sabato

Kind of OJ, de Brugse B&B die de interieurlat op AAA legt

©Depasquale + Maffini

Binnenkijken in de B&B van interieurarchitect Jo Hoeven: 'Een galerie zou ik deze plek niet noemen, dat is niet spannend genoeg.'

Interieurarchitect Jo Hoeven (31) runde negen jaar een Delhaize in Brugge, samen met zijn vrouw Eleonore. Hij nam de zaak over van zijn ouders, 'omdat ik als beginnend architect toch niet de opdrachten zou krijgen die ik wou', zegt hij. 'Delhaize leerde me redeneren in termen van efficiëntie per vierkante meter. Maar negen jaar een supermarkt leiden maakte me ook extra creatief.'

Nadat zijn ouders in 2000 een pand hadden gekocht om er een familiehotel van te maken, werd in Brugge plots een hotelstop afgekondigd. Ze mochten hun droom opbergen. Eerst woonden ze een tijdlang in een deel van het monumentale pand aan de Vesten, maar uiteindelijk wilden ze het weer verkopen. Tot zoon Jo zijn gewaagde horeca-ambities op tafel legde: hij wou van het laat-19de-eeuwse herenhuis een bed and breakfast maken. Een met een avant-gardeconcept dat niet zou misstaan in Londen of New York.

'Brugge is een cultuurstad met te weinig kwalitatief toerisme. De Brugse hotelmarkt is heel eenzijdig, zelfs in het luxesegment. De meeste sterrenhotels zijn muf en oud. Er hangen reproducties van de Mona Lisa aan de muren, het parket is vervangen door Quickstep. Die gestandaardiseerde stijlloosheid is stuitend. Zo maak je Brugge toch niet aantrekkelijk bij hippe toeristen die naar originaliteit zoeken? Ik ga naar een wereldstad om een cool hotelconcept uit te testen. In de wijken errond duiken vanzelf trendy adresjes op. Kijk naar hoe het hotel Mama Shelter de buurt rond Père Lachaise in Parijs heeft veranderd. Zoiets wil ik toevoegen aan het homogene hotelaanbod in Brugge', zegt Hoeven.

De keuken is zo bedacht dat ze er elke maand anders kan uitzien. De kastfronten zijn bijvoorbeeld magnetisch, dus makkelijk verwisselbaar. ©Depasquale + Maffini

Baden in klei
Kind of OJ is tegelijk een B&B, een galerie voor hedendaagse kunst en design, maar ook een laboratorium voor Hoevens eigen interieurideeën. En die zijn best talrijk. Samen met Karel Loontiens (nu oprichter van het ecologisch bouwbedrijf Aardig Gedacht, vroeger werknemer bij de keramiekfirma Atelier Vierkant) ontwikkelde hij een reeks producten onder de naam Studio LoHo. Misschien wel het indrukwekkendst is de eerste badenlijn in klei. Daarin kan je als gast baden bij Kind of OJ. 'De ligbaden worden in één keer gebakken in een gigantische oven, groter dan een gemiddelde living. Ook onze keramieken wastafels hebben dezelfde tactiliteit: een combinatie van ruwe en gepolijste texturen in aardse kleuren. Ik test die producten hier in de bed and breakfast uit. Interieurarchitecten kunnen hier komen kijken. Binnenkort zijn ook onze schakelaars in keramiek en kurk klaar. Net als onze kranen in gegoten messing mét vingerafdrukken. En we broeden nog op vele nieuwe plannen. De rode draad: ambachtelijke details die je huis minder standaard maken.'

Hoeven is niet de man van de standaardconcepten of standaardoplossingen. Dat merk je al als je binnenkomt in de klassieke hall. Geen kroonluchter, wel een one-off lichtsculptuur met kermislampjes van Bertjan Pot. Geen veilige carrara-tegels, wel een expressief brèchemarmer in vleeskleuren. Het welkomstcomité in de hall bestaat uit zes creepy sculpturen van halfnaakte hangjongeren op sneakers. Een anarchistische beeldengroep van het Rotterdamse collectief Nightshop, bekend om hun collabs met de modelabels Eastpak en Armani. Not your average B&B-stuff dus. 'Geeft niks, ik wil niet iedereen behagen', zegt Hoeven. 'Ik wil hier het risico proeven.'

Naakte vrouwen
De leefruimte van de B&B, die ook kan dienstdoen als eventlocatie of private-diningplek, is helemaal opengewerkt tot één groot volume. Ideaal om grote kunstwerken en kunstobjecten een huiselijke context te geven. De spiegelende obelisk, een 'antisculptuur' van glaskunstenaar Michel Martens, haalde Hoeven bij de Brugse designantiquair Thomas Serruys. Net als de Pierre Chapo-eettafel met bijbehorende ronde zitbank. Andere decoratieve objecten - bijvoorbeeld de reus van beeldhouwer Pierre Caille - komen van Dries Vanlandschoote: ook al een Brugse designhandelaar. De drie stads- en leeftijdsgenoten slaan bewust de handen ineen om van deze B&B een Brugs kwaliteitsverhaal te maken. 'Thomas en Dries maken boeiende keuzes. Ze breken een lans voor Belgisch design en voor vergeten ontwerpers. Mijn smaak is met hen mee geëvolueerd.'

Een galerie zou ik deze plek niet noemen, dat is niet spannend genoeg. Zet honderd naakte vrouwen tegen een galeriemuur, en ik word er niet meer opgewonden van.

De Brugse connectie is duidelijk, maar ook richting Nederland ligt een directe lijn. Her en der staan designobjecten van Maarten Baas (Clay Series), Bertjan Pot (de maskers) en Dom Hans van der Laan: de priester-architect die maatmeubilair tekende voor zijn abdij- en kloosterontwerpen. 'Nederlanders hebben vaak wat meer lef, vind ik. Dit concept moet ook lef uitstralen. Een galerie zou ik het niet noemen, dat is niet spannend genoeg. Zet honderd naakte vrouwen tegen een galeriemuur, en ik word er niet meer opgewonden van. De kunstenaars en ontwerpers in wie ik geloof, interageren hier met elkaar.'

Een Belgische hoofdrol is weggelegd voor Mathias Casaer: een Belgische kunstenaar die zijn achtergrond als computerprogrammeur gebruikt in zijn conceptuele landschappen. En ook het kleurrijke werk van de Antwerpse Fleur De Roeck valt op. 'Haar schilderijen en sculpturen stralen zo'n ongelofelijk optimisme uit: ze zijn vrij van vorm, materiaal, kleur en expressie. Haar werk maakt me gelukkig.'

Met mortieren bestookt
De grote eettafel is nog zo'n speciaal geval: een boomstamplak van een linde en plataan, die in elkaar geënt zijn. 'De bomen zijn tijdens de Tweede Wereldoorlog nog met mortieren bestookt door de Duitsers, hier in Moerkerke', zegt Hoeven. 'Ik blakerde dat hout met een bunsenbrander tot het zwart was. Ook deze tafel is geen blijvertje. De volgende wordt misschien wel de Surface van Established & Sons: de dunste tafel ter wereld, 2 mm dik en 3 meter lang. Zottenwerk, zegt mijn boekhouder. Maar ik wil radicaal andere keuzes maken. Dit is mijn vrijplaats om te doen wat ik wil, los van prijs, trend of stijl.'

Dit is mijn vrijplaats om te doen wat ik wil, los van prijs, trend of stijl.

Zijn keuken is zo bedacht dat ze er elke maand anders kan uitzien. De kastfronten zijn bijvoorbeeld magnetisch, dus makkelijk verwisselbaar. 'De keuken kan ik aanpassen naargelang de gezinssituatie. Maar ook gewoon als ik er zin in heb. Of volgens de seizoenen, waarom niet? Zo raak ik ze nooit beu', zegt Hoeven. 'In 10 minuten ziet mijn keuken er totaal anders uit. Ik kan formica als frontjes gebruiken, maar evengoed fineer of inlegwerk. Misschien vraag ik kunstenaars wel om de deurtjes te etsen à la Fornasetti. De legplanken en het werkblad zitten vast met rubberen schroeven: ik kan ze gewoon losmaken en vervangen door iets anders, zonder brokken te maken. De spatwand achteraan is opgebouwd uit tegeltjes van Atelier Deknock. De tegels hebben allemaal dezelfde pigmenten, maar zaten op een verschillende plek in de oven. Dus vertonen ze allemaal een licht andere kleur. Het patroon toont het proces, de temperatuur én het ambacht.'

In de kamers is de inrichting wat soberder gehouden. Maar wie goed kijkt, ziet overal crafty details, zoals een bank van Dom Hans van der Laan en een Clay-meubel van Maarten Baas. ©Depasquale + Maffini

Pièce unique
In de kamers is de inrichting wat soberder gehouden. Maar wie goed kijkt, ziet overal crafty details. Badkamers in kalkmortel, een vloer in 'parket' van warmgewalst staal, een dressingkast in gewaxt leder, handdoekdrogers van stalen buizen, bewust verkalkte messing kranen: de inrichting is geen som van designbinnenkoppertjes. Sterk zijn bijvoorbeeld de zelf ontworpen kleerkasten: een prototype van Studio LoHo dat knipoogt naar Willy Van der Meeren, Maarten Van Severen en Maarten Baas. 'Het paneel aan de voorkant bestaat uit een losse lap leder. Aan de achterkant lijmde ik er een vel fineer op, dat even elastisch is als leder. Zo toon ik wat fineer eigenlijk is: een flexibele illusie van hout. Het wordt even organisch als leder, ook al is het een industrieel product, afgeleid van de natuur.'

Als Joachim Boudens, de sommelier van Hertog Jan, hier een private dinner wil houden voor tien man, dan kan dat.

Organisch is eigenlijk ook het beste woord om Kind of OJ's concept te omschrijven. Meer dan een logeeradres moet het een ontmoetingsplaats en inspiratieplek worden. 'Als Joachim Boudens, de sommelier van Hertog Jan, hier een private dinner wil houden voor tien man, dan kan dat. Wij zorgen dan voor handgemaakte messen van Antoine Van Loocke. En voor unieke mondgeblazen wijnglazen. Allemaal spullen die zelfs een sterrenzaak niet op tafel kan zetten.'

Kind of OJ, Guido Gezellelaan 36, Brugge. Kamers vanaf 250 euro, ontbijt inbegrepen. www.kindofoj.com

Lees verder

Advertentie
Advertentie