde ik niet. Duurzaam zijn was niet het enige dat speelde. Ik was ook gebeten door elektrisch rijden, omdat ik mee wilde zijn met de tijd.'

Advertentie
Advertentie

Onder vrienden en met de familie werden de klassieke discussies gevoerd. 'Je hoort vaak dat we niet genoeg stroom zullen kunnen opwekken als iedereen elektrisch zou rijden. Ik antwoord dan dat het de komende decennia een proces wordt, en wie weet leidt dat tot nieuwe ontdekkingen. Een bevriende autodealer van Peugeot en Opel zweert bij waterstof. Kan best. Ik geloof vooral dat het ene het andere de hand reikt als je experimenteert en innoveert. Musk heeft alle andere autoconstructeurs tot actie aangezet.'

Autobiografie | Marnik D'Hoore

  • Eerste: Peugeot 205 (1987). 'Het mocht niet van mijn ouders, maar ik had ervoor gewerkt en kocht hem buiten hun weten om. Zes maanden later reed ik hem in de prak na een nachtje uit.'
  • Met spijt verkocht: 'De oude Jaguar XJ6 die ik kreeg toen ik in 1993 als jonge snaak tien maanden in Londen werkte. Na afloop kocht ik hem en reed er hier nog een jaar mee.'
  • Beste: Mercedes-Benz EQS 450+ AMG-Line (2022)
  • Slechtste: Alfa Romeo GT (2010)
  • Droom: Porsche 911 Targa en Range Rover Vogue als ze met de elektrische versie op de markt komen

'De range van mijn Tesla was met - op papier - 340 kilometer niet spectaculair. Toen ik hem kocht, wist ik niet dat het in de praktijk zelfs zo’n 10 procent minder was. En in de winter nog minder. Toen ik hem verkocht, bleef er bij normaal weer een bereik van ongeveer 250 kilometer van over. Ik had nog een van die auto's die je gedurende zijn levensduur gratis mocht laden, ook nadat je hem had verkocht - een voordeel dat later verdween. Dat was een niet onbelangrijk element voor de inruilwaarde. Ik kocht mijn Model X voor 124.000 euro en verkocht hem voor 43.000 euro, met 160.000 kilometer op de teller. Daar was ik blij mee, net als de koper. Hij is er recent gratis mee naar Spanje gereden.'

Advertentie
Advertentie
De look-and-feel van de Tesla Model X is amper vernieuwd. Ik wilde niet nog eens dezelfde auto kopen.

'Sinds het drie keer zijn prijs heeft verlaagd, heeft Tesla vandaag een groot marktaandeel', zegt D'Hoore. 'Ik ben nog altijd pro en ondanks zijn fratsen gun ik Musk alle succes, maar nu koop ik er even geen. De look-and-feel van de Tesla Model X is amper vernieuwd. Ik wilde niet nog eens dezelfde auto kopen, en een ander Tesla-model sprak me niet echt aan.'

Naar Zwitserland

Advertentie
D'Hoore achter het stuur van zijn EQS.
©Bob Van Mol

'Ik ben geen autofreak die alle details kent, maar ik wil wel een deftige auto’, zegt D’Hoore. ‘Ik heb een Porsche Taycan getest. Had ik mijn ego laten spreken, dan had ik misschien daarvoor gekozen - mijn zoon van twaalf was er helemaal voor te vinden - maar ik heb mijn gevoel gevolgd. De EQ-lijn van Mercedes-Benz vond ik aanvankelijk doordeweeks, hoewel de EQS het elektrische equivalent van de S-klasse is. Maar een testrit trok mij over de streep.

‘Qua tech komt mijn Porsche niet in de buurt van mijn Tesla’

Hij voelde aan als een van de innovatiefste elektrische auto's van het moment. Volgens een vriend die voortdurend in automagazines snuistert, is het wat efficiëntie betreft de beste elektrische auto. Door de korte neus en de glooiende lijn is de luchtweerstand onovertroffen. Het resultaat is een autonomie van in de praktijk 600 kilometer. Gent-Amsterdam en terug lukt zonder te laden. Om naar Zwitserland te rijden, volstonden twee laadbeurten. Doordat hij tot zulke prestaties in staat is, was het design van ondergeschikt belang, maar door er vaker naar te kijken vind ik hem intussen wel heel elegant.' (lacht)

Door de korte neus en de glooiende lijn is de luchtweerstand onovertroffen. Het resultaat is een autonomie van 600 kilometer.
De EQS heeft een erg lage luchtweerstand.
©Bob Van Mol

'Ik vermoed dat Mercedes-Benz relatief snel een auto op de markt brengt met een autonomie van meer dan 1.000 kilometer', zegt D’Hoore. 'Dat vind ik zinvol, want als ik reis, merk ik dat laadpalen in het buitenland vaak volzet zijn, of niet werken. Dan is het zoeken waar je kan stoppen, en dat doe ik niet graag. In Zwitserland moest ik een eind omrijden. De Chinese auto’s evolueren snel, maar ik vertrouw ze niet. Je weet niet wat de Chinezen doen met de data die ze ermee verzamelen. Daarom ben ik ook geen fan van TikTok.'

'Laden doe ik doorgaans met een gewone stekker', zegt hij lachend. 'Een nachtje laden is goed voor 200 kilometer. Voor mij is dat voldoende, want ik werk vaak thuis. Uitzonderlijk gebruik ik een laadpaal. Ik ben een fan van Fastned. Hun palen laden ongelooflijk snel en de service is comfortabel.'

Kaki met gouden spikkels

D'Hoore met onze journalist.
©Bob Van Mol

D'Hoores 450+ met sportieve AMG Line, goed voor 360 pk (vermogen) en 568 Nm (koppel), kostte 127.000 euro. 'De 580 4MATIC heeft vierwielaandrijving en meer power, maar niet meer bereik. Daarom hoefde ik die niet. Ik bestelde mijn auto in februari 2022 en hij werd geleverd in augustus, tijdens het chiptekort. Daardoor was het brede, tot bij de passagier doorlopende scherm niet beschikbaar - dat wilde ik nochtans graag, ook al kost het 25.000 euro extra.'

‘Fans van perfect afgewerkte auto’s moeten geen Tesla kopen’

'De rijkosten zijn verwaarloosbaar', zegt D’Hoore. 'Ik kreeg onlangs een seintje dat mijn auto binnengebracht moet worden voor een check-up. Kan je geloven dat ik met mijn Tesla nooit naar de garage ben geweest voor een onderhoud? Ik ging alleen als er iets aan scheelde. De koffer die niet dichtging of de deur die niet perfect sloot. Dat soort dingen. Daar werd dan eens naar gekeken, maar een onderhoud gebeurde niet.'

Roze ledlichten lopen door het hele interieur. Ze geven een warm, comfortabel gevoel.

De kofferruimte van de Mercedes is enorm. 'Met neergeklapte zetels kan er een snowboard in', zegt D’Hoore, terwijl hij het portier opent. 'Ik koop meestal zwarte auto's met beige leder. Dat is wat sneller vuil, maar de lichtinval creëert meer sfeer. Mijn Tesla had ik bij Zenith Graphics in Brussel laten wrappen in kaki met gouden spikkels. Dat maakte hem uniek. Deze auto wil ik graag matzwart houden.'

Advertentie
©Bob Van Mol

De afwerkingsgraad van het interieur blijkt subliem. Harde en zachte materialen vloeien mooi in elkaar over. 'Het is vergelijkbaar met een Bentley', zegt hij. 'Roze ledlichten lopen door het hele interieur. Vaak steek ik ze niet aan, maar het heeft iets. Ze geven een warm, comfortabel gevoel.' Het stuur is mooi vormgegeven en bekleed, maar staat vol knopjes. 'De auto heeft veel toeters en bellen. Dat is een fel contrast met de soberheid en de eenvoudige bediening via het scherm in de Tesla. Ik gebruik de knopjes niet allemaal. Het aantal zou er minder mogen zijn. Ook de app is een beetje too much. Er staat zoveel in dat je basics zoals de kilometerstand niet snel vindt.' Die stand bedraagt net geen 30.000 kilometer, zo blijkt.

Harley-Davidson

De zetels van geperforeerd leder voor ventilatie.
©Bob Van Mol

Alsof hij een minister is, vlijt de fotograaf zich neer op de achterbank. 'Een limo, hé', zegt D'Hoore lachend. 'Sommige dingen waren wel degelijk beter aan de Tesla. Dat de deur na een tikje tegen de hendel opende en weer sloot zodra je de rem aanraakte, bijvoorbeeld. De opstartprocedure in de Mercedes vergt twee of drie keer klikken. De zetelverstelling gebeurt oldskool met knoppen en niet via het scherm. Misschien wil de typische Mercedes-rijder dat, maar bij een Tesla gebeurt alles intuïtief.'

De achterwielen draaien mee, waardoor de auto ondanks zijn lengte een korte draaicirkel heeft.

'Voel je het?', vraagt D’Hoore. Uit de geperforeerde gaatjes in de lederen zetels komt koele lucht. 'Dat heeft de Tesla niet', zegt hij, waarna hij de massagefunctie activeert. Als we wat later met 60 kilometer per uur over kasseien rijden, blijkt hoe wonderbaarlijk goed de Mercedes EQS is gedempt. 'En de achterwielen draaien mee, waardoor de auto ondanks zijn lengte een korte draaicirkel heeft.' D'Hoore prijst ook de geluidsinstallatie van Burmester. 'Ik luister veel naar BNR, het Nederlandse businessradiokanaal. Of naar Joe. En naar podcasts waarin ondernemers aan het woord komen, zoals Connexi van Bert Vandebuerie, of BlackBird, waarin ik vorige week te gast was.’

©Bob Van Mol

‘Wat autonoom rijden betreft, was de Tesla beter’, zegt D’Hoore. ‘In deze auto durf ik het stuur niet los te laten. Ik gebruik alleen de cruisecontrol. Maar het rijcomfort is immens. Ik zou niet meer willen ruilen.’

Als we zijn oprit oprijden valt ons oog op D’Hoores Harley-Davidson Heritage Classic uit 2020. 'Die zou ik nooit elektrisch kopen', zegt hij. 'Ik gebruik hem veel meer voor het plezier dan als vervoermiddel. Het geluid en het schakelen, dat blijft iets hebben. Ooit had ik een Honda 750cc, maar die begon als een brommer aan te voelen.'