sabato

Interieurtrends voor deze herfst: The Good, the Bad and the Ugly

Ook de interieurbranche wil bijdragen tot het redden van de planeet. Nada en Ecco lanceren de Mossbox, een akoestische wand gemaakt van gerecycleerde materialen en overschotten uit de productie van moswanden. ©rv

Mooi hoeft niet meer. Eco maakt u gelukkiger. En ook in design: België boven. Een blik in de moodboards van An Bogaerts, Sabatojournaliste en Trend-curator van BAD, de Belgium Art & Design-beurs.

The Good

De bezorgdheid over de toekomst van onze planeet is intussen ook een hot topic in de interieurbranche. Zowel designers als merken proberen hun steentje bij te dragen. Sommigen brengen de natuur letterlijk in huis om zo het bewustzijn te prikkelen. Terwijl anderen inspelen op een lokale productie, een lange levensduur, een eerlijke productie of op recyclage.

‘Goede’ objecten waarmee wij ons graag omringen. Omdat ze bijdragen tot het redden van de planeet natuurlijk. Maar ook om ons geweten te sussen. Door ons te omringen met duurzaam design krijgen we het gevoel dat we een bijdrage leveren. En uit recent onderzoek aan de Universiteit van Groningen blijkt dat we daarmee niet alleen dat stemmetje in het hoofd het zwijgen opleggen. Er zit nog een extra bonus aan vast. Gedragspsychologe Leonie Venhoeven kwam tot het besluit dat ecologisch handelen een geluksreactie uitlokt in de hersenen.

©rv

In Vitro is een draagbare, draadloze ledlamp ontworpen door Philippe Starck voor Flos. Zowel voor binnen als buiten en na opladen 24 uur actief.

©Emilie Moors

Arte-behangpapier met afbeeldingen van uitgestorven diersoorten. Natuurbeelden zouden ons bewustzijn positief prikkelen.

©rv

Filip Janssens gebruikt voor zijn Lunair-lampen houtafval uit een zagerij bij hem om de hoek.

The Bad

Natuurlijk bestaat er zoiets als een Belgische stijl. Het is een warme en sobere interieurstijl die in het buitenland almaar hoger wordt ingeschat. Getuige daarvan het artikel ‘Belgian design’s low-key luxe steals the spotlight’ in de Financial Times eerder dit jaar. Pioniers van deze no-nonsense-esthetiek zijn Axel Vervoordt en Vincent Van Duysen. Zij hebben het pad geëffend voor een hele generatie ontwerpers die alledaagse objecten naar een hoger niveau tillen zonder schreeuwerige kleuren of bombastische tierlantijnen, maar wel met een ziel, een gevoel van authenticiteit.

Die stijl kan vandaag meesurfen op de herwaardering van de zogenaamde ‘new neutrals’: zeer neutrale beige tinten die na jaren van opzettelijke verwaarlozing opnieuw als fris en bijzonder hip worden beschouwd, zowel in het interieur als in de kleerkast.

©rv

Light with a table van Keiji Takeuchi voor Living Divani.

©rv

Lagoa-manden, een ontwerp van Linde Freya Tangelder voor Joias.

©rv

Ortigia-stoel van Flexform.

The Ugly

Na jaren van zeer gemakkelijke en toegankelijke schoonheid - denk aan het succes van de Scandinavische interieurmerken - vindt de jonge generatie het vandaag tijd voor iets helemaal anders: een schoonheid die doet nadenken. Vergelijk het met de ‘ugly’-trend in de modewereld de afgelopen jaren.

Ugly verwijst niet naar lelijk, maar eerder naar weinig voor de hand liggend, ongemakkelijk en een tikkeltje uitdagend. Creatieve twintigers en dertigers hebben een heel ander idee van wat ‘mooi’ kan betekenen. Het hoeft dus allemaal niet meer zo sober, harmonieus en perfect in balans te zijn. 

©rv

Keramische kunst van Sofi Van Saltbommel.

©rv

Bijzettafels in blauw marmer, getekend Christophe Bourg.

©rv

Cipria-bed, ontworpen door de Campana Brothers voor Edra.

Belgium Art & Design. 10-13 oktober, Floraliënhal, Citadelpark, Gent. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie