sabato

Op reis in het appartement van interieurdesigner Geraldine Dohogne

©Annick Vernimmen

Voor haar projecten in opdracht van Zannier Hotels is Geraldine Dohogne zo vaak in het buitenland dat haar huurappartement in het centrum van Gent niet veel meer is dan een pied-à-terre. 'Toch voel ik me hier op mijn gemak', zegt ze. 'Thuis is voor mij de plek waar je je meteen goed voelt als je de deur openduwt.'

De Franstalige interieurdesigner woont nu twee jaar in dit appartement in Gent, de stad waar ze opgroeide én meewerkte aan '1898 The Post': het luxehotel in het voormalige postkantoor op de Graslei. Op dit ogenblik verdeelt ze haar leven tussen Gent en Londen, waar ze parttime woont en werkt om van daaruit de internationale projecten mee op te volgen.

Samen met haar team is Dohogne wereldwijd actief: de lodges van Zannier Hotels in Omaanda (Namibië) zijn afgewerkt, het luxueuze tentenkamp in Sonop (Namibië) opende zopas, het discrete luxeresort Bãi San Hô in Vietnam gaat in de herfst van 2020 open en zopas zijn ze ook begonnen met een project voor de kust van Mexico.

Voor al die hotels doet Dohogne zowel het interieurontwerp, de sourcing van het losse meubilair als de opvolging van de werven. 'Vroeger bekommerde ik me zelf om alles, maar door de snelle groei van de groep werk ik sinds januari met twee extra personen. Niets van wat we doen, is gecopy-pastet van een ander project. Elk nieuw hotel is geïnspireerd op de lokale cultuur en bouwstijl. Voor elke locatie zoeken we oplossingen, materialen en antiquiteiten die gelinkt zijn aan de plek.

Zo werken we voor ons project in Vietnam met veel bamboe. Mexico zal iets feller gekleurd zijn dan onze klanten van ons gewoon zijn.'

Blikvangers

Reizen

©Annick Vernimmen

'Ik ben helemaal niet geboren in een familie van verzamelaars of antiekliefhebbers. Mijn vader is vroeg gestorven, mijn moeder had niet de middelen om veel te reizen. Net als hen heb ik ook altijd gehuurd. Al heb ik wel al heel veel gereisd. Getuige de vele souvenirs in mijn flat.'

'Ik werkte als student in de horeca. Ik ontmoette Arnaud Zannier bij toeval; op dat ogenblik runde hij alleen zijn n.d.c.-schoenenbusiness. Ik zocht werk en hij gaf me een kans in zijn nieuwe hotelgroep. Eerst in de projectontwikkeling, daarna in het interieurdesign. Intussen werk ik er al acht jaar voor.'

'De antieke lederen dokterstas kreeg ik van een oude Britse man, die mij al jarenlang lederen spullen levert. Hij heeft in Engeland hangars vol met oude tassen, reiskoffers en kledingstukken in leder. Hij restaureert ze en verkoopt ze weer door. Een echte schatkamer.'

Materialen en stijlen

©Annick Vernimmen

'Rond de tafel staan 'Farmhouse Stickback Carver'-stoelen, die ik ging zoeken in Engeland. Hoe ouder die stoelen, hoe comfortabeler ze zitten. Zelfs zonder kussens.'

'Als ik in Engeland ben, schuim ik graag de antiekmarktjes af, op zoek naar oud zilver. Ik gebruik het graag in mijn hotelprojecten. Zo staat er op elk nachttafeltje in onze hotelprojecten een juwelendoosje. In '1898 The Post' is dat in zilver, maar op andere plekken kan dat ook in metaal of vlechtwerk zijn. Afhankelijk van de sfeer van de kamers.'

'Na lang zoeken vond ik bij Poliform de perfecte tafel. Ik zocht er een met interessante poten, zodat je gemakkelijk met veel mensen kan aanschuiven zonder dat die poot je te veel hindert.'

Souvenirs

©Annick Vernimmen

'Van op reis breng ik altijd van alles mee. Soms belandt er daarvan iets in de hotels die ik ontwerp. Die terracotta rijstmaat op het dressoir bijvoorbeeld vond ik recentelijk in Vietnam, toen ik daar negen dagen was om allerlei objecten en meubelen te zoeken.'

'Ik hou van die plooibare vissersstoeltjes, omdat ze zo goed gemaakt en vederlicht zijn. Ze zijn ook decoratief, al merk ik dat de hotelgasten er zelden op durven te zitten. Ze vrezen dat ze erdoor zullen zakken, ook al zijn ze zeer solide.'

'Op de schouw staat een oude olifantenvoet naast een gravure uit Myanmar. Links zie je een abstract schilderij op hout van mijn marraine.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie