Logo
Deze content is een initiatief van Sabato Connect, buiten de verantwoordelijkheid van de redactie van Sabato.

Longines, consistentie als sleutel tot succes

©AP Images for Longines

Matthieu Baumgartner is sinds een goed jaar vicepresident marketing van Longines. Het merk is een baken van stabiliteit. De kwaliteitshorloges kosten gemiddeld tussen de 1.000 en 3.000 Zwitserse frank. Daarmee positioneert het merk zich net onder de luxemerken. ‘Een comfortabele positie.’

Een elegant werkpaard, dat past misschien het beste bij een merk als Longines. Het horlogemerk hoort bij de grootste spelers van de Zwitserse horloge-industrie. Auguste Agassiz richtte het bedrijf in 1832 op in Saint-Imier. Sinds de jaren 1980 maakt het deel uit van de Swatch-groep, samen met onder meer Breguet, Certina, Tissot en Swatch. Een eigen manufactuur heeft Longines niet meer, maar het is het enige merk van de groep dat zijn prototypes nog steeds intern ontwikkeld.

Matthieu Baumgartner, vicepresident marketing bij Longines

In de catalogus van Longines staan 1.500 referenties. Met zijn Conquest VHP-systeem (very high precision) speelt het merk nog altijd een prominente rol in de ontwikkeling van de kwartstechnologie. ‘We zijn ervan overtuigd dat we extreem hoogwaardige producten aanbieden met een sterk imago. Onze klanten herkennen zich generatie na generatie in onze waarden. Die consistentie vormt de sleutel van ons succes. Zelfs als de concurrentie groot is, zowel in mechanische als kwartshorloges. En zelfs met de opkomst van digitale horloges’, zegt Matthieu Baumgartner.

Kunt u het DNA van een drager van een Longines-horloge beschrijven?

Matthieu Baumgartner. ‘Het gaat om uiteenlopende personen. Longines biedt zowel collecties aan voor dames als voor heren, dat is uitzonderlijk in de horloge-industrie. Als ik dan toch enkele sleutelwoorden moet formuleren, dan zijn het traditie, elegantie en prestatie. Ze vormen de basispijlers van onze collecties.’

‘Een kenmerk dat Longines zeker bepaalt, is de kwaliteit, zowel van de uitvoering alsook van de afwerking, die gaat echt tot in de details. En dat doen we voor een extreem concurrentiële prijs, tussen de 1.000 en 3.000 Zwitserse frank. Daarmee bekleden we een unieke positie in de markt, die tegelijk een van de redenen van ons succes vormt. Longines is ook extreem standvastig in dat segment. Ook na de integratie in de Swatch-groep zijn en blijven we marktleider.’

Een van uw kernwaarden is ‘prestatie’. Wat bedoelt u daar precies mee?

Baumgartner. ‘Het gaat om de verschillende betekenissen van het woord. We zijn erg actief in de sport, onder meer in de wintersport, onderwatersport en paardensport, en we steunen de atleten bij hun prestaties. Daarnaast houden we ons bezig met het meten van de tijd om die prestaties te kunnen neerzetten. Op de eerste moderne Olympische Spelen gebruikte de organisatie onze timers. Bovendien bieden we ook een mooie collectie sportieve horloges aan.’

Vanwaar de keuze voor het middensegment? Voelt u geen druk van onder en van boven? 

Baumgartner. ‘Uiteraard voelen wij de concurrentie, maar bij prijzen tussen de 1.000 en 3.000 Zwitserse frank voelen we ons comfortabel. En we blijven die consistent aanhouden. De klant weet dat wij ons daar bevinden, hoewel de prijzen soms fluctueren. Dat is onze sterkte. We vormen een solide ankerpunt. Longines is een sterk merk zonder bruuske wijzigingen.’

‘Consistentie is onze sterkte. We vormen een solide ankerpunt. Longines is een sterk merk zonder bruuske wijzigingen.’
Matthieu Baumgartner
vicepresident marketing bij Longines

Hoe ziet u Longines de komende jaren evolueren?

Baumgartner. ‘We merken dat er  een hernieuwde interesse is voor mechanische horloges. En tegelijk blijft kwarts erg belangrijk. Met de Conquest VHP-lijn laten we duidelijk zien dat ook kwartshorloges over een edele mechaniek beschikken. Het ene is niet gemiddelder dan het andere. Kijk, bij een horloge gaat het om de betrouwbaarheid. Het moet je doorheen de dag begeleiden om de tijd af te lezen. Kwarts of mechanisch, onze horloges bieden dat comfort, je ondervindt geen last van magnetisme of schokken, ze blijven perfect lopen. Wij ontwikkelen kwartshorloges sinds de jaren 1970 en we werken uitstekend samen met kaliberfabrikant ETA. Daardoor kunnen we blijven experimenteren, met kwarts, maar ook met silicium en andere metalen.’

Heeft u geen schrik voor de opgang van digitale horloges?

Baumgartner. ‘Ja, daar bestaat een markt voor, maar tot nog toe stellen we vast dat dit segment niet aan onze markt knibbelt. We zijn ook geen tegenstanders. Je kan perfect verschillende horloges dragen voor verschillende gelegenheden.’

‘Binnen de Swatch-groep bekleden wij een unieke positie. We hoeven ons niet meer te bewijzen. Sinds de jaren 1980 bleven onze waarden onveranderd. We brengen traditionele, extreem hoogstaande horloges op de markt, vaak vintage of erfgoedmodellen. En de klanten blijven extreem geïnteresseerd in die horloges en de verhalen die ze vertellen.’

De digitalisering heeft ook een grote impact op de verkoop. Hoe stapt u in dat verhaal mee?

Baumgartner. ‘De jongste jaren zijn we beginnen in te zetten op e-commerce en dat gaat relatief goed. Als allereerste in de Verenigde Staten, in dat land zaten namelijk de pioniers. We kenden er altijd al een mooie groei, de online verkoop vormt daarop een mooie aanvulling. Ook China is interessant, een extreem mature markt voor online verkoop. In Europa en Australië rollen we de online verkoop uit, ondertussen in negen landen.’

‘E-commerce heeft als grote voordeel dat je ook je klanten beter leert kennen. Hoe gedragen zij zich doorheen het aankoopproces? Hoe kunnen we hun gedrag nog verfijnder in kaart brengen? We begrijpen het parcours tussen interesse en aankoop steeds beter, waardoor we hen ook beter kunnen begeleiden.’

Blijft er een ogenblik bestaan waarop de klanten het horloge willen passen?

Baumgartner. ‘Dat blijft een zeer belangrijk element in het aankoopproces. Vandaar dat we de mogelijkheden aftasten tussen online en offline. Hoe kan je ook van thuis passen? Het moet zo gemakkelijk mogelijk zijn om het horloge te kunnen kopen. Tegelijk willen we ook zo veel mogelijk info geven over het product. Elke klant moet het kanaal kiezen waarbij hij zich het comfortabelst voelt. De hele klantenreis moet een boeiende en soepele merkervaring zijn, zelfs als hij op zijn smartphone een horloge wil kopen. Een markt die merkelijk groeit.’

Lees verder

Logo
Deze content is een initiatief van Sabato Connect, buiten de verantwoordelijkheid van de redactie van Sabato.