Logo
Deze content is een initiatief van Sabato Connect, buiten de verantwoordelijkheid van de redactie van Sabato.

Olivia Crouan, de gids die Audemars Piguet laat stralen

Olivia Crouan, Brand Director bij Audemars Piguet

Olivia Crouan is de eerste vrouw in het dagelijks bestuur van Audemars Piguet, de oudste Zwitserse haute horlogerie manufactuur die al sinds 1875 in handen is van de stichtende families. En als het aan haar ligt, volgen er nog snel meer vrouwen: ‘Het is cruciaal om meer vrouwen in de haute horlogerie te hebben. Gezien ze dezelfde taal spreken als onze vrouwelijke klanten, kunnen we die nog beter dienen.’

Voordat Olivia Crouan in 2018 als Brand Director aan de slag gaat, werkte ze al twintig jaar binnen de LVMH groep - de wereldleider in luxeproducten. Ze bekleedde er verschillende functies als Marketingverantwoordelijke. Na haar bijdrage te hebben geleverd aan de groei van deze prestigieuze merken, wil ze haar horizon verruimen en een nieuwe uitdaging aangaan. Dat het bij een familiebedrijf moet zijn, staat voor haar vast. ‘Mijn hart ligt bij familiebedrijven, omdat ze geworteld zijn in geschiedenis en traditie, en een langetermijnvisie hebben. En laat dat langetermijndenken nu net mijn expertise zijn (Glimlacht). Mijn rol bestaat erin de merken de weg te wijzen, ze te helpen groeien en – trouw blijvend aan hun DNA – te laten stralen zoals hun oprichters het voor ogen hadden’, vertelt Oliva Crouan.

Met een passie voor merken die ons doen dromen, komt Olivia Crouan in 2018 bij Audemars Piguet terecht. ‘Na de eerste ontmoeting met de familie achter het merk wist ik meteen dat we dezelfde visie en waarden deelden. Trouw blijven aan onszelf, geloven in de talenten van anderen, het toegewijde en gepassioneerde werk van ambachtslieden in de verf zetten en dat alles bundelen om het merk naar een hoger niveau te tillen.’

Mijn rol bestaat erin de merken de weg te wijzen, ze te helpen groeien en – trouw blijvend aan hun DNA – te laten stralen zoals hun oprichters het voor ogen hadden.
Olivia Crouan
Brand Director bij Audemars Piguet

De meerwaarde van vrouwen

De wereld van de haute horlogerie is net zoals die van de high-end wijnen en likeuren, eerder een mannensector. Olivia Crouan maakt komaf met die vooroordelen: ‘Het klopt dat het cliënteel in die sectoren nog overwegend mannelijk is, net zoals de top van de bedrijfsleiding, maar ik heb me nooit de vreemde eend in de bijt gevoeld. De meeste familiebedrijven dragen respect voor ieders mening hoog in het vaandel en stimuleren hun werknemers om hun overtuigingen te volgen. Verschillende standpunten ervaren zij net als verrijkend. Dat is ook bij Audemars Piguet het geval. Drie jaar geleden was ik de allereerste vrouw die zetelde in de Raad van Bestuur. Vandaag zijn we met twee. Voor Audemars Piguet zijn vrouwen een meerwaarde, omdat ze een aanvullende kijk op de zaken hebben. Als Brand Director die als taak heeft de waarden van Audemars Piguet hoog in het vaandel te dragen en een grotere internationale uitstraling te geven, vind ik het cruciaal om meer vrouwen in de horlogewereld te hebben.’

Een kwestie van smaak

Vrouwen hebben altijd integraal deel uitgemaakt van de geschiedenis van het merk. In de decennia volgend op de oprichting van het bedrijf in 1875, ontwierpen de twee stichters prachtige mechanische vrouwenhorloges. Aanvankelijk waren ze zeer klein en werden ze gedragen in een hangertje, een broche of een ring. Ze lagen aan de basis van de eerste polshorloges die in het begin van de 20ste eeuw populair werden. Door de jaren heen bleef Audemars Piguet vrouwenhorloges ontwikkelen die de technische en esthetische uitdagingen van hun tijdperk weerspiegelden. Vaak anticipeerden ze daarbij op de smaak van het vrouwelijk cliënteel. In 1976 ontwierp Jaqueline Dimier de eerste Royal Oak voor vrouwen. Dat luidde bij AP een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van de vrouwenhorloges in. Jaren later herinterpreteerde de juwelenontwerpster Caroline Bucci waarmee de Manufactuur sinds 2016 samenwerkt, het Royal Oak-model.

Je kiest een Audemars Piguet-horloge niet alleen om het vakmanschap en de esthetiek, maar ook om de waarden die het uitdraagt.
Olivia Crouan
Brand Director bij Audemars Piguet

‘We maken al decennialang horloges voor vrouwen, dat is waar. Maar we hebben ook horloges die aan de wensen van beide geslachten beantwoorden’, vervolgt Olivia Crouan. Kijk maar naar onze Royal Oak-collectie. Die past, ongeacht de diameter, even goed aan de pols van een vrouw als die van een man. Nog een voorbeeld is de Code 11.59 by Audemars Piguet, een nieuwe collectie voor zowel mannen als vrouwen, die we in 2019 lanceerden. Er bestaat geen regel voor. Waar het op neerkomt is dat je jezelf respecteert. Ben je een vrouw die een zogenaamd ‘mannenhorloge’ wil dragen? Doen! Het is gewoon een kwestie van smaak. Dat is ook zo voor dranken: beweren dat champagne enkel voor vrouwen gemaakt is, is verkeerd.’

A state of mind

Bestaat er ‘een typische Audemars Piguet-vrouw’? ‘Dat is een tricky vraag. (Lacht.) Toch is het antwoord eenvoudig’, zegt Olivia Crouan. ‘Er is er niet één, er zijn er meerdere. We hebben zo veel collecties, zo veel modellen die verschillen in kleur, grootte, materiaal, afwerking... Daar kun je niet één type vrouw opplakken. Je kiest een Audemars Piguet-horloge niet alleen om het vakmanschap en de esthetiek, maar ook om de waarden die het uitdraagt. De ‘Audemars Piguet-vrouw’ heeft sterke overtuigingen, ze daagt zichzelf uit om te blijven leren en vooruit te gaan in het leven. Daarbij is het eindresultaat minder belangrijk dan de weg ernaartoe. Het draait dus niet om haar job, status, uiterlijk...  Een Audemars Piguet-horloge dragen is a state of mind.’

The Millenary Frosted Gold Philosophique

De notie van tijd

Olivia Crouan draagt een automatische chronograaf Code 11.59 by Audemars Piguet met diameter 41 mm. Hij past perfect om haar pols. Onlangs vervoegden twee nieuwe modellen met een achthoekige middenkast vervaardigd in zwarte keramiek, de collectie. ‘Sinds het begin speelt Audemars Piguet met materialen en technologische vernieuwingen. Toen we in 1972 de Royal Oak in roestvrij staal lanceerden, was het gebruik van roestvrij staal in een luxe sporthorloge als was het goud, totaal ongezien. ‘Nu, zoveel jaren later, durven we het opnieuw aan om onze eigen weg te volgen en met innovatief materiaal op de markt te komen. Magisch toch?’ Een andere collectie die Olivia Crouan bijzonder weet te bekoren is de Millenary Philosophique, waar de horloges maar één wijzer hebben. ‘Deze collectie vind ik heel intrigerend omdat ze mensen aanmoedigt om - in weerwil van de drukte en hectiek van de wereld vandaag - zich de tijd opnieuw toe te eigenen en na te denken over de notie van het verstrijken van de tijd. De enkele wijzer tart de hedendaagse conventies van tijdmeting en de Millenary Philosophique collectie herinnert er ons aan dat horloges aanvankelijk gedragen werden als een emotioneel symbool. Dit is nu nog steeds het geval’, besluit Olivia Crouan.

Millenary Philosophique: time is on your side

Sinds de eerste verschijning in 1995, is de Millenary - met zijn elliptische kast, excentrieke wijzerplaten en zichtbare beweging - een canvas voor creativiteit. Geïnspireerd door architectuur en kunst, verweeft dit horloge technische savoir-faire en innovatief design. De collectie was oorspronkelijk bedoeld voor mannen, maar nadat de eerste modellen voor vrouwen hun intrede deden in 1998, werden ze alleen maar markanter met de jaren. Tot ze in 2015 zelfs exclusief voor vrouwen werden. De creatieve en veelzijdige modellen zijn ontworpen met een breed scala aan materialen en pronken met gevarieerde afwerkingstechnieken, waaronder afgeschuinde kanten, geborsteld satijn en Frosted Gold als afwerking.

Millenary Frosted Gold Philosophique

Lees verder

Logo
Deze content is een initiatief van Sabato Connect, buiten de verantwoordelijkheid van de redactie van Sabato.