sabato

‘Het was de eerste keer dat ik een pand zag waaraan ik niks wou veranderen'

©Annick Vernimmen

Binnenkijken in het appartement van bloemenkunstenaar Mark Colle.

'Ik woonde vroeger in de Antwerpse Nationalestraat, midden in de modebuurt, en was eigenlijk niet op zoek naar een nieuwe woning. Ik had ook geen zin om op commando iets te kopen, maar mijn boekhouder drong aan. De vriend van modeontwerper Tim Van Steenbergen, een arts, is een associé van mijn beste vriend. Hij tipte me dat Tims duplexappartement uit de jaren zeventig te koop stond. Toen ik de foto's op Facebook zag, was ik verrast: het was de eerste keer dat ik een pand zag waaraan ik niks wou veranderen', zegt Mark Colle, de Antwerpse bloemenkunstenaar die wereldberoemd werd met zijn florale installaties voor Dior en Jil Sander, allebei in opdracht van Raf Simons.

Tim Van Steenbergen renoveerde het afgeleefde penthouse, boven op een 19de-eeuws appartementsgebouw, tot een lichtrijke, open plek. Hij maakte nieuwe doorzichten, verving de gedateerde tegels door een gietvloer en integreerde de verouderde veranda bij de keuken. 'Het appartement gaf me het gevoel van een boot, met die originele bekleding van houten latjes', zegt Colle.

'De zithoek is nog helemaal authentiek, met die bakstenen muur, de dubbele haard en de betonnen elementen. Daar wou ik niets aan veranderen. Tim had het wel wat meer 'Mad Men' ingericht, ik hou meer van kleurtjes en planten.'

3x blikvangers

Platen

©Annick Vernimmen

 'De poster is van 'Polyester', een film uit 1981 van cultregisseur John Waters, met wie ik bevriend ben. Hij draait zijn films meestal in Baltimore, waar ik in een bloemenzaak werkte. Ik ben fan van zijn kitscherige campfilms, maar zijn jongste filmprojecten krijgt hij helaas niet langer gefinancierd. Dus stort hij zich op kunst, boeken schrijven en stand-upcomedy. Minder mijn ding.'

'In een ver verleden ben ik nog deejay geweest. Nu maak ik er geen tijd meer voor, maar ik zou dat wel graag nog eens doen. In de kast, zelfgemaakt met MDF, staat mijn platencollectie, gaande van jazz tot techno. Ik koop nog altijd platen, al begint de kast wel door te zakken onder het immense gewicht.'

'De hoge Bird Chair met voetenbank van Harry Bertoia is een oud model, maar ik heb ook een nieuwe. De kussens op de grond zijn bekleed met stoffen van Raf Simons, die ik vond op zijn stocksale. Voor Rafs modeprojecten heb ik al geregeld gewerkt.'

Feeling blue

©Annick Vernimmen

'Als ik hier ben, zit ik bijna altijd gewoon op de grond. Mijn blauwe zetel zit niet lekker, maar ik kan er geen afstand van doen, omdat ik de kleur zo prachtig vind. Ik vond hem voor 50 euro op de gigantische rommelmarkt die elk weekend in het Mauerpark in Berlijn plaatsvindt.'

'Mijn vazen zijn een mix van nieuwe en vintage exemplaren. De drie groene exemplaren op de tafel zijn van een zotte Chinese dame, die zichzelf 'QT' noemde. Ze had een kamer in het Antwerpse Hotel Julien geboekt om heel haar vazencollectie te shooten, met bloemen van mij. Ze was zo blij met het resultaat dat ik al haar vazen heb gekregen.'

Plastic boeketten

©Annick Vernimmen

'Aan de muur in de keuken hangt een installatie van een bevriende kunstenaar: plastic boeketten met platgetrapte halveliters Pools bier.'

'Zelfs al is het vandaag een grijze dag, toch valt hier vanaf 's morgens licht binnen. Goed voor mijn planten natuurlijk. De felgekleurde plantenstaander vond ik ook in Berlijn. Een tijdlang heb ik er een lief gehad. Ik ging er vaak met de auto naartoe en bracht altijd een koffer vol spullen terug.'

'Voor de haard ligt 'Flora', het boek met alle bloemenstillevens van fotograaf Robert Mapplethorpe. Een prachtige reeks en een inspiratiebron. Mijn lievelingsbloem? De dahlia, een van de weinige bloemen die niet het hele jaar verkrijgbaar zijn. In de nazomer gebruik ik ze erg veel, omdat ze iets oubolligs en Japans hebben.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie