sabato

Collectible: nieuwe beurs voor hedendaags design

Met Collectible krijgt Brussel volgende week zijn eerste beurs voor 21ste-eeuws design in beperkte of unieke oplage. Nichetrip of perfecte timing? Sabato pikt er drie primeurs uit.

Niet evident om een nieuwe high-end beurs uit te grond te stampen. Zeker niet als de niche relatief klein is: uniek of limited edition hedendaags design. Het was rond 2003-2004 dat 21ste-eeuwse 'design art' opkwam als verzameldomein: zowel galeries, beurzen als veilinghuizen sprongen op die experimentele kar. De financiële crisis deed die markt danig wankelen, maar het nichedomein krijgt de jongste jaren weer tractie. De grenzen tussen kunst en design zijn duidelijk aan het vervagen. Al blijft de markt voor hedendaags design in beperkte of unieke oplage vele keren kleiner dan die voor hedendaagse kunst.

Het is dan ook moedig dat Collectible, dat nu woensdag opent, de sprong waagt. Temeer daar het, in tegenstelling met de meeste collega's, voor een tijdstip los van Art Brussels kiest. Collega-designbeurzen in deze niche nestelen zich graag in de slipstream van grote hedendaagse kunstbeurzen. Het Londense Pad loopt tegelijk met de kunstbeurs Frieze. Design Miami/Basel vindt plaats tegelijk met Art Basel/Miami. Ook op de beurs Fiac in Parijs is sinds vorig jaar design present. Grote designspelers zoals Galerie Kreo, Laffanour Downtown, Patrick Seguin en Eric Philippe zijn weer welkom in het Grand Palais zelf.

En terwijl Design Basel, Pad en Nomad ook 20ste-eeuws vintage design en soms hedendaagse kunst aanbieden, richt Collectible zich uitsluitend op hedendaags design. Een zuiverder idee, maar ook een gok. Want de kruisbestuiving tussen kunst en vintage design heeft al zijn strepen verdiend. Veel designverzamelaars hebben niet alleen affiniteit met hedendaagse kunst, maar ook een brede designsmaak.

Het Vanderborght-gebouw in Brussel wordt volgende week de bakermat van 'design art'. ©Hugard and Vanoverschelde

Sterke vrouwen
Gelukkig zijn de vrouwen achter Collectible geen nobody's. Clélie Debehault is een kunst- en designconsultant die nog voor de Brusselse galeries Vedovi en Daniel Templon heeft gewerkt. En Liv Vaisberg is de oprichtster van de kunstbeurs Poppositions en codirectrice van de kunstbeurs The Independent Brussel.

Liv Vaisberg en Clélie Debehault. ©Miles Fischler

Uit hun internationale netwerk konden ze een mooie selectiejury plukken: Pascale Mussard, artistiek directeur van de lijn Petit h bij het luxehuis Hermès, Tony Chambers, brand & content director bij het magazine Wallpaper, Jan Boelen, oprichter en artistiek directeur van het Hasseltse kunsthuis Z33, en de Milanese designcurator Maria Cristina Didero.

Tijdens de making-of zag het er lange tijd naar uit dat de beurs op weinig toezeggingen zou kunnen rekenen, maar onder meer door de collectieve 'go' van Belgische topgaleries als Maniera, Victor Hunt en Valerie Traan kon het schip dan toch te water. Of het beursmodel ook het hoofd boven water houdt na zijn debuut is koffiedik kijken. Het zou wel eens kunnen dat de high-end bezoekers van Tefaf Maastricht, de kunst- en antiekbeurs die op hetzelfde ogenblik plaatsvindt, de doorslag zullen geven. Zullen zij nog geld, tijd en zin - Tefaf breidde dit jaar zijn designsectie uit met Marc Heiremans, Thomas Fritsch, Oscar Graf en Jousse Entreprise - over hebben om naar het Vanderborght-gebouw af te zakken?

Collectible: van 7 maart (vernissage) tot en met 11 maart in het Vanderborght-gebouw, Schildknaapstraat 50, Brussel. https://collectible.design/

1. Betonnen maquettes

De betonnen beelden van de Canadees David Umemoto zitten op de grens van design, kunst, architectuur en sculptuur.

Wie? De Antwerpse keramiekgalerie Modern Shapes toont het werk van David Umemoto voor het eerst aan het Belgische publiek. Meteen na de primeur op Collectible volgt nog een soloshow van Umemoto in de galerie zelf.

Wat? David Umemoto begeeft zich met zijn betonnen beelden op de grens tussen design en kunst, architectuur en sculptuur. De Canadees is opgeleid als architect en dat merk je aan zijn vormentaal met trappen, gewelven, luifels en doorzichten. Die spaart hij met rubberen mallen in 'negatief' uit een blok bekist beton uit. Ook al is beton hier het basismateriaal, toch heeft het maakproces veel met keramiek gemeen: de droogtijd, de montage, de onvoorspelbaarheid van de texturen.

Umemoto's 'monumenten' hebben iets van de onmogelijke architectuurschetsen en utopische maquettes van Maurits Cornelis Escher, maar evengoed van Louis Kahns gebouwen of Renato Nicolodi's sculpturen. Het is die mysterieuze cocktail die ze zo aantrekkelijk maakt.

Ga kijken, want Collectible is de 'coming out' voor de Antwerpse galerie Modern Shapes, een kennersadresje in de Kloosterstraat, gespecialiseerd in 20ste- en 21ste-eeuwse keramiek. Voor de galerie is dit de eerste beursdeelname ooit. Tegelijk luidt Collectible een nieuw elan in voor Modern Shapes: vanaf nu toont bezieler Michael Francken meer abstracte, sculpturale objecten, op de grens tussen keramiek en beeldhouwkunst.
Prijzen tussen 500 en 3.000 euro.

2. Vorm = functie = kunst

De Tunnel-collectie van Studio OS OOS: traditie meets hightech.

 

Wie? Studio OS OOS is de jonge designstudio van Oskar Peet en Sophie Mensen, beiden in 2009 afgestudeerd aan de Designacademie in Eindhoven, waar ze nog steeds wonen en werken. Ze ontwerpen zowel gebruiksvoorwerpen als installaties en interieurs die vertrekken vanuit een sterk architecturaal concept.

Wat? De loepzuivere manier waarop Studio OS OOS industriële (bouw)materialen omzet tot multifunctionele meubels of interieurelementen is indrukwekkend. Vorm = functie is het devies. Toch zitten de objecten op het snijvlak met kunst. Ze werden al in de galerie Roehrs & Boetsch in Zürich, bij Galerie Gosserez in Parijs en bij Rossana Orlandi in Milaan tentoongesteld.

Straf zijn hun Mono-Lights: een reeks ledbuizen die met structuurelementen op alle mogelijke manieren aan elkaar, aan de wand of aan het plafond kunnen hangen. Kenmerkend zijn ook hun gebogen metalen rasters: een industrieel product dat ze ombuigen tot displays, paravents, zitelementen of zelfs lampen. De manier waarop ze materialen gebruiken - zowel constructief als functioneel - doet soms denken aan de aanpak van OMA, het architectenbureau van Rem Koolhaas.
Het duo ontwierp ook al het interieur van de brillenwinkel voor Ace & Tate in Eindhoven: hun grootste en mooiste vestiging tot nu toe.

Ga kijken, want op de Designweek in Eindhoven was de ontwerpstudio een van de smaakmakers op diverse plekken. Collectible is zijn debuut op Belgische bodem.
Prijzen tussen 400 en 1.400 euro.

3. Onuitgegeven Pierre Paulin

De tafel Cathédrale, die de Franse topontwerper Pierre Paulin als zijn meesterwerk beschouwde, is vanaf 7 maart te zien in Brussel.

Wie? Benjamin Paulin, de zoon van de Franse designer Pierre Paulin, zoekt met zijn bedrijf Paulin Paulin Paulin naar vergeten parels uit het oeuvre van zijn vader. Hij werkt daarvoor samen met zijn moeder Maïa, zijn vrouw Alice Lemoine en Michel Chalard, een voormalige medewerker van Pierre Paulin.

Wat? Onuitgegeven of pièce unique-ontwerpen van Pierre Paulin (1927-2009) worden postuum geproduceerd op aanvraag: denk aan de Alpha-sofa, de Rosace-tafel, de Iéna-fauteuil of de F050-stoel. Benjamin Paulin brengt op Collectible een digitale catalogus mee met de ontwerpen die hij mondjesmaat wil releasen. Sommige stukken werden op maat bedacht voor Franse overheidsgebouwen en behoren nu tot het 'Mobilier national'. Andere waren indertijd te vooruitstrevend of te duur om te produceren en bleven dus in de prototypefase steken.

Nu laat Benjamin die zeldzame stukken artisanaal fabriceren in Franse ateliers. Op die manier geeft hij een nieuw leven aan onderbelichte aspecten van zijn vader, die vooral bekend was door zijn serieontwerpen bij Ligne Roset, Artifort en Thonet.

Ga kijken, want Benjamin Paulin werkte in het verleden al samen met de Franse topgalerie Perrotin, maar treedt op Collectible voor het eerst zelf naar buiten met zijn collectie. Op de Alpha-fauteuil na zijn de ontwerpen op de stand allemaal eerste edities, die nooit eerder in België te zien waren. Met als absolute blikvanger de tafel Cathédrale (1981), die Pierre Paulin als zijn meesterwerk beschouwde.
Prijzen op aanvraag.

Lees verder

Advertentie
Advertentie