Logo
Deze content is een initiatief van Sabato Connect, buiten de verantwoordelijkheid van de redactie van Sabato.

‘De beste futurologen zijn ook de beste historici'

Michael Friedman, Head of Complications bij Audemars Piguet

Een brug bouwen tussen het heden en het verleden, dat is wat de Zwitserse horlogemanufactuur Audemars Piguet wil bereiken met een vintage remaster van een chronografisch polshorloge uit de jaren ’40. ‘Onze geschiedenis is een fantastische rugzak’, vertelt Michael Friedman, Head of Complications bij Audemars Piguet. ‘Niet om er nostalgisch te blijven bij stilstaan, maar om eruit te leren en ze levend te houden.’

We schrijven 1875 wanneer de twee studenten Jules Louis Audemars en Edward Auguste Piguet hun eigen horloge-atelier oprichtten in het dorpje Le Brassus, gelegen in de Zwitserse valleé de Joux. Jules Louis Audemars behoorde tot de vierde generatie horlogemakers, Edward Auguste Piguet tot de vijfde. Het vak zat in hun genen, dit was hun universum en ze droomden ervan hun eigen horloges wereldwijd te verkopen. ‘Hun focus lag op gecompliceerde horloges met minute repeater, eeuwigdurende kalender, dubbelchronograaf en andere zogeheten horloge-complicaties’, vertelt Michael Friedman, Head of Complications bij  Audemars Piguet. ‘Deze mechanische horloges waren pure ambachtelijke juweeltjes. We spreken over de periode 1875-1895, dus nog voor de kwartstechnologie en voor de elektromechanica. Het waren duurzame technologische hoogstandjes, maar ze waren ook artistiek, decoratief en esthetisch verantwoord.’

Hoe verklaart u dit vooruitstrevend entrepreneurship van deze horlogemakers?

 ‘Het horloge mag dan al niet uitgevonden zijn in Zwitserland, eenmaal het ambacht werd opgepikt in de valleé de Joux hebben de bewoners de stiel geperfectioneerd. De invloed van deze omgeving op de evolutie van de uurwerknijverheid is intrinsiek: ze zijn met elkaar verbonden. Traditionele klok- en uurwerkmakers beseffen de diepe relatie tussen natuur en tijd maar al te goed. Horloges zijn metaforen van de astronomie, van de natuur. En veel onderdelen van onze horloges worden nog steeds gemaakt met deze natuurlijke elementen.’

‘Ook de cultuur van deze streek heeft bijgedragen tot de essentie van de horlogerie. De winters duren er lang. Door de sneeuw werden bewoners vaak maandenlang afgesloten van de buitenwereld, wat maakt dat deze mensen heel vindingrijk en robuust zijn. Zij vormen het hart van Audemars Piguet. Zonder hen zijn we niets of niemand. En daar zijn de families Audemars en Piguet zich al generaties lang van bewust.’

In welke mate zijn de families nog steeds betrokken bij het bedrijf?

‘De familie is zeker actief, niet alleen symbolisch maar ook effectief. De leden zijn erg belangrijk voor het merk en de evolutie ervan. Jasmine en Olivier Audemars eren hun overgrootvaders door in de voorhoede te staan. Ze zetten vaak hun schouders onder belangrijke projecten. Zo is Jasmine Audemars erg betrokken bij het nieuwe museum dat we eind juni openen. Olivier Audemars begeleidt en stuwt culturele trajecten zoals Art Basel en de bescherming van de archieven. Ook als het over specifieke projecten gaat, heeft de familie soms een stem. De [RE]MASTER01, de vintage chronograaf die we onlangs lanceerden, bevat een design element van Jacques Louis Audemars, de vader van Jasmine Audemars.’

‘Elke generatie bij Audemars Piguet moet telkens de balans maken tussen traditie en nieuwe technologieën.’
Michael Friedman
Head of Complications bij Audemars Piguet

‘Het doel van het familiebedrijf is om de productie van hoogwaardige horloges levend te houden, om handwerk en dus kwaliteit te garanderen en om tegelijkertijd het verleden en de toekomst van het bedrijf te verzoenen. Elke generatie bij Audemars Piguet heeft telkens de balans moeten maken tussen traditie en nieuwe technologieën.’

Hoe blijven jullie innovatief?

‘We organiseren brainstormsessies en denktanks die de complicaties en de horlogerie van de toekomst bedenken. Vaak kijken we ook buiten onze eigen wereld. Voor de Supersonnerie werkten we samen met de EPFL (École Polytechnique Fédérale de Lausanne): we bestudeerden akoestiek, neurologie en fysiologie. Hoe gaat het geluid van een horloge over op je lichaam? Hoe werkt resonantie in muziekinstrumenten? Op basis van die objectieve informatie nemen we beslissingen over design en techniek. Met de RD#2 wilden we de eeuwigdurende kalenderfuncties die gewoonlijk op drie niveaus zijn gerangschikt, samenvoegen tot één enkele laag. We streefden ernaar een heel dun horloge te creëren dat toch sterk genoeg is voor normaal dagelijks gebruik. Dankzij geavanceerde computertechnologie zijn we tot de complexe wiskundige en geometrische oplossingen gekomen waarmee we dit innovatief horloge op de markt hebben kunnen brengen. Maar hoe hedendaags onze horloges ook afgewerkt zijn, wie een horloge omdraait zal meteen het authentieke handwerk en vakmanschap van Audemars Piguet herkennen. We houden vast aan de kwalitatieve onderdelen en materialen van het verleden.’

Een brug bouwen tussen het heden en het verleden, het is een thema dat steeds terugkeert.

‘We zijn een deel van een hele dynamische tijdslijn die lang voor ons startte en nog lang na ons zal doorgetrokken worden.’
Michael Friedman
Head of Complications bij Audemars Piguet

‘De beste futurologen zijn ook de beste historici. Om te weten waar je naartoe gaat, moet je een goed beeld hebben van de weg die al is afgelegd. Dat geldt trouwens niet alleen voor ons vakgebied. Onze geschiedenis is een fantastische rugzak. Niet om er nostalgisch te blijven bij stilstaan, maar om eruit te leren en ze levend te houden. We beseffen dat dit ons moment is in de geschiedenis en dat we een deel zijn van een hele dynamische tijdslijn die lang voor ons startte en nog lang na ons zal doorgetrokken worden. We respecteren deze erfenis, deze waarden en tradities, zonder vandaag en morgen uit het oog te verliezen.’

Traditie en innovatie gaan dus hand in hand. Lanceerden jullie daarom onlangs een remaster van een zeldzaam chronografisch polshorloge uit de jaren ’40?

‘Klopt. De [RE]master01 linkt de horlogemakers van het verleden met die van nu. De vorm en het design is heerlijk vintage en werd overgenomen van de chronograaf uit 1943. Maar het uurwerk is absoluut 21ste-eeuws: het is de nieuwste automatische flyback chronograaf die we hebben. Het is een beetje zoals naar een vintage film kijken, maar met geüpdatete technologie. Het beeld is scherper, de audio is helderder. (lacht) Dat is ook het idee achter dit horloge. Niet gewoon mathematisch het verleden nabootsen, maar er een moderne toets aan geven.’

'De [RE]master01 linkt de horlogemakers van het verleden met die van nu', aldus Michael Friedman.

Lees verder

Logo
Deze content is een initiatief van Sabato Connect, buiten de verantwoordelijkheid van de redactie van Sabato.