sabato

Prima Primack

Primack in zijn huis in Miami. Hij zit op een nijlpaard van de Duitse speelgoedontwerpster Renate Müller, aan de muur hangt een houten installatie van Florian Baudrexel. ©Adam Friedberg

Voor zijn achtste verjaardag wilde hij een abonnement op het magazine Architectural Digest, op zijn twaalfde verzamelde hij al volkskunst uit Mexico. Na carrières bij Larry Gagosian, Christie's en Phillips de Pury leidt Rodman Primack nu Design Miami, dat volgende maand zijn tiende verjaardag viert. Ontmoeting met de man die de beroemde designbeurs breder en hipper moet maken. 'Ik heb nog niet half de discipline die ik van anderen eis.'

Als je Rodman Primack met een dier kunt vergelijken, dan wel een kat. Niet dat zijn blauwe ogen en zachte gezicht iets katachtigs hebben. Maar hij heeft wel negen levens. Of zo lijkt het toch. Negenendertig is hij, maar hij heeft er al acht banen op zitten. 'Een carrière kan je dat niet echt noemen', lacht Primack voor hij aan zijn tien minuten durende opsomming van zijn vorige jobs begint. Nochtans zouden sommigen een moord begaan voor zijn cv.

Rodman Primack ©Andrew Meredith

Na studies kunstgeschiedenis en internationale politiek mocht hij meteen aan de slag bij het veilinghuis Christie's en werkte daarna als ontwerper bij Peter Marino, de interieurdesigner van de celebrity's. Na twee jaar wilde Christie's hem terug: Primack werd er 'hoofdspecialist Latijns-Amerikaanse schilderkunst'. Hij was toen 24. Toen hij twee jaar later naar Los Angeles verhuisde, mocht hij de kunstgalerie van Larry Gagosian in Beverly Hills openhouden, een baan die hij combineerde met het inrichten van huizen voor vrienden. Maar Simon de Pury - van het veilinghuis Phillips de Pury - lokte hem naar Londen, waar hij een nieuwe vestiging mocht openen en ook partner werd. Primack richtte ook het onlinekunstveilinghuis Blacklots op, dat later werd verkocht aan het onlineplatform Paddle8. Intussen boomde zijn interieurbedrijf RP Miller, dat appartementen van jetsetvrienden inricht met design en kunst, werkte hij met galerie Salon94 en bracht een eigen textielcollectie uit: RP Miller Textiles, gebaseerd op oude Japanse prints.

Eclectic, c'est chic
Vandaag zit Primack in Miami, waar hij sinds maart aan het hoofd staat van de tweejaarlijkse designbeurs Design Miami/Basel, het jongere designbroertje van de kunsthoogmis Art Basel/Miami Beach. Hoewel sinds zijn aanstelling de Baselversie van de designbeurs al eens plaatsvond, is die van Miami begin december Primacks echte vuurdoop. Zijn voorgangster Marianne Goebl had Design Basel immers al voorbereid toen ze het na drie jaar - en erg plots volgens sommigen - voor bekeken hield als directeur. Het maakt van Primack de eerste Amerikaan én de eerste man aan het hoofd van Design Miami/Basel.

De zitkamer van Primacks voormalige appartement in Manhattan. Op de voorgrond Primacks zelf ontworpen chesterfield. De kussens bedekte hij met vintage stoffen. De foto boven de haard is van Lisa Eisner. ©Manuel Rodriguez / Manufoto

'Het verbaasde me dat Marianne wegging', zegt Primack. Toch was het voor de topdecorateur geen verrassing dat ze hem vroegen om Goebl op te volgen. 'Eigenlijk hadden ze een paar jaar geleden al eens aan mijn mouw getrokken', zegt hij vanuit zijn zonnige kantoor. 'Niet officieel weliswaar. Maar er werd toch aan mij gesnuffeld.' Toen zij hij nee. Omdat hij nog te druk bezig was met zijn eigen textiellijn en decoratiebedrijf RP Miller, dat hij samen met zijn man, tv-producer Rudy Weissenberg, runt. RP Miller richt huizen in rond de kunstcollectie van klanten en adviseert ze bij het aankopen van kunst en design. 'Al onze klanten zijn verzamelaars of willen dat worden. Het kapitaal dat ze hebben, zetten we om in een collectie, in plaats van gewoon te decoreren of dingen te kopen.'

Ik denk niet dat iemand in meubels handelt om er MULTIMILJONAIR MEE TE WORDEN.
Rodman Primack

Nieuwe projecten aanvaardt Primack niet meer sinds hij bij Design Miami/Basel is aangesteld. De bestaande worden wel afgewerkt. Bovendien bouwen de heren op dit ogenblik een nieuw huis in Guatemala en richten ze ook hun nieuwe appartement in New York in. Dat doet het koppel met een eclectische verzameling kunst en design. Van hedendaagse Latijns-Amerikaanse kunst tot fotografie van Nan Goldin en Wolfgang Tillmans, kunst van Gabriel Orozco, Darío Escobar, maar ook design van Pierre Jeanneret, David Wise, Ettore Sottsass en Michele de Lucchi. Het motto van de heren? 'Eclectic, c'est chic'. Hoewel Primack ook een puppy-beeld van Jeff Koons heeft staan, op zijn twaalfde al Mexicaanse volkskunst opkocht en 'zelfs zijn sokken verzamelt', durft hij zichzelf nog altijd geen echte collectioneur te noemen. 'Ik heb zoveel echte verzamelaars ontmoet', zegt hij. 'Ze zijn veel meer gefocust dan ik. Ik ben veel grilliger in het verzamelen: ik heb nog niet half de discipline die ik van anderen eis. Als ik kunstverzamelaars adviseer, zeg ik altijd: specificeer. Mijn man en ik doen net het tegenovergestelde: wij kopen dingen waarop we verliefd worden, zelfs al passen ze niet.'

In hun Londense appartement hingen Primack en zijn vriend jachttrofeeën op. En de bibliotheekkast is versierd met paarddecoraties uit Oezbekistan. In hun leeshoek (onder) hangen vogelschilderijen op Ottomaans behang. ©Simon Upton / World of Interiors

Meststof gooien
Van de negen edities van Design Miami heeft Primack er nog geen enkele gemist. Hij bezocht de beurs als designverzamelaar en -handelaar, als exposant (met Salon94), maar ook als concurrent, toen hij nog bij het veilinghuis Phillips de Pury aan de slag was. 'Ons designdepartement werkte toen heel nauw samen met de galeries die ook aan Design Miami deelnamen. Er is toch altijd wat competitie tussen beurzen en veilinghuizen. Wie krijgt de beste stukken?' Vandaag staat Primack dus aan de andere kant. Met een beurs die intussen ontzag inboezemt. Wat in 2005 begon als 'design.05' - een off-beurs van Art Miami met slechts vijftien exposanten - is vandaag uitgegroeid tot een van de bekendste designbeurzen ter wereld. Toch wordt er gefluisterd dat Primack is aangesteld om de beurs een nieuw elan te geven. Maar dat wil hij niet bevestigen: 'Ik moest niets 'fixen'. Ik kreeg iets in handen dat op zich al heel goed is. Net omdat de beurs al zo sterk is, moeten we nóg groter worden.'

'Groot' is niet noodzakelijk synoniem met 'op grotere schaal', preciseert Primack. 'Ons bereik moet vooral breder.' Lees: het aanbod moet uitgebreider dan de Jeannerets en Perriands van deze wereld. 'We moeten de hele 20ste eeuw tonen. En waarom zouden we niet beginnen met de laat-19de-eeuwse Arts and Crafts-beweging? Ik wil dat mensen over enkele jaren zeggen: Design Miami/Basel voelt als het designmuseum van de laatste eeuw.'

Wat wil de ex-decorateur nog aanpakken? 'De wifi moet beter', lacht hij. Primack is een kind van zijn tijd. En een soort moderne nomade. Hij werd geboren in Californië, studeerde in Boston en woonde in Londen, Mexico en Los Angeles. Hij spreekt Engels, Spaans én Portugees en leeft nu deels in Guatemala. Die multiculturele levensvisie wil hij ook op de beurs terugzien. 'We moeten meer designstemmen laten horen uit Afrika, Azië en Centraal- en Zuid-Amerika. Dat zal organisch groeien, maar we moeten er ook meststof op gooien om de beurs sneller te laten groeien.'

Een Amerikaanse kilt op het bed wordt gecombineerd met een foto van de leeszaal van het British Museum van Patrick Lakey. Ernaast hangt een skateboard van Darío Escobar. ©Manuel Rodriguez / Manufoto

Dollartekens
Primack wil die markten ook aan de koperskant aanboren: zo is er in 2017 een Design Miami/Basel in Hongkong. 'De mogelijkheden in Azië zijn legio. De markt groeit er.' Net als de kunstmarkt? 'Ja, maar je mag die vergelijking niet te veel doortrekken. Ik blijf erop hameren dat die twee markten erg verschillend zijn. De designmarkt is veel minder onderhevig aan speculatie. Ik denk niet dat iemand in meubels handelt om er multimiljonair mee te worden. De markt is vooral in handen van gepassioneerde verzamelaars.' Wat er nog veranderd is in die tien jaar? 'Meer en meer kunstverzamelaars gaan nu actief op zoek naar design. Er zijn ook andere goede designbeurzen, in New York en Londen bijvoorbeeld. Nog een teken dat de markt groeit.'

Vergis je niet: Primack is niet het type dat alleen over de markt spreekt en design uitsluitend in dollartekens taxeert. Zo introduceert hij vanaf dit jaar ook het 'Design Curio'-programma op de beurs. Op stands van 15 vierkante meter komen onafhankelijke designers, nieuwe projecten, fabrikanten en instellingen aan bod. 'Die ontwerpen zijn niet noodzakelijk commercieel', legt Primack uit. 'Het is design met een hoofdletter. Nieuwe dingen die misschien nog niet in productie zijn, maar wel al belangrijk zijn. Want design beïnvloedt alles wat we doen. Goed design maakt ons leven beter.'

Design Miami, 3-7 december in Miami Beach. Meridian Avenue & 19th Street, net naast het Miami Beach Convention Center waar Art Miami plaatsvindt. www.designmiami.com

Lees verder

Advertentie
Advertentie