Logo
Deze content is een initiatief van Sabato Connect, buiten de verantwoordelijkheid van de redactie van Sabato.

De savoir-faire van haute horlogerie in een spiraalvormig museum

Een gloednieuw museum voor Audemars Piguet. 'De bezoekers reizen door het gebouw zoals ze door een uurwerk zouden lopen.'

Langs een spiraal neerdalen in het walhalla van de haute horlogerie. Dat ervaren de bezoekers in het gloednieuwe Musée Atelier Audemars Piguet. ‘Ons rijke culturele erfgoed laten we naadloos aansluiten op de toekomst’, vertelt directeur Sebastian Vivas.

In een opvallende nieuwbouw, scrupuleus geïntegreerd in het omringende landschap van de Vallée de Joux, opent op 25 juni het Musée Atelier Audemars Piguet zijn deuren voor het grote publiek. ‘We brengen hulde aan het verleden met unieke horloges, en vooral willen we de bezoeker laten ervaren dat onze traditionele savoir-faire springlevend is’, zegt Sebastian Vivas, sinds 2012 erfgoed- en museumdirecteur bij Audemars Piguet. Dat kan niet in een suf museum. ‘Doelbewust lanceerden we een architectuurwedstrijd op internationaal niveau.’

Bekoorlijke spiraal

Bjarke Ingels Group (BIG) sleepte de opdracht in de wacht. Dit internationaal team van architecten, landschapsarchitecten, interieur- en productdesigners werkt vanuit kantoren in Kopenhagen, New York en Londen. Op het palmares van BIG staat onder meer het Instagramhippe Superkilen-park in Kopenhagen, de Hualien-vakantiewoningen in Taiwan en het toekomstige Two World Trade Center in New York.

‘BIG ontwierp een hedendaags spiraalvormig paviljoen, volledig in glas. Het sluit aan op het oudste gebouw van het bedrijf, de werkplaats waar Jules Louis Audemars en Edward Auguste Piguet hun eerste horloges produceerden’, legt Vivas uit. De spiraal is een sterk staaltje design en techniek waarbij de gebogen beglazing het stalen dak volledig ondersteunt. Een gaas uit messing langs het buitenoppervlak houdt binnen de lichtinval en de temperatuur op peil. ‘De vloeren volgen de natuurlijke hellingen en passen zich aan het reliëf aan. Ze vormen de basis van het interieur en strekken zich uit tot een lineaire, continue ruimtelijke ervaring.’

De door BIG (Bjarke Ingels Group) ontworpen spiraal sluit naadloos aan op het omringende landschap, dat horlogemakers al verschillende generaties heeft geïnspireerd.

Ambachtslieden aan het werk

‘We willen dat de bezoekers ons erfgoed en onze openheid naar de wereld ervaren in een gebouw dat zowel onze roots als onze vooruitstrevende geest weerspiegelt.’
Sebastian Vivas
Directeur Erfgoed en Museum Audemars Piguet

De bezoekers reizen door het gebouw zoals ze door een uurwerk zouden lopen. ‘We willen dat de bezoekers ons erfgoed, ons kunnen en onze openheid naar de wereld ervaren in een gebouw dat zowel onze roots als onze vooruitstrevende geest weerspiegelt. Maar eerst en vooral willen we hulde brengen aan de horlogemakers en ambachtslieden die Audemars Piguet generatie na generatie hebben gemaakt tot wat het vandaag is’, gaat Vivas voort.

De scenografie, bedacht door ATELIER BRÜCKNER, zorgt voor een meeslepende ervaring. De uurwerken van Audemars Piguet worden aangevuld met designelementen, zoals deze driedimensionale boom die de belangrijkste families van de Vallée de Joux voorstelt. ©Ambroise Tezenas

‘Het is expliciet de bedoeling niet alleen meesterwerken uit het verleden te tonen. Vandaar dat de bezoeker uiteindelijk een blik kan werpen op de ateliers waar de meest gecompliceerde uurwerken uit de manufactuur verfijnd worden. Onze ambachtslieden demonstreren er dat de kostbare erfenis van het verleden het begin is van een onvoltooid verhaal. De bezoeker ziet ook juweliers, edelsteenzetters en graveurs aan het werk. Die menselijke dimensie vinden we enorm belangrijk. Vandaar dat er ook altijd een gids met je meegaat die het verhaal achter elke object kan vertellen. Het Musée Atelier is een unieke plek waar je de kennis en schoonheid van de haute horlogerie kan ontdekken. Meer nog, we willen onze savoir-faire doorgeven aan de volgende generaties’, besluit Vivas.

Gecompliceerd meesterwerk

‘Het museum vertelt 200 jaar rijke horlogegeschiedenis aan de hand van 300 horloges met uitzonderlijke complicaties en buitengewone designs. Ze vertellen het verhaal van hoe bescheiden negentiende-eeuwse ambachtslieden uit een geïsoleerde vallei in het hart van de Zwitserse Jura unieke creaties produceerden. Een van de belangrijkste meesterwerken van de tentoonstelling is het ultragecompliceerde zakhorloge Universelle uit 1899. Het bezit meer dan twintig complicaties en bestaat uit 1.168 componenten. De restauratie nam vier jaar in beslag’, vertelt Sebastian Vivas.

 

De [Re]master01 van Audemars Piguet

Heruitgave van een zeldzame chronograaf

Om de opening van het Musée Atelier te vieren, heeft AP een van zijn uiterst zeldzame chronografen uit 1943 heruitgegeven. De [Re]master01 werd uitgebracht in een gelimiteerde editie van 500 horloges. Het horloge lijkt op het origineel met een ronde roestvrijstalen kast met een lunette van 18-karaats roze goud. Daarop staan een kroon en twee drukknoppen. De goudbeige wijzerplaat wordt aangevuld met een blauwe tachymetrische schaal, roze gouden uur-, minuten- en secondewijzers en blauwe chronograafwijzers. Het horloge wordt geleverd met een lichtbruine handgestikte kalfslederen band en een extra bruine krokodillen leren band. De blauwe chronograafwijzers geven de goudbeige wijzerplaat een subtiel tintje.

 

Benieuwd naar meer?

Meer info vindt u op www.museeatelier-audemarspiguet.com

Lees verder

Logo
Deze content is een initiatief van Sabato Connect, buiten de verantwoordelijkheid van de redactie van Sabato.