sabato

Binnenkijken in de duplex van ontwerpster Claire de Quénetain en typograaf Mads Freund Brunse

©Thomas Vanhaute

Nog maar twee jaar geleden verhuisde de Franse textiel- en patroonontwerpster Claire de Quénetain met haar gezin van Londen naar Brussel. 'De huurprijzen in de Britse hoofdstad waren veel te hoog. En voor de kinderen is het aangenamer om in een kleinere stad op te groeien. De schaal is hier menselijker en er hangt een interessante dynamiek.'

'De keuze was snel gemaakt: we kwamen een weekendje van Londen naar Brussel en beslisten in amper twee dagen dat we deze duplex zouden huren', zegt ze. 'De eigenaar was gelukkig meegaand: ik mocht een muurschildering maken. Hij vermoedt wellicht dat het pand daardoor meer waard zal worden.'

Dergelijke muurschilderingen maakt De Quénetain ook op vraag van klanten of interieurarchitecten. Zopas werkte ze een gigantisch fresco af voor het Parijse restaurant La Gare. De opdracht kwam via architecte Laura Gonzalez, bekend van haar werk voor de boetieks van Christian Louboutin en Cartier.

De Quénetain heeft sinds 2015 haar eigen textielmerk, waarvoor ze de stoffen ontwerpt. Haar patronen worden ook gebruikt op gordijnen, kussens, tapijten, behangpapier, zetelstoffering, tafelkleden, noem maar op. 'Maar ik doe evengoed collabs met andere merken. Bijvoorbeeld voor de slippers van Chatelles, het Parijse label dat ik vandaag draag', zegt ze. 'Mijn stofontwerpen vertrekken altijd vanuit een schilderij. Dat wordt eerst ingescand en daarna op textiel gedrukt. De muurschilderingen ontstaan puur intuïtief, zonder voorbereidende schetsen. Alles hangt af van de dikte van het penseel en de beschikbare oppervlakte.'

De Quénetains man, de Deen Mads Freund Brunse, is sinds kort docent typografie aan La Cambre en medeoprichter van Gunmad, een ontwerpstudio die focust op typografie. In 2013 richtte hij mee Or Type op, een onlinegalerie waarop hij en zijn IJslandse vennoot licenties verkopen van de lettertypes die ze hebben ontwikkeld.

Blikvangers

©Thomas Vanhaute

Speels

 'Voor de muurschildering liet ik me inspireren door de bloemenwereld. Meer bepaald door de knoppen van de bomen in de lente, maar dan in een gesynthetiseerde versie. Alles is in één keer geschilderd, zonder schets op de wand. Met mijn dochter in de buurt was dat een uitdaging.'

'Je zou denken dat zo'n druk wandmotief moeilijk combineert. Maar dat valt best mee. Het rode houten rek vond ik bij La Caravane Studio, een Brusselse decoratiewinkel waar je tweedehands meubilair of interieurobjecten kan vinden. Ze doen ook setdesign en de aankleding van events.'

'We hebben thuis een kuipstoel, kussens en boeken van Charles & Ray Eames, omdat we heel erg van hun speelse oeuvre houden. Dat omvat niet alleen meubilair, maar ook video's, grafische vormgeving, architectuur en pedagogische projecten. Hun tentoonstelling in de Londense Barbican in 2015 blies ons van onze sokken.'

Feest

©Thomas Vanhaute

 'Toen we in Londen woonden, was Mads actiever als deejay. Hij koopt nog altijd veel platen en heeft nog een uitzending op het onlinestation The Word Radio. Twee uur lang praat hij heel uiteenlopende platen aan elkaar, van disco tot reggae of experimentele techno.'

'Aan de schouw hangt een trouwcadeau: een zeefdruk van Corita Kent, de Amerikaanse katholieke zuster die de 'popartnon' wordt genoemd. Haar avant-gardelessen seriegrafie aan het Immaculate Heart College in Los Angeles waren legendarisch. Haar 'Love & Peace'-boodschappen, geïnspireerd op Warhol, stuitten op veel kritiek binnen de kerk.'

'Mads vierde de vijfde verjaardag van zijn typobedrijf Or Type met een reeks kwaliteitsprints in beperkte oplage, waarop poëtische teksten of woordspelingen staan in lettertypes die Or Type heeft ontworpen.'

'Op de Noguchi-salontafel ligt een boek van Josef Albers, een schilder wiens kleurgebruik ik bewonder. Visueel inspireer ik me graag op de Franse kunstenaar Raoul Dufy. Qua motieven kijk ik op naar Marimekko en naar de Britse zussen Susan Collier en Sarah Campbell, die onder meer voor Liberty en Yves Saint Laurent ontwierpen. Hun archiefboek '50 years of Passion in Pattern', eveneens op de tafel, is een aanrader.'

Bloem  

©Thomas Vanhaute

'Elk jaar breng ik een eigen textielcollectie uit. Het dessin van de gordijnen heet 'Red Bloom' en is geïnspireerd op een gezeefdrukt bloemenmotief. Het voorste kussen in de zetel is van LRNCE, de Belgische ontwerpster die vanuit Marrakech een fantastisch merk uitbouwde.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie