sabato

3x ‘Best in Show' op de Biënnale Interieur

Nathalie Van Reeth haar eerste meubelcollectie in primeur op de Biënnale Interieur. ©Cafeine

Vandaag begint in Kortrijk de Biënnale Interieur, de tweejaarlijkse Belgische hoogmis van het design. Sabato’s hotlist.

1. In primeur: de keukenprins in Michaël Verheyden

Er was eens een sprookjesachtig kasteel in Beieren waar koning Ludwig II een kookvertrek liet bouwen voor zijn personeel. Designer Michaël Verheyden, interieurbouwer Koen Roux en architect Bart America gaven de personeelskeuken een luxueuze make-over.

Michaël Verheyden, Koen Roux en Bart America ontwierpen samen een keuken. ©Frederik Vercruysse

Dat het niet zomaar 'een keuken van Michaël Verheyden' is, wordt ons op het hart gedrukt wanneer het nieuws onze redactie bereikt. Verheyden is misschien wel de bekendste naam van de initiatiefnemers, de keuken is een gezamenlijk project van drie Limburgse vakmannen met eenzelfde gevoel voor esthetiek. 'De voorbije jaren heb ik samen met mijn partner Saartje Vereecke hard gewerkt aan een collectie objecten, meubelen en verlichting. Dat was nooit mogelijk geweest zonder de hulp van een heel netwerk van vaklui. Nauwe samenwerkingen en echte wisselwerkingen van ideeën', beklemtoont Verheyden.

Interieurbouwer Koen Roux is al jaren een belangrijke ambachtsman achter de schermen van Michaël Verheyden. Zowat alle houten objecten en meubelstukken van Verheyden gaan door de handen van Roux, die deel uitmaakt van het gelijknamige familiebedrijf dat zich al vier generaties lang toelegt op interieurbouw en meubelmakerij. 'Onder impuls van Michaël groeide het besef dat het tijd werd om de wereld, of toch een deeltje ervan, te laten zien wat we kunnen', aldus Roux.

©Frederik Vercruysse

Ook Bart America is een vaste waarde in het netwerk van Michaël Verheyden en diens vrouw. De favoriete Hasseltse restaurants van het koppel - het vroegere 12-20 en Ogst - werden ingericht door Bart America. America begon zijn carrière in Limburg, met een stage bij Bart Lens, om dan na omzwervingen in Brussel, waar hij een groepspraktijk oprichtte, opnieuw naar zijn heimat terug te keren. Daar houdt hij zich nu vooral bezig met residentiële projecten.

'Toen Michaël en ik aan een opdracht voor Bart werkten, ontdekten we dat zijn ideeën perfect in onze visie pasten. Het resultaat is in primeur op de Biënnale Interieur te ontdekken', blikt Roux terug. Het was America's taak om de nieuwe keuken niet alleen te doen uitblinken qua esthetiek, maar ook qua functionaliteit.

Inspiratie: kasteel van Neuschwanstein

©Frederik Vercruysse

Het Limburgse trio liet zich voor de keuken inspireren door de oeroude keuken uit het kasteel van Neuschwanstein (1886). Een populaire bezienswaardigheid in Beieren, Duitsland, al was het maar omdat het iconische sprookjeskasteel van Disney hier de mosterd haalde.
Zo zie je maar: de ene laat zich inspireren tot een sobere luxekeuken, de andere tot een knalroze kitschkasteel. Want kitsch is zowat het laatste wat je van de Limburgse gesamtkeuken kan zeggen. De luxe is allesbehalve opzichtig, zoals dat bij de werken van Verheyden nooit het geval is. Het drietal wilde geen showkeuken maken, maar een waarin je echt kan koken. Een waarin de luxe verscholen zit in het vakmanschap en in de materialen.

Die materialen zijn, onder meer gris d'ardennes, een harde lokale natuursteen, roestvrij staal en lokaal olmenhout. Allemaal in hun natuurlijke verschijningsvorm, de versie die de voorkeur van de heren wegdraagt, maar door de klant te personaliseren is.

Op de stand van Roux, hal 1, stand 133 op de Biënnale Interieur, van 18 oktober tot en met 22 oktober. www.rouxmeubel.be

2. Designer van het jaar: Frederik Delbart

Aan het indrukwekkende lijstje van onder meer Sylvain Willenz, Bram Boo en Vincent Van Duysen wordt tijdens deze biënnale Frederik Delbart toegevoegd als 'Designer van het Jaar'. De vakkennis en bescheidenheid van deze 30-jarige ontwerper vertalen zich ook in zijn werk. En in de overzichtstentoonstelling die hij in Kortrijk zal opzetten. 'Ik wil vooral de Belgische bedrijven waarmee ik samenwerk in de spotlights zetten.'

Frederik Delbart ©MICHIEL PELERENTS

U heeft nog nooit van Frederik Delbart gehoord? Dat zou best kunnen. Delbart is immers niet van het schreeuwerige type. Zowel de man zelf als zijn werk getuigt van een zekere discretie. Delbart houdt ervan om materialen en technieken voor zich te laten spreken zonder dat daar veel show bij te pas komt. Maar aan die show kan hij nu niet ontsnappen. Op de Kortrijkse beurs is het immers een traditie dat de Designer van het Jaar, verkozen door de Biënnale Interieur en de magazines Knack Weekend en Le Vif Weekend, een expositie opzet. 'Ik wil die kans aangrijpen om uiteraard enkele nieuwe ontwerpen te tonen, maar vooral om de Belgische merken waarmee ik samenwerk in the picture te zetten', aldus Delbart.

Dat zijn al heel wat bedrijven. Na zijn studies aan La Cambre in Brussel en een stage bij Philips schopte Delbart het tot creatief directeur bij deurkrukkenfabrikant Quincalux uit Wevelgem en de Kortrijkse verlichtingsproducent Aluci en bouwde een stevige band op met merken als Moome, Ars Fabricandi, Van Den Weghe Items en Per/Use.

'Arena-Marble'-tafel, Ars Fabricandi ©rv

In Kortrijk zal Delbart vanzelfsprekend zijn klassiekers tonen: de lampen 'The Siblings' voor Per/Use, de Mira-spiegel voor Moome, de 'Arena Marble'-tafel voor Ars Fabricandi en de deurklinken Caracas, Quito en Royal voor Quincalux. Maar ook nieuw werk zal in de Kortrijkse Xpohallen te zien zijn: 'Mijn samenwerking met meubelfabrikant Casimir werd al in avant-première getoond tijdens A-Track in Antwerpen, maar wordt nu in Kortrijk officieel voorgesteld. Het gaat om de Sunset-tafel in eik en de Idem-collectie.'

Spannendste première

Voor Delbart is vooral de symbiose tussen functie en materiaal belangrijk. 'Mijn inspiratie komt uit architecturale constructies en materialen, maar net zo goed uit anonieme objecten uit de geschiedenis. De ontwerpen moeten verrassen, maar zijn tegelijk begrijpelijk, tastbaar en onbevangen.'

De nieuwe lounge chair Chef ©rv

De spannendste première voor de jonge designer is die van het Hasseltse meubelmerk Recor Home, waar Delbart vorig jaar als creatief directeur werd binnengehaald. 'Het is de eerste keer dat Recor Home aan de Biënnale deelneemt. We stellen er de nieuwe lounge chair Chef en de sofa Nagoya voor, maar evengoed ouder werk zoals de Archiduc-sofa, de Monk- en Zaragoza-poefs en de Pirouette-tafeltjes.'

Te zien in hal 1 op de Biënnale Interieur, van 18 oktober tot en met 22 oktober. www.frederikdelbart.be/

3. Eerste meubelcollectie van interieurarchitecte Nathalie Van Reeth

'Te nemen of te laten', kreeg Bulo te horen toen interieurarchitecte Nathalie Van Reeth haar schetsen van tafels voorlegde. Van Reeths eerste meubelcollectie is in primeur op de Biënnale Interieur te ontdekken.

Nathalie Van Reeth ©Karel Duerinckx

'Of ze geen stoel wilde maken voor Bulo?' Met die vraag belde Dirk Busschop, de CEO van het kantoormeubelenbedrijf, naar interieurontwerpster Nathalie Van Reeth. 'Maar een stoel is zowat het moeilijkste dat er bestaat om te ontwerpen', aldus Van Reeth. Wegens de specifieke ergonomische en stabiliteitseisen is het een van de weinige producten die haar architectenteam altijd uitbesteedt. 'Ik heb een ander idee', antwoordde ze. Enkele maanden later verscheen ze in Mechelen met schetsen voor tafels, voor op kantoor, maar evengoed voor thuis. De vorm van de tafel is geïnspireerd op een paravent met organische motieven van edelstenen. 'Te nemen of te laten.'

Kersenpit

Van Reeths ontwerpen zijn intussen klaar en gaan op de Biënnale Interieur in première. Senses is een reeks van vier tafels. Alleen de netjes waarin je de computer- en elektriciteitskabels verstopt, verraden dat de tafels eigenlijk bureaus zijn. Vooral de organisch ronde en kegelachtige vormen vallen op. 'Daardoor zit je niet loodrecht tegenover elkaar en kan iedereen iedereen zien', legt Van Reeth uit. De tafels kunnen apart worden opgesteld, maar ook in een modulair schakelsysteem, geïnspireerd op vertakkende blaadjes.

Nathalie Van Reeth haar eerste meubelcollectie in primeur op de Biënnale Interieur. ©rv

Sommige tafelbladen zijn gemaakt van een kersenpit-en-harsmengsel, andere van samengeperst papier. Behalve in diep donkerrood zijn ze ook verkrijgbaar in blauw en groen. 'Alles muisgrijs, lichtgrijs...' Van Reeths mondhoeken zakken afkeurend als ze de karakteristieken van kantoormeubilair opsomt. 'Zo saai. Op kantoor spendeer je het merendeel van je tijd. Het mag er daar dus best mooi uitzien', zegt Van Reeth, haar woorden kracht bijzettend met haar fluffy Gucci-slippers met schapenvacht.

Sommige tafels zijn verstelbaar in de hoogte. Ideaal voor wie rechtopstaand wil werken. Of voor het aperitief op vrijdag. En voor de thuiswerkers moet de tafel ook perfect passen in een woonkamer, net zoals het bistrotafeltje met glazen blad. 'We werken meer en meer thuis. Vandaar dat ik mooie tafels ontwerp die je graag in je huis ziet staan. Bovendien vervagen de grenzen: aan de meeste tafels wordt zowel gegeten als gewerkt.'

Streng

Nathalie Van Reeth haar eerste meubelcollectie in primeur op de Biënnale Interieur. ©Cafeine

'Het conceptuele is altijd de basis geweest voor mijn architectuur.' Dat deze meubels ronder en experimenteler zijn, past misschien wel bij de kunstenaars die ze opnoemt. 'Zo had ik er nog niet aan gedacht.' Van Reeth wrijft over het bruine gebogen tafelblad. 'Deze vorm zou evengoed een stuk van Alexander Calder kunnen zijn. Misschien moet ik er een mobile van maken?' Voor wie nog mocht twijfelen: die stoel waar Bulo naar vroeg, zal nog even op zich laten wachten.

Te zien op de stand van Bulo, hal 6, stand 634 op de Biënnale Interieur, van 18 oktober tot en met 22 oktober. 

De Biënnale Interieur in Kortrijk: van 18 tot en met 22 oktober, meer info op https://www.interieur.be/biennale/2018

Lees verder

Advertentie
Advertentie