sabato

Welkom in een garage vol zeldzame BMW-pareltjes

Dedecker naast zijn BMW 2002 (1974) en M535i (1986). ©Thomas Vanhaute

Bruno Dedecker is altijd al verliefd geweest op BMW. Zijn pronkstuk is de BMW 2002 (1974): 'Na zijn racecarrière stond hij twintig jaar lang in een Luikse garage.'

Bruno Dedecker (40), algemeen directeur Feronyl, DPM en TW

Daily: BMW X5 Hybride Hamann (2020).
Eerste: BMW 316 Automaat (1985).
Beste: ‘Dat verandert dagelijks.’
Slechtste: geen.
Met spijt verkocht: BMW 318iS (1991) ‘De auto die mijn jeugd weerspiegelt.'
Droom: BMW 3.0 CSL ‘Batmobile’.

Als we het huis van Bruno Dedecker binnenstappen, botsen we meteen op een Peugeot 156, een niet nader gedocumenteerde motorfiets uit de jaren 40 of 50. ‘Hem hier in de hal krijgen, heeft me jaren gekost: mijn vrouw was er niet tuk op’, lacht hij.

Door het raam zien we achteraan in de tuin een verweerde Land Rover Series II als ornament. ‘Van het autokerkhof in de buurt’, aldus Dedecker, die ook een werkende Defender Pick-Up TD5 (2002) heeft. ‘Daarmee gaan we elke zomer op vakantie. We slapen dan met z’n vieren in de daktenten. Het zijn de enige momenten waarop ik mijn hoofd kan leegmaken.’

‘Als kind heb ik mijn vader weinig gezien. Om de verloren tijd in te halen trakteerde ik hem in 2013 op een vakantie met z’n tweeën. Maar wel op mijn manier: een offroad trip in Marokko! Je mag gerust stellen dat auto’s ons dichter bij elkaar hebben gebracht.’

Dedecker's Defender Pick-Up TD5 (2002). ©Thomas Vanhaute

‘Vroeger had mijn vader BMW’s, en vooral die hebben mijn hart veroverd’, vertelt de mecanicien en ingenieur. ‘Mijn eerste auto was de BMW 316 met automaat van mijn grootouders: de traagste, toen. Als student pendelde ik ermee tussen Moeskroen en Brussel. Na een halfjaar heb ik hem verkocht. Het sentiment was er, maar hij was compleet versleten. De rest van mijn studententijd heb ik ruim 100.000 kilometer in een 318 iS gereden. Dat was de auto waarmee ik ook uitging. Een heerlijke ‘drifteuse’.’

De verweerde Land Rover Series II dient als opstapje voor de glijbaan. ©Thomas Vanhaute

Inmiddels heeft Dedecker meerdere pareltjes staan. ‘De 2002 (1974) werd in 1982 gemodificeerd tot een Group 5-versie. Dit exemplaar heeft na zijn racecarrière twintig jaar lang in een Luikse garage gestaan. Toen hij te koop kwam, had ik de middelen niet. Een vriend heeft hem gekocht, maar deed er niets mee. In 2015 heb ik hem overgenomen. Ruim vier jaar later was hij klaar. Qua motor is het een geoptimaliseerde 2002 Tii.’

De BMW 2002 (1974) werd in 1982 gemodificeerd tot een Group 5-versie. De strepen werden met de hand geschilderd. ©Thomas Vanhaute

Hij demonstreert het overdonderende geluid. ‘Behalve die gloednieuwe motor heb ik heel veel zelf gedaan: een heerlijk proces van onderdelen zoeken en nieuwe vrienden maken, tot in de VS. De strepen op het koetswerk zijn geen stickers, maar werden met de hand geschilderd. De zij-uitlaat is een ode aan de BMW Batmobile. En het toppunt: de auto werd gehomologeerd voor de weg en blanco gekeurd. Hij is op 60.000 euro geschat.’

Intussen werkt Dedecker aan een logisch vervolg: hij bouwt ook een gedemonteerde BMW 320 (1982) om tot een replica van de BMW Motorsport Group 5-racewagen van weleer.

‘Ik erken: ik hou van die monsterachtige bodybuilders’, lacht hij. ‘De originele 2.0 viercilindermotor leverde destijds 400 tot 500 pk. Ik zal een vrij zeldzame 3.2-liter zescilinder turbomotor uit de 745i gebruiken. Die zal goed zijn voor 300 tot 350 pk. Niet min voor minder dan 1.000 kilogram.’

De M535i (1986), de eerste M5 voor de puristen. ©Thomas Vanhaute

Met de M535i (1986) staat er ook een ‘original’ voor kenners in de garage. Hij oogt onopvallend, maar is een wolf in schaapsvacht. ‘Ook deze kan ik nooit meer verkopen’, zegt Dedecker. ‘Het is alsof hij bij de familie hoort. Het is een icoon uit mijn jeugd. Puristen beschouwen hem als de eerste M5.’

De nieuwe M2 Competition mocht Dedecker van zijn vrouw alleen kopen als hij drie andere auto’s verkocht. ©Thomas Vanhaute

‘Tot recent had ik ook een 318i Cabrio (1991), een Z3 Coupé 3.0 (2000) en een Morris Mini Mpi (2000). Maar vorig jaar werd ik veertig. Ik droomde van een nieuwe M2 Competition. Dat vond mijn vrouw prima, op voorwaarde dat ik die drie verkocht. En zie. Er staat 600 kilometer op de teller van de M2. In prestaties en rijplezier klopt hij alle M-varianten. Ook dit is er een om te bewaren. Ik vermoed dat hij zijn waarde zal behouden.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie