sabato

Het einde van Tokio Hotel

Tomas Maier, al veertien jaar de creatief directeur van Bottega Veneta, in het Okura-hotel in Tokio. ‘Dit gebouw is de smoel van deze stad.’ ©Bottega Veneta

De meubels hoeft hij niet te redden als artistiek directeur van Bottega Veneta, maar de modernistische architectuurparels in JAPAN wil Tomas Maier wél van de sloop vrijwaren. 'Als die gebouwen verdwijnen, zijn we te laat. En dan moet je niet komen huilen.'

James Bond nipte er van zijn martini en zelfs Barack Obama spendeerde er heel wat nachten. En mocht Don Draper uit 'Mad Men' echt bestaan, dan zou hij er gegarandeerd op de modernistische bar leunen. Met zijn olijfgroene tapijt, de zeshoekige hanglampen en houtpanelen, en zijn indrukwekkende gevel met gouden inlegwerk was het Japanse Okura-hotel in Tokio een belangrijk symbool van de heropleving na de Tweede Wereldoorlog. Maar het gebouw gaat volgende zomer tegen de vlakte. 'Ongelooflijk', verzucht Tomas Maier, artistiek directeur van het Italiaanse luxemerk Bottega Veneta. 'Ik was geschokt toen ik het nieuws hoorde. Gebouwen zoals het Okura-hotel zijn de smoel van deze stad. Vanmorgen keek ik uit mijn raam in Tokio en zag allemaal dezelfde buildings. Ik kon om het even waar zijn.'

In het Okura-hotel in Tokio verbleven zowat alle Amerikaanse presidenten. Handig: de Amerikaanse ambassade ligt pal aan de overkant. ©Bottega Veneta

Maier besloot zich het lot van Okura persoonlijk aan te trekken en is een queeste begonnen om het hotel alsnog van de sloop te redden. 'Met de Olympische Spelen in aantocht worden heel wat modernistische gebouwen in Japan afgebroken', legt hij uit.

Zo moet de hoofdvleugel van het Okura-hotel plaats ruimen voor twee glazen torens met een vijf- én zessterrenhotel die tegen de Olympische Spelen van 2020 klaar moeten zijn. Ironisch is dat Okura in 1962 zijn deuren opende, ook al in de aanloop naar de Olympische Spelen van 1964 in Tokio. Het strakke Kagawa Gymnasium in Takamatsu werd eveneens in die tijd gebouwd en wordt ook bedreigd.

Twitter en Instagram
Het Nissay-theater, de Mariakathedraal in Tokio en de Prefectuurgebouwen van Takamatsu, voorbeelden van Japans mooiste modernisme, stammen ook uit die periode. Hoewel die laatste nog niet bedreigd worden, wil Maier ze toch beschermd zien. 'In tegenstelling met veel religieuze gebouwen in Japan zijn dergelijke architectuurparels niet beschermd of als monument geklasseerd', zegt Maier. 'Dus moeten we zelf iets doen. Je zal me niet horen zeggen dat die gebouwen museumstukken moeten worden. Maar ze moeten wel worden gerenoveerd.'

De Mariakathedraal in Tokio is nog zo’n modernistisch meesterwerk dat op de ‘te slopen’-lijst staat. Het kruisvormige gebouw uit 1964 is een ontwerp van de Japanse Pritzker-prijswinnaar Kenzo Tange. ©Bottega Veneta

Niet dat Maier hoogstpersoonlijk die Japanse gebouwen wil gaan renoveren. 'Het doel is mensen te sensibiliseren. Sociale media als Twitter en Instagram zijn ideaal om het bewustzijn te vergroten.' Bottega Veneta lanceerde een sociale-mediabeweging onder de hashtag 'My Moment at Okura', waar bezoekers herinneringen kunnen ophalen aan het hotel. 'We moeten aan de wereld tonen dat het oppassen geblazen is. Deze gebouwen zullen verdwijnen. We moeten nu reageren. Achteraf moet je niet komen huilen.'

We moeten aan de wereld tonen dat het Oppassen geblazen is. die gebouwen zullen verdwijnen als we ze niet beschermen.
Tomas Maier

Conservatie en renovatie van historisch erfgoed liggen gevoelig bij de Italiaanse luxesector. Zo financiert het luxelederwarenmerk Tod's mee de renovatie van het Colosseum, steunt het modehuis Fendi de herstelling van Romes oude fonteinen en gaf het juwelenhuis Bulgari de stad Rome 1,5 miljoen euro om de Spaanse Trappen te restaureren.

Op de vraag of hij, zoals andere Italiaanse luxemerken echt gaat sponsoren of gebouwen opkopen, blijft Maier vooralsnog vaag. 'Mogelijk, maar op dit ogenblik willen we vooral het publiek bewust maken.' Ook het lifestylemagazine Monocle sprong mee op de kar met een 'Save the Okura'-petitie en zit intussen aan 6.000 handtekeningen. Het hotel vaart wel bij al die aandacht: voor 4.000 dollar kan je vandaag een speciale overnachting boeken in een suite. Een arrangement dat niet toevallig de naam 'See it while it lasts' meekreeg.

©Bottega Veneta

Letter te veel
Dat Maier - intussen al veertien jaar artistiek directeur van het Italiaanse modemerk - zich voor Japanse gebouwen interesseert, is niet zo vreemd. Hij noemt architectuur immers 'zijn grote liefde'. 'Mijn vader was architect. Ik keek al naar vloerplannen op mijn zesde en ging mee naar mijn vaders kantoor, waar ik urenlang kon kijken hoe hij tekende.'

Waarom dan Japan? Niet alleen heeft het merk er heel wat winkels, Maier heeft ook een artistieke obsessie met het land. Zo baseert hij bepaalde weefsels op Japanse stoffen en vroeg hij de Japanse fotograaf Nobuyoshi Araki de lentecampagne van dit jaar te fotograferen. Maier overziet trouwens de inrichting van alle Bottega Veneta-winkels. Ook daar sijpelen Japanse invloeden als blank hout, zwart-wit en zen door.

©Bottega Veneta

De in Florida wonende Duitser is bekend voor zijn hyperstrakke lijnvoering. Bij zijn benoeming als artistiek directeur van Bottega Veneta besliste hij meteen nog meer high-end te gaan en de schreeuwerige logo's achterwege te laten. 'Ik hou van de cleane, simpele esthetiek van modernistische architectuur. Die spaarzaamheid vind je ook terug in mijn ontwerpen', zegt hij. Maier is zodanig geobsedeerd door 'less is more' dat hij zelfs de 'h' uit de oorspronkelijke schrijfwijze van zijn voornaam, Thomas, wegliet. Wegens te veel esthetische ballast.

Lees verder

Advertentie
Advertentie