sabato

Red de oldtimer: ‘Ik begrijp echt niet dat zulk mooi erfgoed verloren moet gaan'

Deze twee teletijdmachines slingeren je terug naar de jaren 70. ©Thomas Vanhaute

Een tocht langs garages in België. Deze week: de strijd van Jens Anno.

Jens Anno wordt stilaan een bekende oldtimerfanaat, samen met de hemelsblauwe Volkswagen T2 (1979) van waaruit hij met niet aflatende ijver protesteert tegen de lage-emissiezones.‘Het is een van de laatste Volkswagen-busjes die in Duitsland werden gebouwd’, zucht hij. ‘Ik begrijp echt niet dat zulk mooi erfgoed verloren moet gaan.’ Hij toont hoe hij het interieur gezellig inkleedde.

‘Dit is een van de laatste Volkswagenbusjes die in Duitsland werden gebouwd. Ik begrijp echt niet dat zulk mooi erfgoed verloren moet gaan.’ ©Thomas Vanhaute

Anno richtte de vereniging Red de Oldtimer op en organiseert vandaag, samen met zeven kompanen, een protestbijeenkomst op de parking van het modebedrijf Vegotex International in Sint-Niklaas, waar deelnemers uit alle Vlaamse provincies zullen toestromen. Hij hoopt op 5.000 auto’s.

In april organiseerde ik een eerste rouwstoet, op vijf locaties. Toen kwamen er 2.000 auto’s op af. Intussen zijn we met een aantal politici gaan praten. Er wordt naar ons geluisterd. Sommigen willen ijveren voor een versoepeling van de LEZ.’

Eenvoud is troef in de Volkswagen T2 (1979). ©Thomas Vanhaute

Het pijnpunt voor de vereniging is dat klassieke auto’s in de Vlaamse steden met een LEZ pas welkom zijn als ze veertig jaar oud zijn, en mits betaling. ‘Ik wil nog meegaan in het principe dat de vervuiler betaalt, maar als je met je oldtimer in Antwerpen één keer wil overnachten, komt dat op 70 euro extra - 35 euro per dag’, zegt Anno. ‘Dat vinden wij veel geld. Sommigen beginnen hun klassiekers nu al te verkopen.’

De vereniging streeft naar het Brusselse model. Daar mogen auto’s vanaf dertig jaar oud met oldtimerplaten gratis in de LEZ. De oldtimerplaat sluit het gebruik voor woon-werkverkeer in principe uit. ‘Het is jammer dat oldtimerplaten worden misbruikt voor dagelijks gebruik - daar mag strenger op gecontroleerd worden’, vindt Anno.

De pas gerestaureerde Volkswagen Kever Cabriolet (1978) is reisklaar. ©Thomas Vanhaute

In Wallonië is er een eenvoudige en glasheldere regeling in de maak: een graduele invoering van een LEZ in het hele gewest met één overkoepelende uitzondering voor auto’s die jaarlijks minder dan 3.000 kilometer rijden. Ze oogst bijval bij veel oldtimerliefhebbers, maar Anno vindt ze niet ideaal. Vader Eddy rijdt met zijn Volkswagen Kever Cabriolet (1978) ruim het dubbele.

Eddy is de derde eigenaar van de Kever. ‘Ik nam hem over van een vrouw die hem samen met haar echtgenoot had gekocht. Maar die man was kort erna overleden, waarna de auto enkele jaren in de garage bleef staan. Vorig jaar liet ik hem ‘body off’ restaureren, inclusief een gloednieuw chassis. Dat was oorspronkelijk niet de bedoeling, maar zodra we eraan begonnen, merkten we pas wat er allemaal diende te gebeuren. Er was eerder vooral camouflagewerk verricht.

Jens Anno (30)
Bewakingsagent bij Trigion

Eerste: Volkswagen Golf Cabriolet (1989). 

Daily: Opel Corsa (2011). 

Beste: Volkswagen Golf Cabriolet (1989).

Slechtste: Alfa Romeo 146 1.6 (1997).

Met spijt verkocht: Volkswagen Golf Cabriolet (1989).

Droom: Ferrari Dino.

Nu heeft hij alleen nog een nieuwe kap nodig. Hij werd getaxeerd op 21.000 euro - dat is drie tot vier keer de nieuwprijs van destijds. Hij is compleet gedocumenteerd. De originele motor heeft 204.000 kilometer op de teller. Ik rij er bijna elk weekend mee. Wijzelf organiseren al jaren de Oase-rondrit vanuit Merelbeke, goed voor 130 kilometer door de Vlaamse Ardennen. Er nemen 140 auto’s aan deel.’

Maar de passie voor klassiekers begon bij Jens. Hij organiseert al sinds zijn 18de rondritten. Vader stapte tien jaar geleden mee in het verhaal. ‘Met een Volkswagen Derby’, lacht hij. ‘Maar mijn partner klaagde over de hitte in de zomer. Zo kwamen we bij de cabriolet terecht.’

‘Mijn busje kocht ik acht jaar geleden’, vertelt Jens. ‘Twee uur later deed iemand me al stoppen en bood 2.000 euro boven op wat ik had betaald. Nu betaal je 10.000 tot 15.000 euro. We hebben er zelf restauratiewerken aan gedaan. Het eigen spuitwerk is niet optimaal. Dat wil ik graag opnieuw laten doen, maar ik mag niet van mijn dochtertje - voor haar is het de Mega Mindy-bus. De motor is een gereviseerd exemplaar, identiek aan die van de Kever.’

Anno wist ook een zilvergrijze Volkswagen Polo Club (1981) van de eerste generatie en de eerste eigenaar op de kop te tikken. ‘Hij heeft 72.000 kilometer op de teller. Ik kreeg ook de originele factuur: 129.900 frank of zowat 3.250 euro, inclusief open dakje. Hij heeft van die mooie, geruite zeteltjes. Behalve enkele verweerde rubbertjes mankeert er niks aan. Dat gooi je toch niet weg?’

Zijn eerste auto was een Golf I Cabriolet van zijn geboortejaar 1989. ‘Daarvoor leende ik centen bij mijn oma - die ik nooit helemaal heb terugbetaald. Die auto verkocht ik drie jaar geleden. Na een relatiebreuk moest ik kiezen tussen mijn auto’s of mijn huis. Ook een andere Kever (1976) en een Golf II GTI (1989) in zeldzame vijfdeursuitvoering gingen toen de deur uit. Met veel hartpijn, jawel.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie