sabato

'Ik was het 'dochtertje van'. Ik wou mijn eigen parcours uitstippelen.'

Eline Ostyn ©rv

Getogen in Knokke en gezegend met talent om 'Oh' tegen te zeggen. Sabato sprak met 6 getalenteerde jongeren. Deze week, Eline Ostyn, een Knokse architecte met indrukwekkende internationale werkervaring. In België stippelt ze nog haar eigen parcours uit.

Wie? Eline Ostyn (29) is een Knokse architecte met indrukwekkende internationale werkervaring. Ze werkte al voor Bataille & Ibens in Antwerpen, voor Marcio Kogan (Studio MK27) in São Paolo en voor John Pawson in Londen. In oktober 2017 richtte ze haar eigen architectenbureau op, al doet ze sporadisch nog freelance opdrachten voor Pawson en Kogan. Op dit ogenblik tekent ze verscheidene appartementen voor privéklanten in Knokke en Cadzand, plus een nieuwbouwvilla aan de Golf in het Zoute, in samenwerking met het Gentse bureau Caan Architecten.

Eline Ostyn ontwierp mee 'Casa na Mata' in Guarujá, Brazilië. ©Fernando Guerra FG+SG

Waarvan kennen? Eline is de dochter van Geert Ostyn, de CEO van Obumex, en Beatrice de Lafontaine, de bezielster van When Objects Work: een label voor high-end designobjecten, bedacht door topnamen uit de architectuur en het design zoals John Pawson, Nicolas Schuybroek, Richard Meier, Vincent Van Duysen en Marcio Kogan. 'Al sinds mijn 16de help ik mijn moeder. Ik werkte me op in de communicatie, de packaging, de beurzen, de standbouw en de productontwikkeling. Het contact met de architecten vond ik altijd superboeiend. Hun producten voor When Objects Work zijn architectuur in pocketformaat. De details van een vork zijn voor hen even belangrijk als de details in een villa van 2.000 vierkante meter. Omdat John Pawson zowel met Obumex als met When Objects Work samenwerkte, ken ik hem al sinds mijn kindertijd', zegt ze. 'Tijdens mijn studies was ik al snel 'het dochtertje van'. Het deed me besluiten om eerst internationale ervaring op te doen. Ik wou mijn eigen parcours uitstippelen. Om dan naar België terug te keren: een land waar we verwend zijn met talent qua architectuur, interieur en vakmanschap.'

Ambitie? 'Mijn jaar aan de AA School of Architecture in Londen was academisch breder dan mijn opleiding architectuur in Antwerpen. Omdat het werk van de Braziliaanse architect Marcio Kogan me zo boeide, schreef ik hem een brief. Met succes: ik mocht op zijn kantoor in São Paolo komen werken voor drie maanden, al ben ik uiteindelijk vier jaar gebleven. Ik heb zelfs Portugees geleerd: een van de vijf talen die ik nu spreek. Bij Marcio volgde ik wereldwijd residentiële projecten op, van Canada tot India. Op voorhand was er altijd een diepgaande studie over de locatie en de sfeer. Een grote prater is Marcio niet: hij spreekt aan de hand van tekeningen, waarop hij de architecturale lijnen uitzet. Met het team werkten we vervolgens alles tot in de kleinste details uit. Tot en met het maatwerkmeubilair: zijn realisaties zijn vaak personaliserende totaalkunstwerken waar alles door het bureau ontworpen is.'

Casa C+C in São Paulo, Brazilië. ©Fernando Guerra FG+SG

'Toen de financiële crisis in Brazilië voelbaar begon te worden, vertrok ik naar het bureau van John Pawson. De stap van Brazilië naar België was me te groot: ik had een pitstop in Londen nodig. Op het bureau van Pawson kreeg ik ook mooie kansen: ik werkte onder meer aan een uitgepuurde privéwoning in zensfeer op de Filipijnen en aan een luxehotel in Jaffa, de koloniale buurt in Tel Aviv.'

John Pawson voor When Objects Work. ©rv

'Ik heb met mijn twee favorieten, Pawson en Kogan, kunnen werken. Bij hen zijn mijn architecturale fundamenten gelegd. Nu is het tijd voor mijn eigen visie: het verenigen van interieur, exterieur en kunst. En stiekem droom ik van opdrachten op hun niveau.'

Ideale Knokkedag? 'Een voormiddag inspiratie opdoen in de kunstgaleries, gevolgd door een verfrissende wandeling in het Zwin.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content