Logo
Deze content is een initiatief van Sabato Connect, buiten de verantwoordelijkheid van de redactie van Sabato.

‘Dankzij nieuwe technologie blijven we creatief en relevant'

Bruno Van Gils: ‘De Galaxy Z Fold2 is de ideale ondersteuning voor iemand met een visueel creatief beroep.’

‘De mannenmode geeft ons maar een beperkt “schilderspalet”, we kunnen niet alle kanten uit. Dus moeten we wel vernieuwen om relevant te blijven. Het is een grote uitdaging om up-to-date te blijven en technologisch mee te zijn.’ Strak in het pak, duurzaam en creatief: een kijk achter de schermen met Bruno Van Gils, CEO van Café Costume.

1/ Stoffen kiezen in de headquarters

‘Ik heb lang in de buurt van de Antwerpse Meir gewoond, en liep dus dikwijls door die winkelstraat. De overdaad en de verspilling van de grote modeketens die je daar ziet, dat irriteerde me mateloos. Vooral die overstock vond ik vreselijk. Ik wou het anders aanpakken: meer duurzaam en ook persoonlijker. Ik wou een echt en hecht contact opbouwen met de klant, op zoek gaan naar iets wat bij hem past. Daar ligt de kiem van Café Costume: mooie pakken maken die helemaal passen bij die ene man die erom gevraagd heeft. Een pak moet een verlengstuk zijn van zijn persoonlijkheid.’

Bruno Van Gils: ‘Ik ben ervan overtuigd dat de nieuwste smartphones de computer helemaal aan het verdringen zijn.’

Bruno Van Gils, de man achter Café Costume, zit samen met zijn team aan de vergadertafel. We zijn duidelijk in de textielsector beland: de tafelpoten zijn oude onderstellen van Singer-naaimachines. Van Gils heeft vandaag veel ijzers in het vuur: de nieuwste campagnes moeten worden besproken, hij wordt voortdurend gebeld door stilisten die aanpassingen willen bespreken en er komt een fotoshoot aan.

Bruno Van Gils: ‘De juiste balans vinden tussen management en creativiteit, dat is altijd de uitdaging. Ik houd veel ballen tegelijk in de lucht. En het resultaat moet perfect zijn. Natuurlijk beslis ik samen met mijn team, maar ik ben wel degene die het overzicht moet behouden en de knopen moet doorhakken.’ En dan helpt technologie. ‘Het visuele is in onze branche enorm belangrijk. En dus communiceer ik veel met beelden. Als ik de patroonmaakster iets wil duidelijk maken, stuur ik haar met mijn Galaxy Z Fold2 een foto van het stuk en duid ik op de foto aan wat er anders moet.’

‘Natuurlijk beslis ik samen met mijn team, maar ik ben wel degene die het overzicht moet behouden en de knopen moet doorhakken.’
Bruno Van Gils
CEO van Café Costume

Het belang van foto’s wordt duidelijk wanneer Nathalie Van der Massen mee aan de vergadertafel komt zitten. De textielontwerpster werkt aan nieuw materiaal voor een casual collectie bij Café Costume en rolt materialen in verschillende tinten uit. Dan begint het ‘keuren’. Kleur en manier van weven is van belang, net zoals de finishing. Bruno Van Gils: ‘Die laatste stap in het proces, de finishing, is enorm belangrijk. Voel even het verschil: deze zware, wat stugge stof wordt na het laatste productieprocedé een soepel en aangenaam materiaal.’ Smartphones worden bovengehaald, verschillende materialen worden vastgelegd en doorgestuurd. Een afgewerkte broek, waarvan de bandplooien aangepast moeten worden, wordt gefotografeerd, met de lintmeter ernaast. ‘Het scherm van een standaard toestel is veel te klein om de materialen of aanpassingen tot hun recht te laten komen. De Galaxy Z Fold2 is de ideale ondersteuning voor iemand met een visueel creatief beroep. Wanneer ik hem openklap, heb ik een tablet. Concreet heb ik nu dus aan één toestel voldoende. Dat is niet alleen praktisch, het bespaart me ook heel wat tijd.’

2/ Filosoferen onderweg

Onderweg naar de Antwerpse boetiek voor een pasbeurt legt Bruno Van Gils de filosofie van Café Costume uit. ‘Als iemand een maatpak wil, vertrekken we van de vraag: waar is hij naar op zoek? Zit die man de hele dag in de wagen? Wil hij aan powerdressing doen? Vertrekt hij naar de Caraïben? De input komt van de klant en wij zorgen voor de uitvoering. Dan gaan we op zoek naar de juiste materialen: niet-kreukende materialen, of superlichte materialen, of zwaar doorvallende stoffen. Ik ben de hele dag bezig met een heel praktisch gegeven: het maken van een pak en het op een mooie, eigentijdse manier vorm geven. Daarom ben ik zo opgetogen over de Galaxy Z Fold2: hij is handig, gebruiksvriendelijk en erg mooi van vorm. Lang en smal, super cool, en niet te breed. Daar hou ik van. Hij is een beetje zoals mijn pakken: elegant, gesofistikeerd en met oog voor verfijnde details.’

Bruno Van Gils: ‘De juiste balans vinden tussen management en creativiteit, dat is altijd de uitdaging.’

‘Technologie is een absolute meerwaarde voor een bedrijf’, zegt Bruno Van Gils. ‘Het is iets wat ik van huis uit heb meegekregen. Mijn vader was heel snel mee met de IT-evolutie, hij had als een van de eersten een computer. En ikzelf was een snelle gebruiker van een mobieltje. Ik ben ervan overtuigd dat de nieuwste smartphones de computer helemaal aan het verdringen zijn. Ik kan met mijn telefoon álles doen en heb dus altijd en overal een handige werktool op zak. Hij neemt weinig plaats in: omdat hij uitklapt, heb ik altijd een groot scherm ter beschikking, dat toch perfect in mijn vest- of broekzak past.’

‘Vijftien jaar geleden zou niemand die van kwaliteit hield een pak in polyester gekocht hebben. Vandaag zie je het verschil niet meer met natuurlijke stoffen.’
Bruno Van Gils
CEO van Café Costume

‘Net zoals de telefoon-die-alles-kan, is ook het hele concept van een mannenpak veranderd. Het is al lang niet meer dat zware gevoerde “kostuum”, we gaan nu veel meer voor casual, souplesse, voor een aparte uitstraling. Een T-shirt onder een pak? Dat is perfect mogelijk. Vijftien jaar geleden zou niemand die van kwaliteit hield een pak in polyester gekocht hebben. Tegenwoordig zijn polyester materialen zo perfect dat je ze helemaal niet meer van natuurlijke stoffen kunt onderscheiden.’

‘De modewereld verschilt dus eigenlijk niet veel van alle andere bedrijven en sectoren. Ook wij moeten vernieuwen, anders blijven we niet relevant. De mannenmode geeft ons maar een beperkt “schilderspalet”, we kunnen niet alle kanten uit. Het is een grote uitdaging om technisch up-to-date te blijven, om de nieuwste ontwikkelingen op de voet te volgen, om kortom technologisch mee te zijn.’

Café Costume: het pak als verlengstuk van uw persoonlijkheid

3/ Gouden kanten stroken in de Antwerpse boetiek

Ondertussen zijn we aanbeland in de zaak. Daar zit Elke Hoste omringd door schetsen en materialen. Zij is docent aan de Antwerpse modeacademie, en werkt mee aan de patronen voor Café Costume. Vandaag kiest ze een outfit voor rapper Baloji en zijn entourage, vaste klanten bij Café Costume. En uiteraard moet dat een exuberant pak zijn: er worden gouden kanten stroken bovengehaald. Het adagio van Café Costume? ‘Vertrekken van de vraag van de klant. Het persoonlijke zit in elk detail in de inrichting van de zaak. Voor elke klant is er een zithoek en een kleedkamer. Onze kleermakers besteden toch anderhalf uur per klant, om alles helemaal af te werken, en dat moet in de juiste comfortabele omstandigheden gebeuren. Alleen zo kunnen onze klanten de unieke look en feel van Café Costume ervaren.’

CAFÉ COSTUME

15 jaar geleden startten Bruno, Angelique en SaskiaVan Gils hun eerste eigen winkel in Antwerpen met uitsluitend exclusieve maatpakken voor eigenzinnige mannen. Bruno zorgt vooral voor de creatieve kant, Saskia en Angelique nemen de zakelijke kant waar. De materialen komen van gerenommeerde stoffenfabrikanten, de styling gebeurt door eigen stilisten – alles in samenspraak met de klant. Ondertussen telt Café Costume zes vestigingen, een in Antwerpen, Gent, Brugge, Kortrijk en twee in Brussel.

Lees verder

Logo
Deze content is een initiatief van Sabato Connect, buiten de verantwoordelijkheid van de redactie van Sabato.