sabato

'We vertrekken binnenkort voor zo'n 10.000 kilometer zoals in Top Gear'

De Volvo 740 Turbo Diesel Estate (1987): bijna klaar om er in augustus mee door Marokko te reizen. ©Thomas Vanhaute

Een tocht langs garages in België. Deze week: op avontuur in Marokko met woestijnrat Matthias Cornelli (27).

De Chevrolet G20 (1993): verbouwd om mee te reizen. ©Thomas Vanhaute

'De Chevrolet G20 (1993) met zijn 5.7 V8-motor was mijn eerste auto. Ik was 19 toen ik hem kocht en had nog een studentenbudget. Maar na een jaar heb ik hem compleet gerestaureerd. Ik richtte hem in om te reizen, met een bed en een ijskast. Kijk, vorige winter heb ik nieuw laminaat gelegd. Het is mijn ultieme droom om met die auto een jaar lang door Europa te rijden.'

Acht jaar later heeft Matthias Cornelli al zes auto's. 'Ik ben geen verzamelaar, ik kan gewoon geen auto's wegdoen', lacht hij. 'Toen de motor uit de Chevy was, kocht ik voor 180 euro de Volvo 340 (1987). Hij had alleen een nieuwe batterij nodig. Ik heb er anderhalf jaar mee gereden. En gereisd! Onder meer in de Pyreneeën en naar Biarritz en San Sebastian. Daarna heeft mijn twee jaar jongere broer hem nog een jaar gebruikt. Ik monteerde een 1.7 turbomotor uit de Volvo 480. En er komt nog een 2.3 turbo in.'

De Volvo 244 GLE (1979): op-en-top betrouwbaar. ©Thomas Vanhaute

'De Volvo 244 GLE (1979) is van mijn broer - dit is zijn eerste auto. Ook ik rij er soms mee: we zijn daar flexibel in. Er staat bijna 280.000 kilometer op de teller, maar ik tank hem vol en rij er zo mee naar Portugal. Op en top betrouwbaar. We hebben hem verlaagd en er regelbare gasschokdempers in gemonteerd. De motor kreeg een andere nokkenas en is best vinnig. Ik kan niks standaard laten.'

'Mijn broer studeert architectuur. Honderden uren hebben we hier in de loods al samengewerkt. Nu hij examens heeft, zit ik hier alleen. Dat is toch niet hetzelfde.

Toen we klein waren, maakte onze vader een gocart. Wij bouwden vervolgens koetswerken en aanhangwagentjes. 'Pa, hoe werkt dat, lassen?', vroeg ik op mijn vijftiende. Waarna we zelf een kart maakten, met de motor van een brommer. Die we vervolgens ombouwden tot een offroadbuggy. In het vijfde jaar ben ik van ASO overgestapt naar TSO, richting autotechnieken. Nadien ben ik nooit meer met tegenzin naar school gegaan.'

Matthias Cornelli (27)
Mecanicien bij MIG Motors in Zwijnaarde.

Eerste: Chevrolet G20 (1993). Daily: Chevrolet G20 (1993).

Beste: ‘Mechanisch: de Volvo’s. De Chevrolet G20 is de comfortabelste.’

Slechtste: Chevrolet G20 (1993). ‘Sinds ik hem kocht, had hij al drie motoren en drie versnellingsbakken. Maar ik hou ervan.’

Droom: ‘Dat is moeilijk kiezen: een Chevrolet Impala uit 1965, een Volvo P1800 of een grote Chevrolet pick-up.’

 

'Nadat ik veel rotte exemplaren had gezien, kocht ik vorig jaar de Volvo Amazon (1969). De motor is perfect. Het koetswerk was goed, op enkele gaten na. En op zijn Amerikaans in rood en wit gespoten. Ik hoop er nog deze zomer enkele weken aan door te werken. Zodat hij snel klaar is en ik aan de 145 (1969) kan beginnen, want met die auto wil ik supergraag rondrijden. Maar daaraan is meer werk. Kijk, ik ben zelf een motorblok aan het bouwen.'

Recentelijk verdween al zijn tijd in de 740 Turbo Diesel Estate (1987) waarmee hij deze zomer een lange reis door Marokko wil maken. De auto werd fors opgehoogd en doet denken aan een XC70 avant la lettre. Op pure offroadbanden, weliswaar. 'Ik heb er veel bekijks mee', lacht Cornelli. 'Hij heeft bijna evenveel bodemspeling als de Toyota Hilux van de vriend die ook meegaat. Een derde rijdt in een Land Cruiser van eind jaren 70. We willen een grote reis maken, zoals in de specials van Top Gear.'

'Een kameraad had de auto gekocht. In februari nam ik hem over voor 400 euro. Ik wilde er allang een. De eerste auto van mijn moeder was een 740. Het was mijn favoriet. Ze reed er bijna twintig jaar mee, maar verkocht hem toen ik 16 was - ik had nog geen rijbewijs.'

'Hij heeft 205.000 kilometer op de teller. De motor staat kurkdroog en is zeer betrouwbaar. Ik monteerde een achteras met sperdifferentieel. En op het dak een tent die openklapt.

Volgende week trekken mijn vriendin en ik er al eens vier dagen mee naar de Vogezen. Daarna gaat de motor eruit: ik wil de cilinderkoppakking preventief vervangen. Er komen ook een grotere turbo en intercooler in. En een elektrische koelventilator. En een led-bar voor extra verlichting 's nachts. Het is wat uit de hand gelopen. Spuitwerk hoeft niet. Het budget is op.'

Op 5 augustus vertrekken we voor twintig dagen en ongeveer 10.000 kilometer. Zoals in de specials van Top Gear.

'Op 5 augustus vertrekken we, voor twintig dagen en ongeveer 10.000 kilometer. In Gibraltar gaan we de boot op. Dan Tanger binnen en later de Atlas over, richting Algerije. We zullen ook door woestijnzand rijden. Airco is er niet, neen. Ik heb getwijfeld om er een in te bouwen, maar dat vergt heel veel werk. Onderweg speel ik garagistje voor de anderen. Ik heb altijd een degelijke werkbak mee, en wat onderdelen.'

'Ik vrees dat ik ook deze auto nadien niet meer kan verkopen. Ik wil er graag ook eens mee naar Scandinavië. De prijzen van Volvo's zijn er nog lager dan hier. Misschien doe ik dat beter met de Chevy: die mag 3,5 ton slepen.'

 



Lees verder

Advertentie
Advertentie