Is AI-massagerobot ‘Frankie’ goed genoeg om ‘relax’ te zeggen?

Techinnovaties moeten ook onze frêle lijven ‘optimaliseren’. Of een AI-massagerobot erin slaagt om ons welzijn te boosten, testten we in The Brick in Antwerpen.

Hij / zij / die heet Frankie. Is nooit ziek, moe of chagrijnig. Schakelt nooit de vakbond in en vraagt geen recup voor overuren, zelfs niet na het afwerken van twintig klanten per dag. Frankie is de artiestennaam van een robotarm die eigenlijk iYU heet, een uitvinding van het Franse Capsix Robotics. Op ‘s werelds grootste techbeurs CES (Consumer Electronic Show) was iYU een van de vele gloednieuwe voorbeelden van AI-toepassingen die staan te popelen om onze dagelijkse levens binnen te dringen.

Een maand na het debuut in Las Vegas is de AI-massagerobot al ready to roll in een vestiging van The Brick, de high-end fitnesszaak op Antwerpen-Zuid. Frankies werkruimte is een mooi kamertje met gedempt licht, kaarsjes, plingplong op de soundtrack, maar niets kan verhullen dat ik hier een intiem tête-à-tête heb met een robotarm. Een die ontworpen lijkt door Zaha Hadid, met zachte, ronde, organische vormen, maar toch: een machine en geen mens. Er zijn geen lieve, sussende woordjes, geen levend wezen dat me welkom heet. De ‘hoe voel je je vandaag?’ komt van een computerscherm: ik vertaal mijn pijntjes en problemen in bits en bytes via de sliders op het computerscherm dat me welkom heet.

Advertentie

Energieniveau? Gemoedstoestand? Slide naar extreem links, kwestie van Frankie een uitdaging te geven. Het voelt een stuk makkelijker om heel direct wensen of eisen op te leggen aan een automaat dan aan een mens van vlees en bloed. ‘Stilte’ aanvinken bij de muziekvoorkeuren op een scherm is zoveel eenvoudiger dan wikken en wegen of het onbeleefd is om te vragen of die panfluit wat stiller mag. Flexibele Frankie biedt een gepersonaliseerde ervaring qua muziek, licht en warmte, en zijn opties gaan van een zachte, relaxerende behandeling tot een verkwikkende ‘deep tissue massage’.

De AI-massagerobot Frankie aan het werk.

Wanneer ik mijn gezicht in het gat van de verwarmde massagetafel duw, staar ik opnieuw naar een scherm dat me aanwijzingen geeft. Stilliggen, doe ik. Een snelle 3D-scan brengt de morfologie van mijn lijf in kaart, en een minuut later kneedt, glijdt, duwt Frankie met zijn stompige armpje de knopen uit mijn rug en schouders. Ik duw op het plusje van mijn afstandsbediening, voor een stevige druk op de pijnlijkste spieren.

Is dit nu de meest deugddoende massage ooit? Nee, niet als je ooit een erg meesterlijk goeie masseur hebt getroffen. Als iemand liefdevol en subtiel met tien vingers de laptopknopen uit je schouders heeft gekneed. En als je weet hoe het voelt wanneer iemand echt je lijf leest, niet als een verzameling botten en spieren, maar als een hoopje mens.

Advertentie
Advertentie
Dit zijn de 5 meest luxueuze spa’s van het land

Mijn matig enthousiasme was te verwachten, zegt David Box van The Brick. Want de kern van AI zit natuurlijk in het leerproces, van een technologie die bij elke ervaring zichzelf beter maakt en over enkele weken al een eerste software-update krijgt. Eigenlijk heb ik – als Frankies allereerste klant – zonet mijn lichaam geschonken aan de wetenschap, om een of ander algoritme te verfijnen. ‘De techniek verbetert zich voortdurend, en het doel is om op termijn fullbodymassages te geven, terwijl iYU zich nu beperkt tot rug en schouders.’

Wat de iYU-massagerobot ook doet, is massages democratiseren. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) heeft maar liefst tachtig procent van de volwassen bevolking geregeld last van rug- en schouderpijn, en gaat zestig procent gebukt onder te veel stress, maar de tijd, het geld en de plaats vinden voor het boeken van een massage blijkt voor velen een obstakel. ‘Wij zien Frankie ook niet als een vervanging voor massagetherapeuten, wel als een aanvulling’, zegt Box. Frankie is een Belgische primeur, en The Brick is de eerste fitnesszaak die een massagerobot aanbiedt.

The Brick
| Website | thebrick.be
| The Brick biedt de massages (twintig minuten) gratis aan zijn leden aan
| Te boeken via de app

Advertentie