sabato

'Een New Yorkse galerie kocht mijn eerste stoel'

©Cici Olsson

In de marge van het Salone del Mobile in Milaan, Belgische meubeldesigner Xavier Lust, onder meer voor de Italiaanse toplabels MDF Italia en Driade, praat over zijn eerste ontwerp. Een metalen stoel, waarvan hij meteen dacht: ‘Op een dag zal dit object de mensen interesseren.’

‘Wat vind je ervan?’, vraagt Xavier Lust wanneer hij me zijn showroom slash atelier slash woning toont die is ondergebracht in een geklasseerd modernistisch pand dat nog dienstdeed als drukkerij. In het gebouw uit 1927 staan alle objecten die de Franstalige Bruggeling de voorbije

25 jaar heeft ontworpen. En eerlijk: ik kan alleen maar onder de indruk zijn. Maar we zijn hier vooral om over zijn eerste ontwerp te praten. En dat herinnert hij zich nog alsof het gisteren was. ‘Het was in 1992, mijn laatste jaar op Sint-Lucas. Ik woonde deels bij mijn ouders, waar ik plaats had om te bricoleren. Ik reed door een straat en zag daar wat recuperatiemateriaal liggen. In een flash dacht ik: ik ga met dat metaal een stoel maken. En zo geschiedde. Ik heb alles in mijn oranje Dyane gestoken en ben ermee naar huis gereden. Ik heb de sculpturale stoel eigenhandig in elkaar gezet en gaf hem de naam Circulaire.’

New Yorkse galerie
‘Toen ik het resultaat zag, dacht ik: op een dag zal deze stoel de mensen interesseren. En kijk: in 2014 heb ik bij Piasa in Parijs een veiling georganiseerd van zestig prototypen. Onder meer ook een tweede versie van deze stoel, die werd gekocht door een New Yorkse galerie. Ik zie de foto ervan nog geregeld opduiken op Instagram.’

‘Het is een soort meubelsculptuur, toen was dat nog nieuw. Een mooi object tout court, waarop je uiteraard ook kunt gaan zitten. Er zijn overigens maar enkele exemplaren van gemaakt.’

Een stoel is een iconisch object, vindt Lust. ‘Het is als een persoon: hij heeft persoonlijkheid. Daarom heeft het ook nog altijd zin om nieuwe stoelen te maken. Een stoel is als een spiegel van onze eigen persoonlijkheid.’

Lusts eerste stoel kreeg de naam ‘Circulaire’ mee. In 2014 werd een prototype ervan op een veiling gekocht door een New Yorkse galerie. ©Xavier Lust Archives

Doorbraak
Nadat hij op zijn 19de zijn middelbaar-schooldiploma had behaald, besloot Lust om binnenhuisarchitectuur te studeren aan Sint-Lucas in Brussel. ‘Je kreeg toen echt nog expertise aangereikt vanuit verschillende hoeken, wat zeer verrijkend was.’

Vandaag staat de Belgische ontwerper op speeddial bij Italiaanse toplabels als MDF Italia, Driade, De Padova en Fiam. Al kent u hem misschien eerder van zijn tram- en bushokjes voor de MIVB in Brus­­sel. Of van zijn PicNik-tafel voor Ex­tremis: een sexy minimalistische banktafel, geplooid uit één stuk alumi­nium.

Die fameuze plooitechniek leidde in 2000 tot zijn grote internationale doorbraak. Le Banc, zijn eerste ontwerp voor MDF Italia, werd een award­magneet. Wegens zijn innovatieve plooiwijze, maar vooral omdat de bank gemaakt is met één derde minder mate­riaal dan een recht model. Zelfs Terence Conran, de oprichter van Habitat, ging letterlijk plat op de buik om het ontwerp van alle kanten te bewonderen. La Grande Table, zeg maar de hoge tafelversie van Le Banc, is nog altijd Lusts bestseller.

Frustrerend
Wanneer hij voor grote meubelfirma’s ontwerpt, werkt Lust niet anders dan wanneer hij iets voor zichzelf bedenkt. ‘Al heb je daar wel weer andere beperkingen. Alles moet binnen het businessplan passen. Sommige van mijn projecten zijn geannuleerd omdat ze te duur waren. Dat is heel frustrerend, zeker. Bovendien is ook het designlandschap erg veranderd sinds de crisis van 2008.’

Op het salone del mobile presenteer ik een ‘day bed’ van aluminium met daarop miljoenen everzwijnharen.

Tegenwoordig creëert Lust ook monumentale sculpturen. ‘Ik heb een project gedaan voor Proximus, een enorme sculptuur waarvoor de kosten jammer genoeg te hoog opliepen. Dus hebben ze me gevaagd om hem te herwerken. Daar ben ik nu mee bezig. Tegelijk doe ik ook architectuurprojecten. Zo heb ik net een rooftop ingericht. Een beetje angstaanjagend om te doen, want alles moest op dertig meter hoogte worden geïnstalleerd. Maar we hebben het gedaan zonder iets te breken.’

Hotel of jacht
Op het Salone del Mobile in Milaan, dat nog tot en met zondag 22 april plaatsvindt, presenteert Lust een ‘day bed’ tijdens het evenement Wallpaper Hand­made. Het meubel, dat de naam ‘The beast or the beauty’ meekreeg, maakte hij samen met de Britse producent van haarborstels Kent Brushes. Want jawel, op het aluminium ‘day bad’ zijn miljoenen everzwijnharen aangebracht. Vandaar ook zijn naam.

Voor de befaamde Milanese galerie Nilufar maakte Lust eveneens een bronzen tafel: Source. ‘Een goed ontwerp is tijdloos. De esthetiek ervan kan de tijd als het ware overbruggen. Ik wil iets tijdloos maken. Kijk naar Le Banc die ik twintig jaar geleden heb ontworpen, die ziet er nog altijd actueel uit.’

‘Ik heb nog een paar droomprojecten. Ik zou graag een hotel ontwerpen. Of een jacht. Ik heb wat contacten in die richting, we zien wel of het ooit iets wordt.’
www.xavierlust.com

Lees verder

Advertentie
Advertentie