sabato

Tesla meets Apple in de oldtimergarage van Koen en Toon Schrever

De trotse ingenieurs: vader Koen en zoon Toon bij de Volkswagen Karmann Ghia E. ©Thomas Vanhaute

Zijn schoonheid is intact, maar onderhuids onderging de Volkswagen Karmann Ghia (1970) van Koen Schrever een gedaanteverandering.

De elektromotor is ongeveer even krachtig als de benzineversie. ©Thomas Vanhaute

'Het idee om een E-versie te bouwen ontstond in juli vorig jaar, toen ik een innovatief idee zocht voor mijn eindwerk', vertelt zijn zoon Toon, die aan de VUB industriële wetenschappen studeert. 'Ik had er wel wat financiële steun voor nodig, en mijn vader, zelf ingenieur, stemde in. Ik vond ook een enthousiaste promotor.'

Dus kochten ze in augustus hun eerste oldtimer, speciaal voor het project. 'Hij stond mooi en was technisch min of meer in orde', zegt Toon. 'Het engineeren van de configuratie was de eerste stap. Ik koos een asynchrone elektromotor van 28 kilowatt, wat ongeveer even krachtig is als de originele benzinemotor. Hiermee heb je van bij het begin wel het maximale koppel ter beschikking en kan je tijdelijk een vermogenspiek van 200 procent genereren.

De batterijen moeten in een aluminium doos van minstens 3 millimeter. ©Thomas Vanhaute

De batterijen komen uit een Tesla die een ongeval had. Ik installeerde er twee achter de achterbank en twee vooraan, waar de benzinetank zat. Zo is het gewicht mooi verdeeld. Eén batterij weegt 25 kilogram. Met een totaalgewicht van 960 kilogram is de auto 20 kilogram zwaarder dan in zijn originele configuratie met volle tank. De actieradius bedraagt 100 tot 120 kilometer: voldoende om hem in en rond de stad te gebruiken. Meer is mogelijk, maar dan heb je meer batterijen nodig en wordt hij zwaarder, wat niet bevorderlijk is voor de wegligging.'

'Het moeilijkste waren de keuring en homologatie', zegt Koen. 'Na ombouw is het gelijkvormigheidsattest niet langer geldig. En in België kan je zo'n auto niet laten homologeren. Daarom verkochten we hem op papier aan een Duitser en trokken begin april naar de Technischer Überwachungsverein. Daar werd hij gekeurd.

We kozen een TÜV die ervaring heeft met dergelijke projecten. Het gebeurt er zeer gründlich. En ze fotograferen alles, voor een documentatiemap. Voor enkele details moesten we de volgende dag terugkeren. Zo vroeg men om de knopjes te labelen. Nu is de auto in Duitsland ingeschreven en moeten we hem via de klassieke procedure importeren. Daarbij worden de Duitse attesten gevalideerd en kunnen we hem hier laten keuren en inschrijven. Dat duurt nog enkele weken. Al bij al verliep het vlot.'

De Volkswagen Karmann Ghia (1970) werd een stille schoonheid. ©Thomas Vanhaute

'Tijdens het werk moet je wel anticiperen op de Duitse keuringsnormen', zegt Toon. 'Zo moeten de batterijen in een aluminium box van ten minste 3 millimeter dik zitten. Dat had ik eerst niet gedaan. Alles uitzoeken vergde veel tijd. Als ik het zou herdoen, zou ik maar de helft van de tijd nodig hebben.'

Toon Schrever (22)
Student industriële wetenschappen

Eerste: Volkswagen Caddy Max (2007).
Droom: 'Deze Karmann Ghia is al een droom, maar ik hou ook van de RS-reeks van Audi.'

Koen Schrever (52)
Fondsbeheerder bij KBC Securities

Eerste: Ford Escort (1986).
Beste: Audi Q5 (2017).
Slechtste: Ford Escort (1986).
Droom: 'Daar ben ik niet zo mee bezig. Deze Karmann was leuk als technische uitdaging. Nu rij ik er wel met plezier mee.'

'Op de papieren staat nu dat de heer Toon Schrever hem deels heeft gebouwd', lacht vader. 'Dat geeft een tof gevoel', zegt Toon. 'Ik weet alles van die auto. Elke ingenieur zou dit moeten kunnen, maar niet zomaar elke handige harry. Je werkt met 96 volt gelijkspanning en moet weten wat je doet. We hebben veel samen nagedacht en af en toe samengewerkt, bijvoorbeeld om de motor eruit te halen en kabels te trekken. Maar vooral ik heb vele avonden in de garage doorgebracht.

Mijn uren heb ik niet genoteerd, maar economisch bekeken heeft dat weinig zin. Je moet al veel kilometers rijden om er de investering uit te halen. Reken 15.000 tot 20.000 euro materiaalkosten. En dit is nog een lichte auto. De materiaalprijzen zullen wel wat dalen. En stilaan komen de eerste Tesla's in verval, met batterijen die nog bruikbaar zijn. Maar of je hier een business van kan maken, betwijfel ik. Ik doe nu stage bij Siemens: ik bouw er een testbank voor hybride bussen.'

Midden op het dashboard prijkt een oranje paneel. 'De achterzijde van een iPad', lacht Koen. Er zijn onder meer knopjes voor de vooruit- en achteruitversnelling, voor de waterkoeling van de batterijen en de elektrische verwarming en ventilatie. We vertrekken in derde versnelling. De acceleratie is fors.

'De elektromotor werd op de originele versnellingsbak gezet: je kan dus nog schakelen, bijvoorbeeld naar twee op een steile helling en naar vier op de snelweg. Maar je kan ook gewoon in derde blijven. Ik heb er al 120 kilometer per uur mee gereden, maar in theorie kan hij 135, wat meer is dan de oorspronkelijke top van 128. Er is ook een systeem voor regeneratief remmen: bij gas lossen en remmen laden de batterijen op.' De auto remt overigens perfect.

Schrever monteerde de bedieningsknoppen op het achterpaneel van een iPad. ©Thomas Vanhaute

Is zijn karakter nu niet weg? 'Mja', zegt Toon. 'Ik hou ook van het lawaai van auto's. Maar deze heeft nu zijn eigen charme. Je kan praten of muziek beluisteren, en hiermee mogen we in lage-emissiezones komen.We hebben de oude motor wel gehouden en kunnen de auto weer in nagenoeg originele toestand brengen.'

Of ze hem nu gaan delen? Daar zijn ze nog niet uit. 'Misschien verkopen we hem en beginnen we aan een nieuw project', zegt Koen. 'Een Karmann Ghia Cabriolet is ook mooi. We moeten nog overleggen met mijn vrouw en dochter: zij zijn al helemaal verslingerd aan de elektrische oldtimer.'





Lees verder

Advertentie
Advertentie