sabato

Ruw en robuust veroveren het interieur

Arno Declercq

Na de brutalistische architectuurhype gaat ook het interieur voor de botte bijl. De nieuwste designtrend combineert stoere architectuur met ruwe en gerecycleerde interieurelementen.

Kille bunkers en lompe woontorens van groezelig beton: het brutalisme moet een van de meest verguisde bouwstijlen zijn. Het zichtbeton - of 'béton brut' zoals de Fransen het noemen - was te grauw. De compromisloze vormgeving te (p)lomp en het gebrek aan decoratie te ascetisch. Maar vorig jaar kwam er plots een kentering. 'Brutalism is back', schreef The New York Times in oktober. 'Why brutalist architecture is back in style', kopte The Guardian. De eenvoudige appartementen in de Londense Trellick Tower - in 1972 gebouwd als sociale woningen - werden plots erg gewild en voor hoge prijzen verkocht. Terwijl de brutalistische mastodont Central Point Tower op Oxford Street wordt omgetoverd tot luxeappartementen.

Ook bij ons was er ineens massale belangstelling voor architect Juliaan Lampens en zijn gerestaureerde Villa Van Wassenhove in Sint-Martens-Latem, waarin je kan overnachten. Plots had men wél positieve woorden veil voor de robuuste bouwstijl die vooral in de jaren zestig en zeventig en vogue was. De rauwe betonarchitectuur - zonder opsmuk à la gyproc of pleisterwerk - heette plots niet meer 'kil', maar 'eerlijk' en 'authentiek'.

Weg met pastel
Die ruwe, ongepolijste stijl begint nu ook door te sijpelen in design en interieur. Er duiken veel robuuste, bijna primitieve vormen en ruwe afwerkingen en materialen op. Tactiliteit en patina knabbelen aan de hegemonie van strak gezette witte Scandinavische interieurs. Lees: ruw beton en verweerd hout stoten berkenmultiplex en pastels van hun troon. Vrouwelijke vormen en tinten krijgen een mannelijke plaagstoot. Kijk maar naar de interieurs van de Milanese decorateur Vincenzo De Cotiis, een van de hotste namen van het moment. Hij gebruikt veel verweerde materialen, zoals geoxideerde spiegels, gepatineerd metaal, recyclageleder en gerecupereerde glasvezel. Of de Britse productontwerper Max Lamb. Zijn stoelen en zetels zijn niets meer dan rotsen waaruit hij een hoek slijpt.

Nooit gedacht dat Fred Flintstone nog trending zou zijn. Sterker nog: het hedendaagse primitivisme verovert de luxesector. Ruwe of zelfs onafgewerkt ogende interieurs zijn zeker geen budgetoplossing. Kijk naar de sculpturale meubels van modeontwerper Rick Owens. Zijn op het eerste gezicht primitieve creaties zijn gemaakt van weelderige en gesofisticeerde materialen mét bijbehorend high-end prijskaartje.

Nieuwe primitieven
De Nederlandse trendwatcher Lidewij Edelkoort zag dit - uiteraard - al een tijdje aankomen. Tijdens een lezing twee jaar geleden voorspelde ze dat ontwerpers zouden teruggrijpen naar de prehistorie. 'Op zoek naar het primitieve vinden ze inspiratie in archeologische vondsten. Omdat die vaak al deels zijn vergaan, zullen we veel verweerde kleuren en materialen zien', aldus Edelkoort. Het bleek geen hol orakel. Kijk op straat en je ziet overal gescheurde 'destroyed' jeans en tassen met franjes of rafels. Op de catwalk en op de meubelbeurs in Milaan zagen we vaak roestkleur opduiken. Ook dat had ze voorspeld: 'Bruin, al twintig jaar afwezig in de mode, zal zijn comeback maken.'

Edelkoorts toekomstvisie is vanaf nu te zien in de expo 'Earth Matters' in het TextielMuseum in Tilburg. Bij ons in de boekenwinkel ligt het nieuwe interieurboek 'Brut'. Featuring 'brute' interieurs en dito ambachtslui en kunstenaars. Hier vindt u een ruwe selectie. 

 

Arno Declercq

 

DE BELG: Arno Declercq

Wie? De Leuvense designer Arno Declercq richtte enkele maanden geleden zijn eigen merk op. Hij studeerde interieurvormgeving aan Sint-Lucas in Gent, werkte even voor kunstenaar Arne Quinze en opende daarna zijn eigen interieurwinkel Whyfon in Leuven. Daar verkocht hij onder meer Mad et Len (zie verder), maar ook etnografische stukken. Hij sloot de zaak om zijn eigen merk te lanceren.
Wat? Bruut maar monumentaal. Onder zijn eigen naam maakt hij interieuraccessoires, zoals kandelaars, vazen en krukjes. Hij gebruikt tropisch iroko-hardhout of Europese eik die hij achteraf zwart brandt, fijn opschuurt en vernist. De vazen maakt hij waterdicht met een rubbercoating. Alles wordt handgemaakt in België.
Invloed? Declercq is een fervente verzamelaar van tribale kunst. Die primitivistische vormgeving sijpelt duidelijk door in zijn stukken. De duistere esthetiek leerde hij kennen via de schoenwinkel van zijn moeder, die Ann Demeulemeester en Rick Owens verkocht. Maar ook via verscheidene reizen naar Afrikaanse voodoolanden zoals Benin en Togo.
Waar te koop? Binnenkort bij Vive Ma Maison in Sint-Martens-Latem. Maar Declercq is volop bezig verkooppunten te zoeken in binnen- en buitenland. Onder meer Willer (Londen) en Oliver Gustav (Kopenhagen, New York) toonden al interesse. 

www.arnodeclercq.com 

Vive Ma Maison, Karel Lodewijk Maenhoutstraat 96, 9830 Sint-Martens-Latem

 

Vincenzo De Cotiis

DE DECORATEUR: Vincenzo De Cotiis

Wie? De Milanees Vincenzo De Cotiis studeerde architectuur, maar werkte jarenlang in de mode. Twintig jaar geleden begon hij zijn eigen studio. Die doet vooral interieurprojecten, maar ontwerpt ook sculpturale limited edition meubels voor zijn eigen lijn Progetto Domestico.
Wat? Bruut maar gesofisticeerd. Hij staat bekend om zijn ruwe esthetiek met veel verweerde, afgedankte en gerecupereerde materialen. Maar die combineert hij wel met luxueus marmer en wat blingbling van gepolijst metaal. Zijn spel van textuur en patina levert de perfecte imperfectie op. Zijn eigen woonst, een gerestaureerd 18de-eeuws appartement in hartje Milaan, is daarvan een geknipt voorbeeld.
Inspiratie? Vaak vertrekt hij vanuit het materiaal. Hij experimenteert met verschillende afwerkingen en combinaties. In een recent interview noemde hij tribale sculpturen zijn laatste designobsessie.
Quote? 'Mijn meubels zijn nooit af, want ik gebruik materialen die door de tijd evolueren en patineren. Daardoor ziet het stuk er altijd anders uit.'
Waar te koop? Zijn meubels verkoopt hij onder meer in zijn eigen galerie in Milaan, maar ook via andere galeries en op designbeurzen wereldwijd. Op dit ogenblik wordt zijn werk getoond op twee groepsexpo's bij Carpenters Workshop Gallery in Londen en Parijs. 

www.decotiis.it
De Cotiis Gallery, Via Carlo De Cristoforis 14, 20124 Milaan, Italië

 

Matthias Kaiser

DE KERAMIST: Matthias Kaiser

Wie? De Oostenrijkse keramist Matthias Kaiser maakt niet alleen gebruikskeramiek, maar ook kunstobjecten. Hij studeerde achtereenvolgens in New York, Japan en Wenen en werkte in India en Iran. Hij laat zich beïnvloeden door al die verschillende tradities, maar vooral door de oosterse. De appreciatie voor imperfectie daar noemt hij de rode draad door zijn werk.
Wat? Bruut en primitief. In plaats van kant-en-klare klei te kopen graaft Matthias Kaiser die zelf op, ergens vlak bij zijn studio in Oostenrijk. Hierin zitten zand en steentjes die extra textuur creëren. Hij ontwikkelde ook een bijzondere glazuurtechniek die hij 'cracked slip' noemt. Het is een laagje porselein dat barst tijdens een speciaal soort bakproces. Om de ruwe en brute look te fixeren, moet hij urenlang schuren en polijsten.
Inspiratie? Als keramist wil hij ambachtsman, designer en kunstenaar tegelijk zijn. Technisch én conceptueel sterk: dat zoekt hij ook in andere kunstvormen die hem inspireren, zoals literatuur en muziek. Typisch oosters is zijn aandacht voor eenvoud, bescheidenheid en voorzichtige vernieuwing.
Nieuwtje? In de nieuwste campagne van Molteni duikt een mooie 'cracked slip'-sculptuur op van Kaiser. Hetzelfde exemplaar stond eerder dit jaar ook op de Molteni-stand tijdens de meubelbeurs van Milaan. Geen toeval, want Molteni's creatief directeur, de Antwerpse architect Vincent Van Duysen, is een verzamelaar van Kaiser.
Waar te koop? Matthias Kaisers werk is te koop via de Belgische galerie Sofie Lachaert, die huist in een knap verbouwde voormalige scheepswerf in Tielrode.

www.matthiaskaiser.com
Atelier Lachaert d'Hanis, Sint-Jozefstraat 30, 9140 Tielrode (Temse)

 

'Brut: ruwe interieurs ruige makers', Iris De Feijter, uit bij Lannoo, 39,95 euro. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content