sabato

Smeren naar de genen: nieuw Belgisch beautymerk werkt op basis van DNA

'DNA is een objectieve raadgever voor een mooie, gezonde huid', zegt Barbara Geusens van Nomige. Ze kwam op het idee voor haar verzorgingslijn tijdens de lessen biofarmacie aan de Gentse universiteit.

Hebt u vaders blauwe ogen? Het temperament van moeder, maar ook haar droge huid? Het is vooral dat laatste wat Barbara Geusens interesseert. Zij onderzoekt de genetische voorbestemdheid van de huid om vervolgens crèmes op maat van uw DNA samen te stellen. Al waarschuwt ze zelf: 'Genetica mag geen gadget worden.'

Een DNA-staal afgeven, in welke vorm dan ook, heeft iets fatalistisch. Het begint onschuldig met de grappige gedachte 'wat gaan ze nu allemaal over me ontdekken?' tot de angst 'dat ik misschien toch wel een verschrikkelijke aandoening meedraag'. Wanneer ik met het wattenstaafje van Nomige over de binnenkant van mijn wang wrijf en het opnieuw in de daarvoor bestemde tube breng, kan ik het niet helpen. Wat als blijkt dat ik genetisch voorbestemd ben om huidkanker te ontwikkelen? 'Dan zal je dat niet van mij horen', stelt Barbara Geusens me gerust. 'Ik hou me alleen bezig met vrij onschuldige gendefecten die betrekking hebben op de afbraak van collageen, de bescherming door antioxidanten en de hydratatie van de huid. Kortom, alles wat leidt tot een mooie, gezonde huid.'

Maar om te ontdekken dat ik een gevoelige, eerder droge huid heb, heb ik toch geen laboratorium nodig? Dat kan een schoonheidsspecialist me ook wel vertellen. 'Die analyses gebeuren vaak arbitrair. Het zijn momentopnames: de toestand van je huid hangt af van het tijdstip, de activiteiten die je die dag al hebt ondernomen en de producten die je hebt gesmeerd. Een droge huid kan het gevolg zijn van een verkeerde zeep, het hoeft niet te betekenen dat ze intrinsiek droog is', vertelt Geusens. 'Ik wil met mijn cosmeticalijn Nomige terug naar de basis. DNA is een objectieve raadgever, een die niet voortdurend verandert en massa's informatie biedt.'

Zwijgen bij Omega Pharma
'Het is zonder twijfel een intelligente piste', aldus prof. dr. Jan Gutermuth, diensthoofd dermatologie van het UZ Brussel, wanneer we hem van Nomige op de hoogte brengen. 'In de medische wereld wordt al langer gewerkt met gepersonaliseerde behandelingen op basis van het DNA van de patiënt. Het is dus zeer logisch dat daaruit een spin-off volgt in de verzorgingssector.'

De 36-jarige Geusens kwam op het idee voor een op DNA gebaseerde verzorgingslijn tijdens de lessen biofarmacie aan de Gentse universiteit, waar ze ontdekte dat kankerbehandelingen kunnen worden afgestemd op een genetische aanleg. 'Het leek me logisch om ook huidverzorging op DNA te gaan afstemmen', aldus Geusens, die haar academische carrière als bio-ingenieur voortzette met een doctoraat aan het departement dermatologie van de Universiteit Gent. Na nog een jaar Vlerick Business School kwam de ambitieuze wetenschapster uiteindelijk terecht bij Omega Pharma, als productontwikkelaar. De ideale positie om haar droom waar te maken, zou je denken. 'Honderden keren heeft het op het puntje van mijn tong gelegen', zegt ze. 'Maar ik wist dat wanneer ik mijn idee op tafel zou gooien, ik het dan kwijt was.' En dus zweeg ze. Tot nu.

Copycats
Al haar spaargeld zit in Nomige (verlan voor 'genome'), samen met een subsidie van het Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen, een lening van de bank én een extra lening via PMV, een economisch overheidsinitiatief dat als doe- en durfbedrijf optreedt voor beloftevolle ondernemingen. Heel wat steun dus voor deze nieuwe weg die Geusens wil inslaan.

Een weg waar ze voorlopig geen patent op heeft. 'Ik ben op dit ogenblik alle opties aan het bekijken. Een patent is een tweesnijdend zwaard, want dan geef ik mijn werkwijze vrij aan eventuele copycats. Kijk naar Coca-Cola: zij hebben geen patent, maar houden hun recept geheim.'

Waar dat naartoe gaat? Zullen we ooit met embryonaal DNA gaan prutsen voor een levenslang babyhuidje?

Maar wat is die werkwijze dan? Wat gebeurt er met mijn wattenstaafje? 'Dat gaat meteen naar een laboratorium in Leiden, Nederland. Zij bezorgen mij een DNA-code. Zo'n code bestaat uit een specifieke opeenvolging van de letters A, T, C en G. Die code jaag ik door een algoritme dat ik zelf heb ontwikkeld. Op basis van het resultaat dat daaruit verschijnt, kan ik in mensentaal een rapport opstellen met de resultaten: de tekorten inzake antioxidanten, collageenafbraak die wordt versneld of een defect in de lipiden die de huidbarrière opbouwen. Op basis hiervan wordt een risicoprofiel toegewezen en worden de passende ingrediënten voorgesteld. Dat rapport krijg je per mail toegestuurd, en na een week volgen drie DNA-crèmes die daarop zijn afgestemd. Zij zullen die defecten proberen recht te trekken. Net omdat de ingrediënten zo specifiek zijn voor elk individueel defect, zijn het vaak actieve stoffen die je niet zomaar in de reguliere crèmes terugvindt. Dat sommige ingrediënten zeldzamer zijn, draagt ook bij tot de prijs van de DNA-crèmes.'

Vier tubes
Maar het zijn niet alleen DNA-producten die Geusens samenstelt. Er is ook een dagcrème die 'lifestylecrème' genoemd wordt. Een verzorging die toegewezen wordt op basis van een lifestylevragenlijst die klanten via de website invullen en die onder meer peilt naar eet-, rook- en sportgewoontes, naar leeftijd uiteraard, maar ook naar karakter en die bijvoorbeeld vraagt: 'Stoort het jou dat je huid niet egaal aanvoelt?'.

'Hoe je huid eruitziet, wordt voor ongeveer 60 procent bepaald door genetische aanleg', legt Geusens uit. 'De overige 40 procent wordt bepaald door je lifestyle. Rokers hebben andere huidproblemen, wie zwanger is ook. Dat is iets wat we allemaal intuïtief wel aanvoelen.'

Die extra boost aan hydratatie, vitamines en UV-filters komt terecht in een lifestyleblend. Samen met de drie DNA-crèmes vier tubes in totaal dus, die je idealiter op verschillende momenten van de dag aanbrengt. 'Net zoals we zelf niet al onze voeding in één keer binnenwerken, moet je de huid ook de kans geven om de verschillende actieve stoffen op te nemen. Bovendien kunnen ingrediënten met elkaar gaan reageren. Door ze niet allemaal samen te gooien, kan ik beter garanderen dat de actieve stoffen actief blijven, en dus hun werk doen.'

Prof. dr. Gutermuth is voorzichtig optimistisch over de vier crèmes die Geusens aanbiedt. 'Hoewel er zeker ook al goede crèmes in de handel verkrijgbaar zijn. De belangrijkste parameters van een goede dagcrème zijn de bescherming tegen UV-straling en die tegen vrije radicalen, dat zijn de zogenaamde antioxidanten. Het is nog niet aangetoond dat een op maat gemaakte crème beter werkt dan de producten die al op de markt zijn. Dat zal de toekomst moeten uitwijzen', aldus Gutermuth. 'Omdat het een nieuwe methode is, ontbreekt het nog aan wetenschappelijke data', reageert Geusens. 'Ik ben op dit moment een split-face-studie aan het organiseren waarbij de Nomige-producten getest worden naast enkele bestaande producten uit de winkelrekken.'

Charlatans
Zowel professor Gutermuth als Geusens deelt één grote bezorgdheid over deze revolutie binnen de cosmeticawereld: dat er genetische gegevens in de handen van charlatans terechtkomen. 'Ik houd mij heel strikt aan de nieuwe privacywetgeving van de Europese Unie. Alles is anoniem', vertelt Geusens. 'De klant geeft wel zijn of haar toestemming en de resultaten worden alleen aan de klant vrijgegeven. Die krijgt een volledige, transparante uitleg over wát we hebben getest en wat de resultaten zijn.'

'Genetica mag geen gadget worden', zegt ze. Geusens doelt daarmee onder meer op enkele buitenlandse spelers zoals het Britse GeneU. 'Zij voeren ter plekke een genetische analyse uit in hun flagshipstore. Bijzonder vreemd. Zo snel kan je bij mijn weten geen genen detecteren.' Andere buitenlandse spelers als het Australische Skin DNA voeren gelijkaardige analyses uit, maar bieden geen oplossingen, geen gepersonaliseerde producten. Het Zwitserse ID-DNA geeft behalve huidverzorgingsadvies ook zijn mening over voeding, sportieve prestaties, het seksleven zelfs. Allemaal op basis van dat DNA. 'Ik hou me bewust niet bezig met haarproducten of make-up. Mijn expertise is huidverzorging, en daar wil ik bij blijven.'

Geusens is bovendien de eerste om toe te geven dat ook zij geen heilige graal tegen huidveroudering in handen heeft. 'Huidveroudering tegengaan, dat kan wetenschappelijk niet. Ik kan alleen ontdekken wat specifiek maakt dat bij jou die veroudering wordt versneld. En dan trachten we via specifieke ingrediënten bij te sturen om dat proces te normaliseren.'

Waar dat naartoe gaat? Zullen we ooit met embryonaal DNA gaan prutsen voor een levenslang babyhuidje? 'Zo ver zijn we nog lang niet', verzekert Geusens. Dus tot dan zit er weinig anders op dan blijven smeren.

499 euro voor de test en de vier crèmes. Bijbestellen kan vanaf 84,99 euro. www.nomige.com
Vanaf begin november is Nomige ook verkrijgbaar bij de Fin du Jour-filialen in Antwerpen, Gent en Kortrijk.

Lees verder

Advertentie
Advertentie