sabato

Motorfanaat installeert garage in zijn salon

Motorliefhebber Nick Hey heeft zijn garage én werkplaats in wat ooit een mooie woonruimte was. ©Thomas Vanhaute

'Toen ik de Volvo Amazone (1967) twee jaar geleden kocht, was de teller pas rondgegaan - ik weet niet voor de hoeveelste keer', vertelt de 35-jarige Nick Hey. 'Sindsdien heb ik er 18.000 kilometer mee gereden. Na een enorme hagelbui was het hier in de straat de enige auto zonder schade: het staal is twee millimeter dik. Er waren wel al wat deuken in, ja. En roest, roest! Maar dat is geen prioriteit.'

De mooie plafonds verraden dat Heys werkplaats ooit een mooie woonruimte was. De acht motoren waarvoor ze is voorbehouden, díé zijn prioritair. In bijna niets zijn ze nog wat ze waren toen ze uit de fabriek rolden, maar 'origineel' kent meerdere betekenissen. 'De mooiste motoren zijn die waar je je eigen smaak en stijl in stopt. Vrij je eigen stempel drukken, daar gaat het bij mij om. Sommigen vinden dat niet goed. Maar daar trek ik me niets van aan.'

De Honda CB125t (1972) van Heys vriendin. ©Thomas Vanhaute

'Het begon tien jaar geleden, met een DKW uit 1937. Die had nog een voetkoppeling, en schakelen deed je aan de tank: ermee rijden was werken. Ik heb hem opgeknapt in het appartement waar ik toen woonde. Ik kocht onderdelen, maar ook gereedschap en machines om zelf onderdelen te maken. En ik leerde veel mensen kennen - restaureren is een sociale bezigheid. Na een paar jaar kon ik hem in werking trappen - ik had wel alle ramen opengezet. Daarna hebben we hem met z'n drieën de trap afgereden. (lacht) Die had ik nooit mogen verkopen. Het was wel een motor van vier uur rijden en twee uur sleutelen, maar toch.'

'Voor de zwarte Enfield was de vraagprijs 2.000 euro, ik betaalde 1.100. De looks waren oké. Hij reed slecht, maar ik wist wat eraan scheelde en heb hem diezelfde week voor 3.000 euro verkocht. Ik kan dan een nieuwe badkamer of zo installeren. Zo heb ik er nog wel enkele verkocht om het huis te renoveren. Lastig, hoor. In elke motor kruipt bloed, zweet en tranen. Je raakt eraan gehecht. Ik werk ook wat voor vrienden, in ruil voor wat pinten. Het blijft een hobby, al wil ik er ooit mijn beroep van maken.'

De meest opvallende van mijn acht motoren is een Russische Dnepr uit 1970. GEKOCHT OP CAFÉ VOOR 150 EURO. VAN EEN RUS.
Nick Hey

'Dit is de vuile ruimte, een plek waar ik las, slijp, zandstraal, buizen plooi, vormen klop enzovoort. Doorgaans zijn gasten van mijn leeftijd niet geïnteresseerd in zo'n oude Engelse knar als deze BSA M21 (1953) met een 600 cc-eencilindermotor, maar ik vind dit de échte moto's en rij er het meeste mee.'

'De zwarte Honda CB550F (1977) vond ik op marktplaats.nl, toen ik in de file stond. Hij stond er pas vijf minuten, voor 150 euro, en ik heb meteen gebeld. Hij was compleet verroest en reed niet, maar ik heb een andere carburateur gemonteerd die ik nog ergens had liggen. Ook de klepspeling, de timing, de bougies en de olie heb ik nagekeken, en na twee keer trappen was hij vertrokken. Vervolgens heb ik hem volledig vernieuwd en gecustomized. Na bijna 27 uur werk - ik hou dat bij op mijn telefoon - is hij 5.000 tot 6.000 euro waard. Je kan er in België zo de weg mee op.'

De Honda CX500 uit 1981. ‘Customization in progress.’ ©Thomas Vanhaute

'De meest opvallende is de Russische Dnepr (1970). Ook gekocht voor 150 euro. Op café. Van een Rus. Zonder papieren, maar via een dealer is dat in orde geraakt. In juni wil ik ermee naar Wheels & Waves, een driedaags treffen in Biarritz. Rijden met mijn vrienden is zalig. Vorig jaar zijn we naar Watou gegaan. Ik was de jongste van de bende, maar ik reed wel met de oudste motor: de zwarte BSA. Dat ze voortdurend op mij moesten wachten, trek ik mij niet aan.'

Eerste motor: DKW SB 350 (1937).
Beste: BSA M21 600cc (1953).
Met spijt verkocht: DKW SB 350 (1937).
Droom: Vincent Black Shadow.
Dagelijkse auto: Volvo Amazone Combi B20 (1967).

‘Nu zijn oude motoren een hype, maar dertig jaar geleden werden ze bij het oud ijzer gezet. Daardoor bezitten mensen die er toen al door gepassioneerd waren er nu tientallen. Bij de Oude Motoren Club Herselt heeft het gemiddelde lid er een vijftigtal. Maar de gemiddelde leeftijd bedraagt dan ook zestig tot zeventig jaar.’

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie