Logo
Deze content is een initiatief van Sabato Connect, buiten de verantwoordelijkheid van de redactie van Sabato.

‘Het is echt geen sciencefiction'

Pieter van Leugenhagen: ‘Wat bijzonder aangenaam is aan de Galaxy Z Fold2, is het feit dat ik meerdere schermen tegelijkertijd kan openen.’

‘Het is bijzonder aangenaam om met een VR-bril op door Venetië te lopen, maar uiteraard is het nog leuker om echt door Venetië te wandelen. Niets haalt het van de werkelijkheid, maar virtual reality is een oplossing voor veel problemen, zeker in deze coronatijden.’ Vanuit Parijs, Venetië, Los Angeles – maar eigenlijk gewoon Beveren: een kijk achter de schermen met Pieter Van Leugenhagen, Managing Partner van Yondr.

1/ Los Angeles in Beveren

‘Mediabureaus zijn er bij de vleet, een doordeweekse mediacampagne opzetten kan iedereen. Maar wij doen iets aparts,’ zegt Pieter Van Leugenhagen, Managing Partner van Yondr, ‘wij gaan een stapje verder en integreren extended reality in onze aanpak. En dat is uniek.’ Een voorbeeld? Voor de Europese Commissie creëerde Yondr een virtuele beursomgeving: deelnemers wandelden in de gebouwen, ze spraken collega’s, klanten of toekomstige klanten aan via avatars, en konden in een privézaaltje zaken bepreken, seminaries volgen, enzovoort. Net of ze ter plaatse waren, maar dan wel vanuit hun eigen bureau en zonder enige verplaatsing. ‘Het was een gigantisch succes’, zegt Pieter Van Leugenhagen trots. ‘Moeilijk te begrijpen? Nee, eigenlijk doen we niets anders dan een computergame ontwikkelen. Maar dan wel met de werkelijkheid als input.’

‘Eigenlijk doen we niets anders dan een computergame ontwikkelen. Maar dan wel met de werkelijkheid als input.’
Pieter Van Leugenhagen
Managing Partner van Yondr

Een groot achterhuis in Beveren, enkele trappen op, dat is de werkruimte waar de Yondr-ideeën geboren worden. Veel kamerplanten, een vrolijk gekleurd salon, een ruime tafel, een huiselijke sfeer. Een groot scherm aan de muur en een professionele microfoon geven aan dat we toch niet in de woonkamer zitten. Yondr openbaart zich via beeld, geluid en VR-bril. Pieter Van Leugenhagen: ‘Het uitgangspunt van Yondr is eenvoudig: hoe kun je een evenement waar je niet aanwezig bent toch bijna lijfelijk meemaken? Ik wil naar een optreden van mijn idool, maar heb geen kaartje. Ik wil een stad bezoeken, maar er is een reisverbod. Een filmpje geeft niet de hele sfeer weer, want je staat er niet middenin. Dat wilden we mogelijk maken.’

2/ Champagne op de huiskamer-Eiffeltoren

Pieter Van Leugenhagen wordt gebeld door een prospect, het is een eerste kennismaking. De organisatie van een beurs in Parijs valt in het water door coronamaatregelen. Er waren verschillende standen voorzien en een afsluitende drink op de Eiffeltoren. De potentiële klant is niet echt overtuigd van de VR-mogelijkheden en wil liefst een traditionele beurs. Vooral de kosten lijken haar een probleem.

Pieter van Leugenhagen: 'Vroeger ging ik op stap met een computer, een tablet en een telefoon. Nu heb ik één enkele slanke telefoon, die ik kan uitklappen, en die mij meer mogelijkheden en zeker meer comfort biedt, dan de drie apparaten samen.'

Tot blijkt dat een 3D-omgeving een perfecte - weliswaar virtuele - ontmoetingsplaats creëert waar iedereen in gesprek kan gaan met andere deelnemers die zich ingeschreven hebben. Ook het kostenplaatje valt mee: geen huur van de locatie, geen overnachtingen, geen catering... En voor de drink op de Eiffeltoren? Op de dag van het event bezorg je de deelnemers een foodiebox met een flesje bubbels en enkele hapjes. Die vrolijken het virtuele slotevent op, in een echte Parijse setting. De nieuwe klant is helemaal overtuigd, nu haar opdrachtgever nog.

De hele meeting duurt drie kwartier. Bij deze video call zit Pieter Van Leugenhagen comfortabel achter zijn bureau. ‘Als ik - na de coronacrisis - opnieuw meer onderweg ben, kan ik met de Galaxy Z Fold2 zo’n tussenkomst op elk moment, op elke plaats houden. Ik heb via dit ene toestel toegang tot alle info en tijdens de call verschillende extra schermen openen.’

3/ Ecologisch alternatief voor Venetië

Zaken afhandelen achter je bureau en zonder verplaatsingen, is een absolute bonus en dat niet alleen in coronatijden. ‘s Morgens op een vliegtuig stappen voor dat ene uurtje in Milaan of al je medewerkers overvliegen voor een nieuwe training: het is niet ecologisch verantwoord. ‘Een training op een boorplatform kan nu met virtual reality perfect zonder enige verplaatsing. Met de VR-bril zit de nieuwe werkkracht meteen midden in de werksituatie’, legt Pieter Van Leugenhagen uit. ‘Meer en meer bedrijven gaan deze oplossing gebruiken.’

Pieter Van Leugenhagen: 'Omdat de hele wereld vanuit ons kantoor te bereiken is, al zeker in VR, zijn er geen kantooruren meer. Flexibeler voor de work-life balance, maar niet altijd makkelijk om mijn professionele leven on hold te zetten.’

Pieter Van Leugenhagen gelooft stellig in de toepassingsmogelijkheden van de virtuele tools. ‘Het is echt een grote vooruitgang. We zijn niet alleen ecologisch bezig, we zorgen ook voor een meer relaxte work-lifebalans. Natuurlijk haalt niets het van de werkelijkheid. Extended reality is the second best thing: het is bijzonder aangenaam om met een VR-bril op door Venetië te lopen, maar het is uiteraard nog aangenamer om echt door Venetië te wandelen. VR zal de werkelijkheid niet verdringen, het is een extra tool. Het echte is altijd beter, maar VR heeft een oplossing voor een hele reeks problemen, zeker in deze coronatijden. Voor sommige mensen lijkt het allemaal sciencefiction, maar dat is het niet.’

4/ Podcast zonder alcohol – of toch niet?

Het is het begin van de namiddag, en er komt telefoon uit het Verenigd Koninkrijk. In Amsterdam loopt er een VR-congres, daarvoor moet een podcast worden opgenomen. Het hele congres speelt zich in de virtuele wereld af, niemand hoeft zich te verplaatsen. Ook voor de podcast blijft iedereen op zijn eigen plek. Pieter van Leugenhagen interviewt de Engelse deelnemer vanuit Beveren, voorzien van alle technische snufjes.

Even is er hilariteit: de Engelsman drinkt geen alcohol, en vertelt dat hij in België dus altijd een ‘Kriek’ drinkt. Wanneer van Leugenhagen hem duidelijk maakt dat Kriek behoorlijk wat alcohol bevat, kan de podcast niet meer stuk.

Pieter Van Leugenhagen: ‘Zelfs KLM/Air France organiseert nu VR-vergaderingen. Een luchtvaartmaatschappij die haar eigen product aan de kant schuift: dat is toch wel veelbetekenend.’

Pieter van Leugenhagen: ‘Ik voel mij niet echt een techneut, ik heb een opleiding in businessmanagement achter de rug, en ook als jongeman was ik niet zo gebeten door nieuwe snufjes. Ik kreeg een eerste gsm toen ik 16 was, en mijn eerste smartphone pas toen we aan onze vennootschap begonnen. Dat is nu uiteraard veranderd. Mijn nieuwe Galaxy Z Fold2 is een ander verhaal. Je hebt alles bij de hand. Ik kan een boek lezen, een filmpje bekijken en dat alles in perfecte omstandigheden. En professioneel is het ook een grote vooruitgang. Op een beurs –ja, daar ga ik nog altijd ook in real life naar toe - kan ik op dit grote scherm meteen mijn hele presentatie aan potentiële klanten tonen. Ik hoef geen laptop mee te slepen. Vroeger ging ik op stap met een computer, een tablet en een telefoon. Nu heb ik één enkele slanke telefoon nodig, die ik kan uitklappen, en die mij meer mogelijkheden en zeker meer comfort biedt, dan de drie apparaten samen. Wat bijzonder aangenaam is aan de Galaxy Z Fold2, is het feit dat ik meerdere schermen tegelijkertijd kan openen. Zo kan ik bijvoorbeeld verder werken aan mijn presentaties links, en rechts een scherm met extra info openen, wat ik meteen kan integreren in mijn presentatie. Of ik kan notities nemen tijdens mijn video call.’

5/ Achter de schermen: nachtelijk congres in de VS

De dag zit er – voorlopig – op. Vannacht zal Pieter van Leugenhagen nog presenteren tijdens een VR-congres in de VS: als avatar op het podium, van op zijn stoel in Beveren. ‘Omdat de hele wereld vanuit ons kantoor te bereiken is, al zeker in VR, zijn er geen kantooruren meer. Flexibeler voor de work-life balance, maar niet altijd makkelijk om mijn professionele leven on hold te zetten.’ Misschien helpt een stapje in de wereld in Los Angeles wel – via de VR-bril.

Yondr

Het mediabureau van Pieter Van Leugenhagen, Mathias Van Dosselaer en Dave Roox maakt gebruik van extended reality om boodschappen over te brengen. Met deze alomvattende technologie integreren ze de virtuele wereld in de fysieke wereld. Websites, videoproducties, digitale-mediacampagnes en zelfs digitale beursstanden en congressen behoren tot de mogelijkheden. Ze werken met twaalf vaste werknemers en rekenen ook op freelancers, ieder met hun eigen specialiteit.

 

Lees verder

Logo
Deze content is een initiatief van Sabato Connect, buiten de verantwoordelijkheid van de redactie van Sabato.