sabato

Binnenkijken bij de medeoprichters van streetartmuseum Mima

©Thomas Vanhaute

Wie een huis vol graffiti of tags had verwacht bij Florence en Michel de Launoit, de medeoprichters van het Mima, is eraan voor de moeite: het koppel woont in de rand van Brussel in een huis dat een ietwat Amerikaanse flair heeft.

Het relaxte interieur weerspiegelt hun passies perfect: muziek, kunst en ondernemen. In 2008 richtten ze Aka Music op, een van de eerste platformen voor crowdfunding in de muziekbranche. '20.000 muzikanten waren erop actief, honderd van hen hebben een album of ep kunnen realiseren dankzij de steun. In totaal konden we 600 nummers produceren.'

In 2014 groeide bij het koppel het idee voor een 'urban art'-museum: een instituut voor de 2.0-cultuur waar domeinen als muziek, vormgeving, sport, kunst en stadscultuur een platform krijgen. Samen met Alice van den Abeele en Raphaël Cruyt, de oprichters van Alice Gallery in Brussel, begonnen ze aan de kar te trekken. 'Het idee voor het Mima, Millennium Iconoclast Museum of Art, ontstond tijdens een reis naar Los Angeles, waar ik aan de dienst voor toerisme vroeg waar het streetartmuseum was. Dat bleek niet te bestaan. Terwijl daar veertig jaar geleden toch de bakermat van dat soort straatkunstvormen lag', zegt Michel de Launoit.

'Ik ben geen kunstkenner, maar hou er wel van. En als ondernemer kan ik de juiste mensen samenbrengen om een project te realiseren. Elke woensdag zaten Alice, Raphaël, mijn vrouw en ik samen om plannen te smeden. We zijn van nul begonnen. In april 2016 ging het museum in Molenbeek open. Intussen zitten we aan zes tentoonstellingen en kregen we al 125.000 bezoekers over de vloer. Maar we moeten nieuwe mecenassen blijven vinden om het leefbaar te houden.'

3x blikvangers

Tomaat

©Thomas Vanhaute

'De 'tomaat' op de salontafel is een editie van kunstenaar Parra. Het origineel, dat veel groter is, was het eerste kunstwerk dat we aankochten voor de permanente collectie van het Mima. Parra maakt sculpturen, video's, schilderijen, grafiek en design: een polyvalente artiest dus.'

'Aan de schouw hangt een schilderij van Paul Wackers, een artiest die ik ontdekte via Alice Gallery en die ook al in het Mima is getoond. Op de schouwmantel staat een maskerachtige sculptuur van Catherine François, een bevriende beeldhouwster uit Brussel.'

Piano

©Thomas Vanhaute

'De salontafel liet ik op maat maken in een organische vorm. Het meubel kreeg een coating van autolak en geeft het salon een spontane flow. De vaas van Mon Colonel & Spit was een cadeau voor mijn vijftigste verjaardag. Ze is beschilderd met alle muzikanten, films, filmmakers en creatievelingen waar ik fan van ben: onder meer Rundskop, Faux Contact en Jacques Brel.'

'Op de vleugel staat een tekening die artiest-zanger Philippe Lafontaine voor mijn vijftigste verjaardag maakte. Zowel het Mima als Aka Music staat erop vermeld.'

'Ik speel zelf geen piano, maar muziek zit in mijn genen. Mijn grootvader was de oprichter van de Koningin Elisabethwedstrijd en de Muziekkapel Koningin Elisabeth. Op de piano staat een stukje jeugdsentiment, cadeau gekregen van mijn broer: de robot Goldorak uit een Japanse animatieserie.'

Urban Art

©Thomas Vanhaute

'Ik apprecieer het werk van 'urban artist' Invader enorm. Hij gebruikt de wereld als canvas met zijn mozaïeken: een eeuwenoude kunstvorm die hij op een hedendaagse manier vertaalt als guerrillero. Hij is net als Banksy een kunstenaar die bewijst dat je werk de wereld kan rondgaan als je goeie connecties én talent hebt.'

'De collectie glaswerk is van mijn vrouw. Het fotowerk erboven is van Valery Lippens, het abstracte schilderij op de grond komt van mijn vader. Hij kocht het in de jaren zeventig in het atelier van César Manrique: de kunstenaar en architect die met zijn stichting Lanzarote weer op de kaart zette.'

Op dit ogenblik vindt in het Mima de expo 'Dream Box' plaats.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect