Logo
Deze content is een initiatief van Sabato Connect, buiten de verantwoordelijkheid van de redactie van Sabato.

Lefgozers van tomaten

Een tomaat moet lekker zijn, maar dat is niet altijd vanzelfsprekend. Stoffels Tomaten in Rijkevorsel gaat onvoorwaardelijk voor een volle smaak en kiest voor een smaakvolle aanpak. Van proeven en praten met eigenaars en bezielers Petra en Paul Stoffels komt het water al in je mond.

Felrood en dieprood, ja, maar ook bordeaux tot bijna zwart, oranje, geel en groen. En vergeet gelijk ook de typische vorm en de doorsnee tomatensmaak. Wat hier op de proeftafel ligt, is bijna te mooi om op te eten. Daar gaan we, op verkenning in het universum van aciditeit en brix.

‘Elke tomatensoort combineert zoet en zuur in een geheel eigen verhouding. De brixfactor geeft het natuurlijke suikergehalte weer. Hoe hoger dat getal, hoe zoeter. Standaardtomaten hebben een brix van 4 tot 5. De onze starten vanaf 6 en gaan tot 11+. De combinatie met sterke of zwakke aciditeit levert een unieke smaaksensatie op bij de eerste hap en het bepaalt de nasmaak’, vertelt Paul Stoffels. Hij is bio-ingenieur en de zoon van tuinders. Zijn vrouw en zakenpartner Petra is dan weer een kunsthistorica met uitzonderlijke smaakpapillen verantwoordelijk voor de marketing en productontwikkeling binnen het bedrijf.

Op het bord van topchefs

Petra snijdt de eerste vrucht aan. ‘Dit is de Toma’Dor, zoet en sprankelend. We noemen het ons champagnetomaatje.’ Meteen bingo. Daarna volgt de Toma’Gusto met zijn meerhokkige hart met groene gel en zijn zoete rijke smaak. En een primeur: Toma’Viola, de cocktailtomaat met het ultrazachte velletje. ‘Perfect om te snacken en om met de kinderen mee te geven naar school. De paprikavormige Toma’Muse is dan weer wat kruidiger en perfect voor in de oven. Hij behoudt zijn structuur en presenteert dus ook prachtig. In elk doosje zit een zakje met onze speciale marinade, om je bereiding helemaal onweerstaanbaar te maken.’ En zo gaat het nog een hele tijd door. Elk stukje tomaat dat ze voorschotelen verrast. Door de look, de bite en door de citrussmaak, het boterachtige, het umami-effect …

Geen wonder dat naast Colruyt Groep, Carrefour, zelfstandige Delhaizes , Aldi en internationale  retailers ook topchefs als Christophe Hardiquest en Gert De Mangeleer Stoffels Tomaten weten wonen. ‘We doen het jaar rond wereldwijd intensieve research naar nieuwe, smaakvolle variëteiten. We testen voortdurend, maar soms duurt het jaren voor we er commercieel iets mee doen. Als we er al iets mee doen. Dat proces loopt parallel met marktonderzoek: wat zijn de behoeftes, de trends …’

‘We doen het jaar rond wereldwijd intensieve research naar nieuwe, smaakvolle variëteiten. We testen voortdurend, maar soms duurt het jaren voor we er commercieel iets mee doen.'
Petra Stoffels
Medeoprichter

‘Een aantal enthousiaste chefs probeert nieuwe soorten en bereidingen exclusief uit. Hun ervaringen en reacties zijn belangrijk voor ons. Pas als we een duidelijke match zien met de consument en met de horeca, is er een go.’ Toma’Chef is een bijzonder assortiment wilde tomaten. Op beperkte schaal geteeld en alleen beschikbaar als al hun specifieke smaakeigenschappen perfect à point zijn.

Hamburger in tomaat

Op naar de serre. Paul licht toe dat de tomaten perfect rijp geoogst worden, on demand. ‘Als er ’s avonds geleverd moet worden, gaat onze plukploeg ’s morgens aan de slag. We voeren een volledige kwaliteitscontrole uit, strenger dan de officiële voedselveiligheidsnormen. Diezelfde middag nog worden de tomaten verpakt. Een paar uur laten zitten ze in onze vrachtwagens, op weg naar hun bestemming.’

Ook in cradle-to-cradle is Stoffels Tomaten een pionier. Het afgedankte kokossubstraat gaat naar tuinaannemers, als grondbedekking. Het groenafval wordt omgezet in biogas. Plastic wordt zoveel mogelijk geweerd. Het FSC-karton bevat maximum 15 procent nieuwe vezels. ‘Een afvalbeleid werkt pas als de eindconsument weet wat hij moet doen. Daarom communiceren we dat helder op onze verpakkingen.’

De kwaliteit, service, duurzame aanpak en durf van Stoffels Tomaten leveren het bedrijf elk jaar een groei op van 10 tot 15 procent. Toch is het nog een warm bedrijf, dat zijn familiale waarden koestert. Petra wijdt zich ook aan een persoonlijke missie. ‘Ik wil graag bijdragen aan een betere gezondheid. Door meer ideeën en mogelijkheden te communiceren voor het gebruik van tomaten als alternatief voor minder gezonde dingen. Een grote, stevige en smaakvolle tomaat kan bijvoorbeeld perfect een hamburgerbroodje vervangen.’

Meer informatie? Neem een kijkje op www.stoffels-tomaten.be

 

Lekkere vruchten groeien in een natuurlijke bodem

Meer dan honderd variëteiten staan er bij Stoffels Tomaten in de serres, naast een groot aantal veelbelovende nieuwkomers, die nog uitgebreid getest en geproefd worden. De genen van de plant, de teeltwijze en de gebruikte bodem bepalen de smaak en de textuur van de tomaat. Veel meer dan het seizoen en de zon. Stoffels zoekt en vindt wereldwijd de beste zaden van erfgoedtomaten en op natuurlijke wijze veredelde rassen.

Van genetische manipulatie moeten ze bij Stoffels niet weten. Ook planten die hun energie stoppen in een grote opbrengst met weinig smaak komen er niet in. Stoffels kiest resoluut voor minder productieve rassen met een volle smaak. Ze groeien in een organische bodem, want ook tegen aquacultuur zegt het bedrijf nee. Het kokossubtraat waarin de tomaten groeien is rijk aan goede schimmels en bacteriën. Dat microleven levert, net als bij wijn, een rijke terroir en gezonde planten op. Hommels nemen de taak van natuurlijke bestuiving op zich.

 

Een korte keten van de serre tot de keuken

De vraag naar producten van eigen bodem blijft toenemen. Een hoopgevende evolutie. Maar feit blijft dat 90 procent van de Belgische tuinbouwproducten eerst langs veilingen, coöperaties, tussenhandelaars en transporteurs passeert om tot bij een Europese retailer te raken. Heel wat partijen pikken zo een graantje mee, terwijl het harde werk van de producent ondergewaardeerd en onderbetaald blijft. Stoffels brak resoluut met dit omslachtige systeem en koos voor een korte keten. Een pak beter voor de kwaliteit, versheid en duurzaamheid.

Het bedrijf onderhoudt respectvolle relaties met afnemers, zoekt actief nieuwe afzetmogelijkheden en inspireert met verrassende producten en winkelconcepten. Dankzij de flexibiliteit van Stoffels kunnen retailers gemakkelijk bijbestellen of afzeggen. Dit leidt tot een juistere schapvulling in de winkels en minder overschotten die in de vuilnisbak belanden.

 

Logo
Deze content is een initiatief van Sabato Connect, buiten de verantwoordelijkheid van de redactie van Sabato.