sabato

De USA: nu ook verkrijgbaar in een geur

1957: modeontwerpster Coco Chanel neemt op de luchthaven van Dallas afscheid van Stanley Marcus, de eigenaar van het Amerikaanse luxewarenhuis Neiman Marcus. ©Getty Images

'We willen met Les Exclusifs parfums creëren die niet iedereen bevallen', zegt Chanel-neus Olivier Polge. U bent gewaarschuwd. Het nieuwste in de reeks capteert Coco Chanels liefde voor Amerika en omgekeerd.

Coco Chanels hoeden en Deauville-silhouetten in jersey waren instantpubliekslievelingen in de grote department stores van New York. Haar iconische 'petite robe noir' werd in 1926 de hemel in geprezen door de Amerikaanse bladen Vogue, Harper's Bazaar en Vanity Fair. In 1957 kreeg Coco Chanel - ze was toen 74 - de 'Neiman Marcus Award for Distinguished Service in the Field of Fashion', zeg maar de Oscar voor de mode.

Twee jaar later stelde het Museum of Modern Art in New York de flacon van N°5 tentoon als voorbeeld van minimalistische elegantie. Later zou kunstenaar Andy Warhol er zijn eigen interpretatie aan geven. En nadat Marilyn Monroe had verklaard dat ze 's nachts alleen maar een paar druppels van N°5 droeg, werd vanzelfsprekend ook dat parfum een verkooptopper.

Coco Chanel in 1927. ©Getty Images

Ook Hollywood claimde de Franse ontwerpster: op verzoek van filmproducent Samuel Goldwyn vertrok Coco Chanel in 1931 naar Los Angeles om MGM-actrices zoals Gloria Swanson te kleden.

Om maar te zeggen dat Amerika het wel 'had' voor Gabrielle - Coco - Chanel. En de fascinatie was wederzijds. Al van in haar kindertijd was mademoiselle Chanel begeesterd door de Verenigde Staten. Haar vader droomde er zelfs van met het gezin naar het nieuwe continent te emigreren. Zover kwam het niet, maar in 1931 bracht Coco haar eerste professionele bezoek aan New York City, San Francisco en Chicago, waar ze met de nodige staatsie werd onthaald.

De reis duurde een maand. Van The New York Times over Vogue tot The New Yorker: Chanel was overal en gaf het ene interview na het andere. 'Ik bewonder Amerika en houd ervan. In Amerika ben ik rijk geworden', zo verklaarde de ontwerpster.

Die Amerika-liefde is nu gecapteerd in een flacon: het eau de parfum '1957', vernoemd naar het jaar waarin Coco Chanel in de VS de Marcus Award kreeg. Maar ook naar '19', zoals haar geboortedag, en '57', zoals het nummer van de straat in New York waar de grootste Chanel-boetiek van de VS zich bevindt.

Tovenarij

'1957' is, na 'Boy Chanel' en 'Misia', de derde geur van Olivier Polge voor Les Exclusifs, de lijn die in 2007 werd gecreëerd en, nomen est omen, tot de meest exclusieve van het huis behoort en vaak verwijst naar een element uit het leven van Coco Chanel. Zestien verschillende geuren telt die intussen, waarvan de jongste telg dus de naam '1957' meekreeg. Daarvoor creëerde Polge sinds zijn aanstelling in 2013 niet alleen vier nieuwe parfums voor Chanel, hij was in het verleden ook al verantwoordelijk voor succesnummers als 'Flowerbomb' van Viktor & Rolf en 'Florabotanica' van Balenciaga.

'We willen met Les Exclusifs parfums creëren die niet iedereen bevallen', zegt Polge. 'Het zijn parfums voor mensen die hun geur niet bij anderen willen ontdekken. Ook technisch zijn ze anders: we gebruiken ingrediënten die zeldzamer zijn, waardoor we meer bijzondere geuren kunnen creëren.'

We ontmoeten Polge op het Parijse hoofdkwartier van Chanel, een strak kantoorgebouw waar zowat elke werkneemster geheel of gedeeltelijk in Chanel gekleed gaat. Ik zie een parade aan iconische handtassen, zwart-witte enkellaarsjes en camelia-broches. En veel zwart natuurlijk, de lievelingskleur van mademoiselle Coco.

Een half jaar werkte Olivier Polge aan de nieuwe geur '1957'. Als basis gebruikte hij acht verschillende muskusnoten. ©rv

Polge laat me een voor een de componenten ruiken die hij voor '1957' heeft gebruikt. Hij behandelt de kleine flacons als zijn het kostbare schatten uit een magische wereld. Parfum creëren heeft ook iets van tovenarij, vindt hij. 'Parfum is immaterieel, zoals muziek. Het hangt ongrijpbaar in de lucht en toch is het onmiskenbaar aanwezig.'

Voor '1957' gebruikte hij een basis van acht verschillende muskusnoten. 'Als je een collectie zoals Les Exclusifs samenstelt, wil je genoeg variatie krijgen in de geuren. Een parfum als dit hadden we nog niet. De samenstelling refereert ook aan Amerika, waar muskus veel wordt gebruikt.'

Het gesprek leidt ons automatisch naar Coco Chanel, die een grote fan was van de term 'sent-bon', een woord dat amper te vertalen valt. 'Daar had ze het inderdaad vaak over als het over parfums ging. Het heeft te maken met het plezier dat een parfum je kan geven. Maar het verwijst ook naar haar voorliefde voor 'propere' noten. Het is precies dat effect dat ik met '1957' wilde bereiken.'

Koriander en vanille

Een parfum creëren is een lastig proces, een voortdurend spel van toevoegen en wegnemen van componenten: voor '1957' zijn dat behalve muskus ook roze peper, koriander, ceder, vanille en enkele florale noten. Een half jaar werkte Polge eraan. Hoe weet hij eigenlijk dat een geur af is? Hij moet lachen om mijn vraag.

'Het is mijn intuïtie die me dat vertelt. Beetje bij beetje realiseer ik me dat een geur is zoals hij moet zijn. Wanneer dat magische moment zich voordoet, wacht ik altijd een paar dagen om te zien of ik er nadien nog zo over denk. Maar het is en blijft een heel subjectief proces, er zijn geen regels.'

©rv

Chanel wordt zowat overal ter wereld verkocht. Is het niet lastig om een geur te creëren die het in alle markten goed doet? 'Zeker en vast', zegt Polge. 'We weten uiteraard dat sommige parfums het beter doen in bepaalde landen - zo scoort musk altijd wel in de VS - maar echt voorspellen blijft toch moeilijk. Daar ben ik niet slim genoeg voor. (lacht) Het is altijd verrassend hoe klanten reageren. En gelukkig maar.'

Volgens Polge zijn de verwachtingen van de parfumklanten vandaag behoorlijk anders dan vroeger. 'Toen Chanel N°5 gelanceerd werd, parfumeerde men zich nog op de ouderwetse manier: men gebruikte het glazen dopje van de flacon om het parfum in druppeltjes op de huid aan te brengen. Om die reden waren de parfums vroeger altijd heel rijk van compositie. Nu wil iedereen een spray, waardoor het parfum anders moet worden gecomponeerd. Modes in de parfumwereld veranderen voortdurend, daar moet ik ook rekening mee houden.'

Naakte Marilyn

Polge koos carrièregewijs niet voor de gemakkelijkste weg: hij werd niet alleen 'neus' zoals zijn vader Jacques, die meer dan dertig jaar de huisparfumeur van Chanel was en er iconische geuren creëerde zoals 'Egoïste' en 'Coco Mademoiselle'. Polge junior werkt sinds 2013 dus ook voor hetzelfde bedrijf. Ik vraag hem wat hij van zijn legendarische vader heeft geleerd. 'Nee, hij heeft me het vak niet geleerd, want ik ben nooit bij hem in de leer gegaan. Maar hij heeft me al de rest bijgebracht. Een zekere sensibiliteit, zeg maar.'

Amerika was meteen fan van coco chanel. in de jaren dertig kleedde ze al actrices zoals Gloria Swanson.

Olivier Polge geeft ook toe dat hij er nooit van droomde om parfumeur te worden. 'Dus ben ik kunstgeschiedenis gaan studeren', vertelt hij. 'Maar op een gegeven moment kwam dan toch de interesse om in de voetsporen van mijn vader te treden. Ik vond het intrigerend wat hij deed met geuren. Hij was zo verstandig me naar plekken te sturen waar ik met de hulp van anderen het vak kon leren. Hij heeft me echt veel bijgebracht. Maar het is niet evident om dat in woorden uit te drukken.'

Een van de meest opmerkelijke creaties van Olivier Polge bij Chanel is 'N°5 L'eau', een adaptatie die hij in 2016 maakte van het bekendste parfum ter wereld. 'N°5 heeft een enorme kracht. Het was het eerste parfum waarin aldehyden werden gebruikt, chemische verbindingen dus in plaats van natuurlijke geurstoffen.

Bovendien was N°5 het eerste couturierparfum. Dat het een sterke florale geur heeft, was ook nieuw in die tijd. Maar de mythe kwam er pas echt toen Marilyn Monroe verklaarde dat ze naakt sliep met alleen maar een paar druppeltjes Chanel N°5 op. Dat heeft goed geholpen.' (lacht)

Ik vraag Polge of hij het boek 'Het parfum' van Patrick Süskind heeft gelezen. Hij knikt enthousiast. 'De auteur maakt daarin op een heel extreme manier duidelijk wat een parfum doet: inspelen op de ander. Het is een heel intiem spel dat zich ontvouwt: wanneer je een parfum kiest, wordt dat zoals je manier van spreken, een deel van je persoonlijkheid. Maar mijn dagelijkse realiteit ziet er toch anders uit dan deze die in het boek staat beschreven', lacht hij.

Heeft hij eigenlijk een favoriete geur? 'Da's een hele moeilijke.' Hij zwijgt. Denkt na. 'Wat me inspireert, is de geur van iris en jasmijn. Houtgeuren ook, en bergamot. Gaat het over dagdagelijkse geuren, dan denk ik aan brandend hout.'

De geur 'Les Exclusifs de Chanel 1957' is vanaf nu verkrijgbaar in de Chanel-modeboetieks, in de haute-parfumerieboetiek van Chanel op Place Vendôme in Parijs en op www.chanel.com. 175 euro voor 75 ml, 320 euro voor 200 ml.


Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect