Logo
Deze content is een initiatief van Sabato Connect, buiten de verantwoordelijkheid van de redactie van Sabato.

Schaarste creërt waarde

©DOC

Met limited editions zetten horlogemerken bepaalde verjaardagen, evenementen of partnerships in de kijker. Ondanks hun beperkte oplage zijn ze bij de lancering zeker niet altijd duurder dan de gewone versies.

Fabrikanten van luxehorloges brengen vaak speciale reeksen uit die in kleine hoeveelheden worden geproduceerd. 'Door hun toegenomen productie capaciteit is daar vandaag veel ruimte voor', weet juwelier Maarten Slaets. 'Vaak is zo’n limited edition een gelegenheid om een bepaald publiek te bereiken. Het zijn weliswaar vooral herenhorloges die in beperkte oplages gemaakt worden.' 'Bekende Zwitserse merken produceren jaarlijks al snel honderdduizend horloges of zelfs veel meer', zegt juwelier Pieter Vanhoutteghem.

'Het spreekt dus voor zich dat een exclusieve reeks van bijvoorbeeld 500 stuks erg geliefd is. Onze trouwe klanten komen dan op de eerste plaats. Vaak weigeren we een voorverkoop aan mensen die we niet kennen, omdat het dikwijls om speculatieve kopers gaat die mikken op grote winsten bij doorverkoop.'

Kans op waardestijging

Volgens Maarten Slaets zijn limited editions bij hun lancering meestal niet duurder dan de gewone versies. 'Tenzij er bijvoorbeeld een goed doel aan verbonden is', merkt hij op. 'Hoe beperkter de oplage, hoe groter de kans op een waardestijging. Toch is het fenomeen nog te jong om te weten of dit effectief zo zal zijn. De meeste horloges hebben veertig, vijftig of zelfs zestig jaar nodig om in waarde te stijgen. Al zijn er uitzonderingen.' Pieter Vanhoutteghem raadt kandidaat- kopers aan om zich niet te laten overweldigen door het verhaal achter een gelimiteerde reeks.

'Laat je goed informeren', adviseert hij. 'Juweliers organiseren soms avant-premières waarop ze nieuwe releases voorstellen. Maar krijg je de kans om je favoriete horloge te kopen in limited edition van bijvoorbeeld 500 stuks? Dan hoef je niet lang te twijfelen.'

©DOC

Omega - Speedmaster Apollo 11, 50th Anniversary
Geïnspireerd op de Moonwatch die in 1969 gedragen werd bij de eerste maanlanding in de geschiedenis.
1.014 ex. (goud)

©DOC

Tudor - Black Bay Chrono Dark
Ter ere van de Rugby World Cup 2019 en het nationale rugbyteam van Nieuw-Zeeland.
1.181 ex.

©DOC

Breitling - Superocean Heritage Ocean Conservancy
Benadrukt de samenwerking tussen Breitling en milieu organisatie Ocean Conser vancy voor schonere oceanen.
1.000 ex.

Lees verder

Logo
Deze content is een initiatief van Sabato Connect, buiten de verantwoordelijkheid van de redactie van Sabato.