Logo
Deze content is een initiatief van Sabato Connect, buiten de verantwoordelijkheid van de redactie van Sabato.

Mee met de wind van de tijd

Emmanuel Breguet ©Antoine Doyen

Als telg van de zevende generatie doet historicus Emmanuel Breguet niets liever dan duiken in de annalen van het horlogemerk dat zijn naam draagt. Hij kwam de voorloper van de Reine de Naples op het spoor en onderzocht de lange maritieme traditie van het huis.

De Place Vendôme is zonder twijfel een van de mooiste pleinen van Parijs. Bouwheren moesten er zich aan strenge regels houden, waardoor het plein een statige eenheid uitstraalt. Tegenwoordig staat de Place Vendôme wereldwijd bekend als het mekka van de luxe. De internationale jetset logeert in het legendarische Ritz en gaat shoppen in de talrijke boetieks op het plein: Cartier, Chanel, Louis Vuitton en uiteraard Breguet. In de Breguet Boutique heten stijlvol uitgedoste medewerkers ons meteen welkom. In een discreet salonnetje laten ze ons de mooiste modellen van het moment zien, van de nieuwe Marinecollectie (zie kader). Op het plafond zien we een decoratief, repetitief geometrisch patroon in de vorm van golven. Het is een knipoog naar de typerende guillochage waarin Breguet meester is.

©Antoine Doyen

Koningen en keizers

Even later arriveert Emmanuel Breguet, hoofd Marketing en Patrimonium bij Montres Breguet. Hij neemt ons mee naar het museum op de eerste verdieping van het historische pand. In de vitrines staan ruim 100 meesterwerken die ooit in de zak van koningen en keizers zaten of om de pols van hun echtgenotes en minnaressen. Alle objecten samen zijn een fortuin waard.

De Breguet 1176 is het horloge dat graaf Potocki op 12 februari 1802 kocht voor 4.600 frank, toen een fortuin.
Emmanuel Breguet

Toch heeft Emmanuel Breguet nog meer een boon voor … de impressionante rij stoffige kasboeken die in een stevige coffre-fort worden bewaard. ‘Onze horlogecollectie is de vrucht van twintig jaar noeste verzamelarbeid. Als er interessante stukken op de markt komen, proberen we die tegen een redelijke – en vaak niet zo redelijke – prijs aan te schaffen. Voor mooie historische objecten betaal je algauw een miljoen euro. Om veiligheidsredenen bewaren we niet alles op één plek. In Parijs bevindt zich de helft van onze collectie, de rest staat verspreid over onze manufactuur in de Vallée de Joux, de boetiek in Zurich en op wisselende plaatsen wereldwijd, momenteel is Sjanghai aan de beurt.’

Emmanuel Breguet ©Antoine Doyen

Papier en inkt

Zowel technisch als esthetisch zijn er bijzonder grote verschillen tussen de horloges, maar bij elk stuk staat een referentienummer. ‘Al sinds de achttiende eeuw krijgt elk horloge een nummer. In onze kasboeken vind je telkens een korte beschrijving van het horloge, de naam van de koper en af en toe schetsen van complicaties. De Breguet nummer 1176 is bijvoorbeeld het horloge dat graaf Potocki op 12 februari 1802 kocht voor 4.600 frank, toen een fortuin. Het horloge bezat veel complicaties, waaronder de derde tourbillon die Abraham-Louis Breguet in zijn carrière ontwikkelde.’

Emmanuel Breguet is het levende geheugen van Montres Breguet. Als geen ander koestert hij de rijke archivalia van het bedrijf. ‘Ook in onze digitale tijden zetten we deze archiveringstraditie manueel voort. Bij onze fabrikant bestellen we papier van de allerhoogste kwaliteit en we blijven schrijven met hoogstaande inkt die niet vergaat’, vertelt de historicus, terwijl hij liefdevol door de stokoude boeken bladert.

Ook in onze digitale tijden zetten we deze archiveringstraditie manueel voort.
Emmanuel Breguet

Door in de archieven te duiken kwam hij het polshorloge van Caroline Murat op het spoor. De zus van Napoleon was getrouwd met een van diens generaals, die enkele jaren op de troon van het koninkrijk Napels zat. Caroline wilde net als mannen weten hoe laat het was, maar had geen zakken in haar jurk. Dus ontwierp Breguet een damespolshorloge. ‘De geschiedenis blijft een eeuwige inspiratiebron. De lancering van de Reine de Naples in 2002 was een weergaloos succes. De herlancering van de Marine-collectie wordt dat evenzeer.’

©Antoine Doyen

Geschiedenis van Frankrijk

De kasboeken van Breguet lezen als een geschiedenis van Frankrijk. ‘Ons verhaal begint bij Abraham-Louis Breguet (1747- 1823). Hij werd in Zwitserland geboren, maar als vijftienjarige verkaste hij naar Parijs en daar zou hij zijn hart verliezen. Na zijn huwelijk installeerde Abraham-Louis zich met woning en atelier aan de Quai de l’Horloge, een pand waar nog altijd een van mijn neven woont.’ ‘Tot zijn clientèle behoorde onder meer het koningspaar Lodewijk XVI en Marie-Antoinette. Als gewezen hofleverancier vluchtte Abraham-Louis naar Zwitserland tijdens de zwaarste repressiejaren van de Franse Revolutie.

Caroline Murat, zus van Napoleon, wilde net als mannen weten hoe laat het was, maar had geen zakken in haar jurk. Dus ontwierp Breguet een damespolshorloge.

Toen hij terugkwam naar Parijs liet hij zich naturaliseren en mocht hij onder meer Napoleon en zijn vrouw Joséphine de Bauharnais tot zijn klanten rekenen. Ook na Waterloo bleef het merk leveren aan de staatshoofden, het leger en de Franse handelsvloot.’

Het vlaggenschip van Breguet

In het museum van Breguet op de Place Vendôme staan niet alleen elegante modellen voor de fine fleur uitgestald. ‘Abraham-Louis was een getalenteerde horlogemaker en liet zich leiden door de wetenschap. Geen wonder dat koning Lodewijk XVIII hem in 1815 engageerde om de Franse Koninklijke Marine van horloges en andere instrumenten te voorzien. Hij werd bovendien toegelaten tot de prestigieuze Académie des Sciences.

In 1840 ontwierp Maison Breguet de instrumenten waarmee ontdekkingsreiziger Jules Dumont d’Urville Antarctica kon verkennen. De traditie als leverancier van chronometers voor de Franse marine hield stand tot in de jaren 1960’, legt historicus Emmanuel Breguet uit. Geïnspireerd op de lange maritieme traditie van het merk lanceerde Breguet in 1990 zijn eerste Marine-collectie.

‘In 2005 volgde de tweede generatie en vorig jaar brachten we de derde generatie uit. Deze collectie volgt helemaal onze geschiedenis. Er zijn vier basismodellen die stuk voor stuk sportief ogen, maar tegelijk een groot mechanisch raffinement bezitten. Het vlaggenschip – figuurlijk dan – is de Tourbillon Equation Marchante 5887 met een perpetual calendar, aanduiding van conventionele en zonnetijd en uiteraard een tourbillon, alles mooi met de hand gegraveerd.’

Breguet Tourbillon Equation Marchante 5887

©RV

Lees verder

Logo
Deze content is een initiatief van Sabato Connect, buiten de verantwoordelijkheid van de redactie van Sabato.