sabato

Meer dan 100.000 euro voor een compleet versleten 4x4

De Land Rovers die deelnamen aan de ter ziele gegane Camel Trophy zijn felbegeerde verzamelobjecten. ©Thomas Vanhaute

Het is niet in de garage, maar in zijn living en een belendende kamer dat Lieven Claeys acht exemplaren van de iconische Honda Dax en Honda Monkey bewaart.

'Mijn vriendin vindt het hier een jongensbedoening, maar in de bestofte loods wil ik ze niet plaatsen', lacht hij. 'En ik restaureer er nóg twee. De eerste Dax kocht ik toen ik 15 was. Die heb ik niet meer. Dat steekt, ja. Maar ik had de centen nodig voor een volgende. Ik heb er zeker honderd gehad. Ik probeer er de beste en zeldzaamste uit te selecteren.'

De zeldzame 'vergulde' Monkey (1984). ©Thomas Vanhaute

'Motorisch zijn de Monkey en Dax sterk gelijkend, maar het model is anders. En de wieltjes van de Monkey zijn nog kleiner. Ze werden ontwikkeld om langs het circuit van Suzuka, in attractieparken en op campings te rijden.

De productie van de Dax liep van 1969 tot omstreeks 2000. Het model evolueerde, en er zijn landgebonden uitvoeringen. En van de Monkey nog meer. Die bestaat sinds 1961. In 1967 werd de Z100 vervangen door de Z50. De productie stopte in 2017 met een editie voor de 50ste verjaardag. Als ik die nog koop, heb ik de volledige lijn. Maar ik vind ze nog te duur - reken 8.000 tot 10.000 euro.'

Een Japanse Monkey uit 1967. ©Thomas Vanhaute

We zien wel de jubileumedities voor de 40ste en de 30ste verjaardag, en de 'vergulde' editie uit 1984. En prominent naast de televisie: een rood-wit Japans exemplaar uit 1967. Achter in de woonkamer: twee Belgische, tot op de bout originele Dax'en. De rood-zwarte heeft 1.046 kilometer op de teller, de groen-witte 13.000. 'Die laatste kocht ik voor het zeldzame bloemenzadel. Alleen dat betaal je al 1.000 euro.'

Lieven Claeys (27)
Zaakvoerder LRC Motors

Daily: Land Rover Discovery II (2002).

Eerste: Range Rover 2.5 TD (1995).

Beste: Land Rover Defender 110 G4 Challenge (2006).

Slechtste: Range Rover 2.5 TD (1995).

Met spijt verkocht: Land Rover Defender 110 G4 Challenge (2006).

Droom: De Land Rover Defender 110 V8 uit de eerste 'Tomb Raider' met Angelina Jolie.

 

'Mijn zwarte Monkey (2003) bouwde ik om naar een 125 cc en heeft schijfremmen. Die is voor op de weg. Omgekeerd heeft mijn Honda Dream 50R (2004) nog nooit benzine gezien. Hij werd beperkt gebouwd als aandenken aan de RC110, een legendarische raceversie uit 1962. Dit is een relikwie.'

Land Rover is zijn tweede grote passie. 'Mijn vader is dakwerker en kocht in mijn geboortejaar 1991 zijn eerste exemplaar om zijn aanhangwagen te trekken. Later kocht hij in Engeland zijn eerste Discovery die deelnam aan de Camel Trophy, een avontuurlijke competitie over zeer uitdagend terrein die tussen 1980 en 2000 jaarlijks werd gehouden.

Mijn ouders kenden geen woord Engels, dus voerde ik als 14-jarige het woord tijdens de onderhandelingen. De verkoper had een privémuseum. Land Rover gaf hem altijd de eerste kans om bijzondere exemplaren te kopen. Af en toe schoof hij wat in zijn verzameling.'

Hij toont de Discovery waarmee de Belgen Tony Carrette en Geert Blondeel in 1991 aan de Camel Trophy deelnamen. 'Volgens Geert waren het de beste drie weken van zijn leven. De auto was totaal verloederd toen ik hem kocht, en is nu in restauratie. Er kruipen belachelijk veel uren in. Er staat wel een nieuwe kas op: die was niet te redden. Ook de Camel-Discovery (1994) van Dirk Verhoeven en Bertrand Delaude restaureerden we.'

De Defender 110 (1989) is geen originele Camel-deelnemer, wel de best mogelijke replica. Voor een mooie Camel-Discovery betaal je 15.000 tot 25.000 euro. Defenders die hebben deelgenomen aan de Camel Trophy zijn nóg duurder: reken 100.000 euro voor een in slechte staat. Dus hebben mijn vader en ik er een nagebouwd, tot in het kleinste detail.

©Thomas Vanhaute

Voor m'n 25ste verjaardag kocht ik wel een originele Defender uit de G4 Challenge - de opvolger van de Camel Trophy. Nadat ik hem had opgeknapt en ermee door Marokko was gereden, heb ik die verkocht.'

'Het bedrijf van mijn vader bloeide, maar ik zag het niet zitten om ook dakwerker te worden. Twee dagen nadat ik afstudeerde als schrijnwerker begon ik te werken bij Land Rover in Oostende. 's Avonds sleutelde ik verder aan auto's, met twee kameraden. En in 2014 realiseerde ik mijn droom: een eigen bedrijfje voor speciaal uitgeruste Land Rovers. Het voelt nog altijd als een hobby. De mecanicien die hier werkt, is al meer dan tien jaar mijn beste vriend.'

 

 



Lees verder

Advertentie
Advertentie