sabato

Brussel surft mee op de keramiekhype

‘Modern Ceramics’ is de eerste keramiekverkooptentoonstelling ooit tijdens Design September. ©Bernard Champon (BE) / Toupie

Een ambitieuze keramiekshow in een parkeerflat uit de jaren 30 van de vorige eeuw én de eerste ‘Contemporary Design Market’: Design September surft mee op de Collectible-vibe. ‘Keramiek is de oudste technologie van de mens.’

Wie de voorbije edities van de beurzen Collectible en Art Brussels heeft bezocht, zal het vast hebben gemerkt: er was opvallend veel keramiek te zien. Daarmee bedoelen we: autonome sculpturen in keramiek, geen gebruiksvoorwerpen voor op uw (salon)tafel. Tenzij u uw sigaret durft uit te drukken in een 6000 euro kostende asbak van de Amerikaanse kunstenaar Sterling Ruby?

Grégoire Scalabre (FR), Mouvement Perpétuel ©Grégoire Scalabre

‘Keramiek is de oudste technologie van de mensheid. Maar het ambacht is pas recentelijk ‘geartificeerd’, zoals de Franse sociologe Nathalie Heinich dat zo mooi verwoordt. Net als textiel schudt het zijn arts-and-craftsstatuut definitief af en wordt het een autonome kunstvorm’, zegt Jean-François Declercq.

U kent hem als de energieke bezieler achter de designgalerie Atelier Jespers in Brussel. Maar hij is nu ook cocurator van ‘Modern Ceramics’: de eerste keramiekverkooptentoonstelling ooit tijdens Design September.

‘Keramiek bekoort wel verzamelaars van hedendaagse kunst, maar haalt nog niet de prijzen uit die sector. En het blijft ook wel ‘slow art’: een kunstvorm die behoorlijk veel tijd en techniek vergt. Ik zie nog altijd een groot kwaliteitsverschil tussen een keramist die al veertig jaar zijn glazuren perfectioneert en een kunstenaar die al meteen zijn eerste experimenten met klei verkoopt.’

RTT-toren

Enric Mestre (Esp), Unique piece, No Title ©ModernShapes

Je kan het initiatief van Declercq bijna het etiket ‘beurs’ geven. Hij brengt tussen 7 en 30 september werk van 45 nationale en internationale keramisten samen op een bijzondere plek: Area 42, een voormalige RTT-toren uit de late jaren 30. In samenwerking met enkele befaamde keramiekgaleries selecteerde hij 20ste- en 21ste-eeuwse artiesten zoals Antonio Lampecco, Frédérick Gautier, Bela Silva, Laurent Dufour, Grégoire Scalabre en Enric Mestre.

Declercq wou een breed palet tonen van jonge en minder jonge kunstenaars die ‘architecturaal, abstract en antropomorf werk maken, bedoeld als autonome sculptuur’. Het wordt tijdens de beurs uitgestald op witte, museale sokkels.

Behalve het luik architecturale keramiek vroeg de organisatie Declercq ook om een tafel te cureren met functioneel keramiek: handgemaakte functionele objecten die authenticiteit uitstralen. In dat vakje passen de creaties van, onder meer, Pascale Risbourg, Patrick Jadot, Bernard Champon, Eloïse Maës en Audrey Werthle.

Gigatrap

©Aréa 42

Area 42 heeft zelf ook iets sculpturaals: met zijn originele glastegels, betongewelven en granito vloeren heeft de plek alleszins het juiste industriële cachet als ongewone exporuimte. Het bouwwerk is een van de laatste grote realisaties van Michel Polak, de Zwitserse architect van Villa Empain en Résidence Palace, beide in Brussel.

De RTT-toren, met uitzicht op Brussel Noord en de Botanique, doet nu dienst als parking én - op de verdiepingen - eventlocatie. ‘De eigenaar, Édouard Poulain, is een Franse autodidactische designer die nogal into kunst en design is. Hij verbouwde het pand grondig en nodigde bevriende kunstenaars uit om in situ installaties te maken. Architect Gi Monseu zag dat wel zitten: hij creëerde een stalen trap van maar liefst 18 ton. Je moet hem zien om het te geloven’, zegt Declercq.

Hijzelf ontdekte de locatie puur toevallig: Declercq kwam een kunstenares opzoeken die een artiestenresidentie deed in het gebouw. Zij stelde hem voor aan Poulain. ‘Het klikte meteen. Édouard groeide op in een huis van de modernistische toparchitect Robert Mallet-Stevens. We delen een passie voor architectuur en design en werden vrienden. Toen hij me de kans gaf om een keramiekexpo te houden in een van de industriële ruimtes, twijfelde ik geen seconde.’

Belgisch talent

Keramiek wordt meer en meer synoniem met sculptuur. Tenzij u uw sigaret durft uit te drukken in een 6000 euro kostende asbak?

De keramiekexpo is niet de enige primeur voor Design September. In de slipstream van de immens populaire Brussels Design Market op Tour & Taxis - op 28 en 29 september - is er dit jaar voor het eerst ook een ‘Contemporary Design Market’.

De focus ligt daar uitsluitend op talent uit België. We mogen stilaan spreken van een Collectible-effect: die designbeurs heeft na nauwelijks twee edities duidelijk bewezen dat er in en rond Brussel een geïnteresseerd publiek rondloopt dat openstaat voor design, op de grens met hedendaagse kunst. 

Modern Ceramics, van 7 tot en met 30 september in Area 42, Paleizenstraat 46, Brussel.
Contemporary Design Market, op 28 en 29 september in Tour & Taxis, Brussel.

Nog 3x designhunten tijdens Brussels Design September

International Interior Design Exhibition, ofte Salon IIDE
Designstukken eens niet tegen een witte muur, maar in volledig uitgewerkte interieurs. Elke ruimte naar de smaak van een andere interieurvormgever, en dat in het zopas gerenoveerde Hôtel de la Poste, voor het eerst in veertig jaar weer toegankelijk.

Iide, van 10 tot en met 15 september, Picardstraat 7, Brussel.

Uptown Design: Avandi
Met pure materialen als steen, hardhout en koper maakt Ariane van Dievoet interieurobjecten volgens de Belgisch-modernistische traditie. Avandi begon in New York, maar sinds Van Dievoet terug in het land is, zat ze niet stil. Bij Obumex is nu tablewear te zien die Van Dievoet ontwierp op basis van ruw restmateriaal van de interieur- en keukenontwerper.

Van 12 tot en met 28 september. Avandi bij Obumex (Waterloolaan 27, Brussel) is deel van Uptown Design, volledige route en data van de gegidste wandelingen op www.uptowndesigntour.com

Adrian Cruz bij Lucia Esteves
Ontdekken op de exporoute van Design September: de speelse geometrische ontwerpen van Adrian Cruz, die lampen in natuursteen en opvallend hars maakt en zo niet alleen een ode brengt aan zijn grootvader, een harskunstenaar in Mexico City, maar ook aan Mexico’s rijke kleurentraditie.

Tot en met 27 september bij Lucia Esteves, Darwinstraat 38, Brussel.


Lees verder

Advertentie
Advertentie