Meubelmaker Arno Declercq | ‘Klanten hebben er niks aan dat ik de superster uithang’

In deze rubriek geven we het woord aan makers die het gemaakt hebben. In deze aflevering: meubelmaker Arno Declercq.

Hoe maakt u het?

‘Dat wisselt met de dag. Soms heb ik weleens een slechte dag, maar meestal ben ik gelukkig. Eigenlijk mag ik niet klagen. Iedereen is gezond, de zaken gaan goed. Ik broed op veel nieuwe ideeën en er komen mooie projecten aan.’

Advertentie
Ultieme luxe | Deze maker produceert handgemaakte paardenhaarmatrassen
Advertentie

Wat is er momenteel in de maak?

‘Eind deze maand moeten we een volledig appartement bemeubelen voor een privéklant in Milaan. Voor hem ontwikkelen we allemaal nieuwe stukken, waaronder enkele voor buitengebruik en in materialen waarmee we nooit eerder hebben gewerkt. Dat is heel spannend. Midden oktober heb ik een soloshow op Thema, de design- en kunstbeurs in Parijs die samenvalt met Design Miami/Basel. We tonen er voor het eerst een sideboard in gebrand staal. Later volgende maand opent er een nieuwe designgalerie in München, waarvoor we met een groot order bezig zijn. En in november organiseer ik zelf een soloshow in onze Antwerpse showroom, met meubels in nieuwe materialen, zoals zwart geoliede Amerikaanse notelaar.’

Arno Declercq in zijn atelier. ‘Ik ben maar toevallig in dit beroep gerold, want eigenlijk had ik een andere passie: ik was interieur­designer en had een galerie.’
©Alexander D'Hiet

Wat maakt je dag goed?

‘Wanneer alles in het atelier goed verloopt. Als ik in de auto stap en zie dat het maar dertig minuten rijden is in plaats van een uur. Als ik niet overspoeld word door mails of telefoons. Maar mijn dag is pas écht goed als ik hier vroeg kan beginnen. Als ik de eerste zonnestralen het atelier zie binnenvallen. Als ik me rustig kan concentreren op mijn eigen creaties, in plaats van op personeelszaken. Die vroege momenten zijn voor mij de beste van de dag. ‘s Avonds ben ik meestal bezig met communicatie, want veel van mijn klanten zijn in een andere tijdzone gevestigd.’

Heb je het gevoel dat je het gemaakt hebt?

‘Zeven jaar geleden, toen ik mijn eerste eigen meubels en objecten ontwierp, had ik nooit verwacht te staan waar ik nu sta. Ik ben trots op wat ik gerealiseerd heb in zo’n korte tijd, zeker omdat ik kan ondernemen met mijn vader, moeder en zus, die allemaal meewerken in het atelier. We krijgen wereldwijd aanvragen, maar high-profile klanten hebben er geen behoefte aan dat ik me als een superster gedraag. Ik ben maar toevallig in dit beroep gerold, want eigenlijk had ik een andere passie: ik was interieur­designer en had een galerie, waar ik vooral Afrikaanse kunst en design toonde. Omdat ik zelf veel ideeën had, begon ik objecten te ontwerpen en te maken. En daar kwam veel vraag naar. Ik heb iets uitgebouwd wat niet de bedoeling was, maar wat wel mijn fulltimejob is geworden. Daar ben ik blij mee.’

Advertentie

Waar moet je dringend werk van maken?

‘Ik zeg te snel ja. Ik betrap mezelf erop dat het daardoor soms te veel wordt. Ik ben niet bang om zotte opdrachten te aanvaarden, zoals voor Fendi. Alleen door dingen te doen in het leven, kun je verder raken. Ik durf ook fouten te maken. En ik ben niet beschaamd als ik iets ontworpen heb dat totaal niet verkoopt. Dat zijn allemaal leermomenten. Op termijn wordt mijn oeuvre er zuiverder door.’

Advertentie
Advertentie
©Alexander D'Hiet

Waarover maak je je zorgen?

‘Personeel vinden is altijd moeilijk geweest. Vandaag zijn mensen van mijn leeftijd lang niet zo gedreven als ikzelf. Gelukkig heb ik nu een goed team dat ik hoop te kunnen houden. Ik maak me ook zorgen, omdat ik soms te weinig tijd vrijmaak om nieuwe creaties te bedenken. Ik moet al bijna op vakantie vluchten om onder een boom in alle rust te kunnen schetsen. Ik wil mijn eigen grenzen blijven verleggen met nieuwe uitdagingen.’

Waar heb je een potje van gemaakt?

‘Ik maak soms een potje van de planning. Soms schuif ik zaken te lang voor me uit. Ik wil te veel tegelijk doen, waardoor ik soms in tijdnood kom. Dan moet ik een stapje terugzetten en mijn planning herzien. We werken in het atelier met zowel korte als lange deadlines, en omdat we met zoveel verschillende opdrachten tegelijk bezig zijn, is het soms puzzelen met de ruimte in het atelier. Ook al hebben we een van de grootste studio’s in het gebouw van Zaventem Ateliers. Samen met mijn personeel moet ik de productie proberen te optimaliseren. Goed durven te communiceren is dan key. En daar ben ik met de jaren gelukkig beter in geworden.’

| Website | arnodeclercq.com

Debuut in staal

‘Ik werk momenteel aan mijn eerste meubel ooit in staal, een object dat ik in oktober presenteer op de designbeurs Thema in Parijs. De kast zal ‘Igbo’ heten, naar de metershoge stapels boomstammen van irocohout in West-Afrika, de houtsoort waarin ik veel van mijn collectiestukken maak. Die stapel inspireerde me voor de vorm van de kastfronten. En ook voor de grote sculptuur die ik eerder dit jaar in Milaan presenteerde’, vertelt Arno Declercq (30). Het kunstobject vergt veel las- en denkwerk in het atelier. ‘Toen de kastdeuren er pas in hingen, waren die zo scheef als iets. En ze bleken te zwaar, waardoor de kast te veel naar voor helde. Dan vloek ik even, neem een koffie en zoek een oplossing. Ik ben geen ingenieur, ik heb ook geen las- of houtopleiding gevolgd. Als ik fouten maak, leer ik eruit en begin ik gewoon opnieuw.’

Thema
| Wanneer | Van 15 tot en met 20 oktober
| Waar | In Parijs
| Website | thema-fair.com

Advertentie