sabato

'Mijn Mercedes behoorde ooit nog toe aan koning Albert II'

Op het inschrijvingsbewijs van de Mercedes van Pierre Maessen staat ‘liste civile du Roi’ als eerste eigenaar.

Hij heeft een Citroën Rosalie en een MGA 1600. Maar als hij wil opvallen, neemt Pierre Maessen de oude Mercedes S 350 L van koning Albert II.

Autobiografie: Pierre Maessen (76)

Voormalig zaakvoerder Maessen Bouwmaterialen.
Daily: Mercedes-Benz S 350 Lang (2008) en Mercedes-Benz B 180 (2014).
Eerste: Fiat 1200 Cabriolet (1962). ‘Veel spijt dat ik die heb verkocht.’
Beste: ‘Alle Mercedessen.’
Slechtste: ‘Nooit gehad.’
Droom: ‘Een nieuwe, lange S-klasse.’

‘Deze staat al 25 jaar in mijn weg’, lacht Pierre Maessen terwijl hij het doek van zijn MGA 1600 (1960) trekt. ‘Hij staat ook al twee jaar stil. Normaal rijden mijn vrouw en ik er jaarlijks één of twee keer mee, maar vorig jaar zijn we amper in België geweest – wegens corona zaten we ruim vier maanden vast in Egypte. We rijden vaak samen met de vriend van wie ik de auto destijds kocht. Hij had een ander exemplaar geërfd en had weinig plaats. Vijf jaar geleden liet ik hem deels restaureren. Als ik nu een batterij aansluit, start hij meteen.’

De Mercedes-Benz S 350 L (2008) die vooraf onze aandacht trok, ziet er op het eerste gezicht niet echt bijzonder uit, maar is het wel. ‘Mijn vorige auto was een bruine Mercedes-Benz 380 SE’, vertelt hij. ‘Hij was 14 jaar oud en had amper 150.000 kilometer op de teller toen een vriend vroeg of ik niet beschaamd was om in zo’n oud ding op zijn oprit te komen staan. Na een kleine aanrijding ging ik naar de plaatselijke Mercedes-dealer. ‘Ga je die nog laten herstellen?’, vroeg hij. Ik reed graag met die auto. Hij was nog van mijn vader geweest. De dealer stelde voor een ‘Nearly New Car’ te kopen.'

De rode MGA 1600 (1960) staat al twee jaar stil. Vijf jaar geleden liet Pierre Maessen hem restaureren. ©Thomas Vanhaute

De details op de rode MGA 1600 (1960) ©Thomas Vanhaute

'Ik rij graag met grote auto’s en wilde opnieuw een S-klasse. Ik kreeg een exemplaar voor een testrit. De luchtvering vond ik fantastisch. Maar die auto was al verkocht. De dealer keek in zijn computer en in Antwerpen was er een S 350 L beschikbaar – de L staat voor Lang: hij heeft een bijna 18 cm langere wielbasis dan de standaardversie. De auto was toen één jaar oud, had 8000 kilometer, was pico bello onderhouden en kostte 50.000 euro minder dan nieuw. Ik hapte toe.’

‘Ik heb een verrassing’, zei de vrouw van mijn dealer toen ik hem enkele weken later ging ophalen. Bleek dat dit de auto van koning Albert II was geweest. In elk geval van het hof. Dat zie je op het inschrijvingsbewijs: ‘Liste civile du Roi’ staat er als eerste eigenaar.’

De Mercedes S 350 L (2008) heeft een bijna 18 centimeter langere wielbasis dan de standaardversie. Op het inschrijvingsbewijs staat er als eerste eigenaar: ‘Liste civile du Roi’.

‘Kijk, vooraan is er plaats voor twee vlagjes’, lacht Maessen. ‘Het grootste deel van het jaar wonen mijn vrouw en ik in Italië, waar we een wijn- en olijfgaard hebben. Daar plaats ik er soms de Toscaanse vlag op. Vroeger had ik ook de nummerplaat 001-ITA. In het thuisland van Paola leverde dat veel duimpjes op. Ik heb ook een Europese en een Belgische vlag – daarmee ga ik hier in Serskamp soms op café.’

'Het grootste deel van het jaar wonen mijn vrouw en ik in Italië. Daar plaats ik op de Mercedes S 350 L de Toscaanse vlag.'
Pierre Maessen
Voormalig zaakvoerder Maessen Bouwmaterialen

‘Ik hou van die auto, maar zou toch graag nog eens een nieuwe S-klasse hebben’, zegt hij. ‘En opnieuw een lange. Gezien mijn leeftijd is het nu of nooit.’  Toch is ‘longtime ownership’ ten huize Maessen geen loze kreet. ‘De 380 SE van weleer heb ik pas recent verkocht. Maar ik heb nog wel iets anders.’ Terwijl hij terloops naar een heftruck van begin jaren 1960 wijst, neemt hij ons mee naar een verborgen garage achter in zijn grote tuin, en opent de poort.

De Mercedes 280 CE heeft Maessen al 41 jaar in bezit. Er staat 252.903 kilometer op de teller. ©Thomas Vanhaute

‘Nadat ik een Mercedes-Benz 250 CE total loss had gereden, kocht ik in 1980 deze nieuwe 280 CE. Toen ik er twaalf jaar mee had gereden, heb ik hem opzijgezet. Deze heb ik dus 41 jaar in bezit. Om de drie, vier jaar starten we hem eens. Mijn garagist komt hem dan halen voor wat onderhoud.’

We openen het portier. Er staat 252.903 kilometer op de teller, het interieur is in prima staat. ‘Als je nu 21 bent en hiermee rondrijdt, spríngen de vrouwen erin’, lacht Maessen. ‘Letterlijk! Je moet ramen en deuren dichthouden!’

De Mercedes S 350 L (2008) ©Thomas Vanhaute

Mercedes-Benz rijden is een vanzelfsprekendheid voor Maessen. ‘Voor mijn vader was dat dé auto. Zijn eerste exemplaar was een 220 S Ponton uit 1958, in de kleur ‘Perlgrau’. Ik was toen een jonge snaak. Later nam ik zijn auto’s meestal over als hij een nieuwe kocht. Zo was er ook een 450 SE. Die heeft mijn zus total loss gereden.’

Maessen met zijn Citroën Rosalie. ©Thomas Vanhaute

In een voormalig atelier van de bouwfirma die zijn vader in 1945 oprichtte, toont hij ons nog een Citroën Rosalie (1932). ‘Die kocht ik in 1973 van mijn schoonbroer, die hem uit een schuur van zijn familie in Wallonië had gehaald. Het was een wrak. Destijds heb ik de motor opengedaan en de auto geschilderd. Hij heeft een ‘moteur flottant’: een zwevende motor, die aan wat rubbers hangt. Later ging ik er vaak op zondag met kameraden iets mee drinken. En af en toe deden we er een huwelijk mee voor familie en vrienden – de meeste daarvan heeft de auto overleefd.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie