sabato

‘Van deze racewagen bestaan er maar drie exemplaren'

Een Porsche 964 Carrera 4 (1989), 'gebackdatet' naar een Carrera RS uit 1973. 'Een echte Porschist vindt dat verkrachting. I don't care.' ©Thomas Vanhaute

'Ik ben geen fanatieke aanhanger van één bepaald merk', zegt Mathieu Damiens, die beroepshalve auto's fotografeert. 'Hoewel. Onlangs kreeg ik de Mercedes-Benz 190-microbe te pakken.

Ik heb nu een 190E 2.5-16 (1989), een 190E 2.5-16 EVO I (1989), een 190E 2.5-16 EVO II (1990) en een EVO II DTM-evocatie (1990) - een racewagen, dus. Allemaal in 'blue black metallic'. Nu zoek ik de 2.3-16.'

In de Belgian Historic Cup koers ik in een 1974 Porsche 911 Carrera RSR-replica. Een vriend rijdt met zo'n EVO II. Zo kwam de kriebel. Het is zo'n auto die het mooie weer maakte in de DTM-races toen ik achttien was. De EVO I kocht ik van een Kortrijkzaan wiens vader was overleden. De auto stond in diens huis in Zwitserland. Ik had hem alleen maar op foto gezien. De achtervleugel was afwezig: de vader vond die te opzichtig. 'Ik bestel wel een nieuwe', dacht ik. Achteraf bleek van die auto's niets nog verkrijgbaar. Maar plots zag ik een advertentie in Brussel: een originele spoiler van een EVO I. Hij was wat bekrast. 'We hebben hem een heel leven meegezeuld', vertelde de verkoper. 'Hij kwam uit de garage waar mijn vader werkte, van iemand die geen spoiler wilde.' Die garage bleek in Kortrijk te zijn. Wellicht vond ik de originele spoiler van mijn eigen auto!'

Fracasetti (1970). ©Thomas Vanhaute

Van de EVO I en II werden slechts 502 exemplaren gebouwd. Ze zijn gewild bij verzamelaars, en veel geld waard. Maar ook de basisversies van de Baby-Benz, zoals de 190 begin jaren tachtig werd genoemd, zijn stilaan populair bij jeugdige classicliefhebbers.

Behalve de Gentleman's Fair organiseert Damiens ook de Gentleman's Rally en de Rental Rally, een rally met huurwagens die dit jaar in Sardinië plaatsvindt. In zijn kantoor staat een Fiat 500 (1972). 'Daarmee nam ik in 2004 deel aan de Gumball 3000-autorally. Of beter: we vertrokken in Parijs, en zodra we de stad uit waren, stapten we over in de Aston Martin DB7 van een vriend. Het jaar erna mocht ik van de organisatie gratis deelnemen in de Fiat 500, maar 5.000 kilometer in vijf dagen is wat veel met zo'n ding.'

De AMC Pacer (1976). 'Zo lelijk dat hij weer mooi wordt.' ©Thomas Vanhaute

Nog zo'n gevaarlijk kleinood is de Austin Cooper (1965). 'Die liet ik restaureren tot een replica van de Cooper S Works-rallywagen. Die kosten haal ik er nooit uit, maar het is een zalig autootje. Mijn zoon is er gek van en probeert hem al te confisqueren om er op z'n zestiende op circuit mee te rijden. Onveilig is dat niet. Maar ik heb liever dat hij z'n centen aan andere dingen besteedt.'

Zelf is Damiens niet gestorven aan z'n eerste impulsieve aankoop. 'De AMC Pacer (1976) kocht ik bij het onlineveilinghuis Catawiki. Hij is onder meer bekend uit de film 'Wayne's World' uit 1992. Deze auto is zo lelijk dat hij weer mooi wordt. Máár: een cultbak. Veel mensen nemen zichzelf en hun auto's eindeloos ernstig. Mijn Porsche 964 Carrera 4 (1989) werd 'gebackdatet' naar een Carrera RS uit 1973. Een echte Porschist vindt dat verkrachting. I don't care.'
'Bij de Porsche 996 GT3 Mk1 (2001) voel ik weinig, maar met 635 kilometer op de teller kon ik hem niet laten staan. Hij komt van een rijke Mexicaan die hem oncomfortabel vond. Ook ik rij er niet mee. Ik zie hem vooral als een investering. Hij is letterlijk als nieuw.'


MATHIEU DAMIENS (45) Fotograaf en
organisator van de Gentleman's Fair.
Daily: Mercedes-Benz G320 CDI (2008).
Eerste: Alfa Romeo 33 Boxer 16V QV (1990).
Beste: Audi S8 (2001).
Slechtste: Alfa Romeo 33 Boxer 16V QV (1990). 'Maar als ik er een vind, koop ik er weer een.'
Droom: Ferrari F40 of Lamborghini Miura.

'De meeste auto's ruil ik na een paar jaar in voor andere. Het zijn maar auto's. En the chase is better than the catch. Mijn eerste was een Alfa Romeo 33 QV. Levensgevaarlijk voor een achttienjarige. Ook mijn 4C (2014) is een echte Alfa Romeo: licht, spartaans en bloedmooi. Het koersautootje dateert dan weer van 1970 en is van Fracasetti, een ingenieur bij Bugatti. Er werden maar drie exemplaren van gebouwd. Deze auto heeft het chassisnummer 01. Indien ik een groter huis had, hing ik hem aan de muur.'

Onder een doek staat nog een VW Polo Harlekin uit de jaren negentig, met elk koetswerkdeel in een andere kleur. En een Belgische Apal Buggy (1967). 'Dichter bij een Meyers Manx - de befaamde woestijnracer - kom je niet. Dit is echt puur rijden.'

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie