Advertentie
sabato

Met 180 per uur in een raceauto uit 1936

‘Ik wil goede auto’s waarmee ik als epicurist kan rondreizen’, zegt Leysen senior. ©Thomas Vanhaute

'Vorig jaar kocht ik mijn eerste klassieker', zegt Maxime Leysen (35), zesde generatie van de bekende juwelierszaak op de Grote Zavel in Brussel. 'Het werd een Triumph TR5 PI Overdrive 2500 uit 1968. De auto ziet eruit als de TR4 van topontwerper Giovanni Michelotti, maar heeft een zescilinder injectiemotor van 150 pk in plaats van de zwakkere viercilinder met carburateur. Hij is ongerestaureerd en origineel, behalve het mooie, houten stuur.'

©Thomas Vanhaute

Een mooie auto, al steekt hij wat bleekjes af bij de Delahaye 135 uit 1936 van vader Henri (63). 'Het chassis is nog in hout en de semi-automatische versnellingsbak was toen revolutionair', zegt hij. 'Een echte racer. Ik heb er de Mille Miglia, Luik-Rome-Luik en de Rallye International des Alpes mee gereden. Hij is erg snel maar ook moeilijk. Met 180 per uur is het hard werken. Voor zover ik weet, ben ik de vierde eigenaar. Ik heb hem sinds 2002. We hebben toen alleen wat kleine retouches gedaan.'

Erachter staat zijn Jaguar XK 120 uit 1952 in prachtig 'cotswold blue' en met een donkerrood interieur. 'Toen ik hem kocht, wilde ik hem herspuiten. Gelukkig heb ik dat niet gedaan. Met deze Jaguar rijd ik vaak. Ik neem hem vooral als mijn vrouw erbij is. Hij is veel comfortabeler, rijdt bijna zoals een moderne auto en de mechaniek is zeer toegankelijk. Sinds ik hem in 2001 kocht, is de waarde verdrievoudigd. Ik heb er nochtans meer mee gereden dan alle vorige eigenaars samen. In 2007 hebben we er de Imperial Rallye mee gedaan: van New Delhi naar Mumbai. Het was de mooiste reis ooit. Vol extremen ook: overdag kwamen we in bijna voorhistorische dorpen, 's avonds zaten we bij de maharadja.'

De Jaguar XK 120 (1952). ‘Rijdt zoals een moderne auto.’ ©Thomas Vanhaute

'Met een Bentley 3 1/2 litres uit 1936 heb ik in Reims eens autopech gehad. We hebben hem toen zelf gerepareerd. Ik was trots, ja. Eigenlijk was dat het beste van de reis.'

Vader Leysen is al veertig jaar bezig met auto's. 'Ik geraakte gebeten toen een vriend eigenhandig een auto bouwde op basis van een Fiat-motor en -chassis uit de jaren 30. Sindsdien heb ik achttien klassiekers gehad. Mijn eerste was de Citroën C2 uit de jaren 20 die ook in de Kuifje-albums te zien is. Daarmee ben ik zelfs naar Carcassone gereden. Met een gemiddelde van 26 kilometer per uur.' Hij toont foto's van wat volgde: onder meer een Bugatti Type 44 en Type 23, en een Franse Salmson. 'Ik hou vooral van auto's van voor en direct na de Tweede Wereldoorlog. Moderne, dure auto's heb ik nooit gehad. Die lenen zich minder tot passie. Elk jaar rij ik één grote rally en een vijftal kleintjes. Binnenkort de Mont Ventoux en de Gorges du Verdon.'

Dagelijkse auto:
H: Audi A4 2.0 TDI Avant
M: Audi A4 2.0 TDI Avant

Eerste:
H: Renault R4
M: Renault Twingo

Beste:
H: Jaguar XK 120
M: Triumph TR5

Met spijt verkocht:
H: Bentley 4 1/2 litre
M: Geen

Droom:
H: Bugatti Type 35
M: Chevrolet Corvette uit 1956-57

'Ik ken mensen die hun Porsches en Ferrari's in loodsen stallen en wachten tot de Chinese markt opengaat. Dat is een ander soort plezier. Ik heb het nooit voor het geld gedaan. Ik wil goede auto's waarmee ik als epicurist kan rondreizen. Daarom heeft het ook geen zin er tien te hebben. Ik heb wel bijna altijd winst gemaakt. Zo kon ik de collectie stelselmatig verbeteren. Eén Bugatti heb ik verkocht voor het goede doel: om de gezinswoning te kopen.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie