sabato

Speeltuin voor volwassenen: New Yorks designcollectief opent eigen museum

©Noah Kalina

Less is more, vindt het trio achter de Amerikaanse designstudio Snarkitecture. Nochtans willen merken als Cos, Calvin Klein, Gufram en de kunstbeurs Art Basel alleen maar méér van het New Yorkse drietal. En ze worden op hun wenken bediend: midden maart opent Snarkitecture in New York een eigen museum: Snark Park.

'Ik heb blijkbaar de briefing niet gekregen', grijnst Alex Mustonen als hij merkt dat zijn twee Snarkitecture-collega's dezelfde zwarte kaptrui met daarop, in witte letters, 'Kith' dragen. Mustonen is komen opdagen in een donkergrijs wollen hemd.

Niet alleen in hun kleren, maar ook in hun realisaties gebruiken Daniel Arsham, Alex Mustonen en Ben Porto overwegend een monochroom kleurenpalet van zwart, grijs, blauw en vooral wit. 'Al wil ik er toch even de aandacht op vestigen dat niet álles wat we doen monochroom is. Ik zou daar ook graag aan willen toevoegen dat ik vandaag lichtroze boots draag', aldus Mustonen.

Alex Mustonen, Daniel Arsham en Ben Porto vormen samen Snarkitecture. ©Noah.Kalina

Voor het modemerk Cos vulde Snarkitecture een galerie in Seoel met een gigantische blauwgrijze knikkerbaan. Voor de kunstbeurs Art Basel Miami Beach beschilderden ze een privéjet in een hemelsblauw degradé. En de muren van de flagshipstore van het Amerikaanse streetwearlabel Kith, in Soho in New York, schilderden ze in zilver, wit en blauwgrijs.

Het pièce de résistance in de Kith-winkel is een dramatisch verlichte zuil uit honderden gipsafgietsels van de beroemde 'Air Jordan 1'-sneakers. In wit, natuurlijk.

Eigen museum

Voor de tachtigste verjaardag van het Italiaanse luxelederwarenhuis Valextra, in 2017, koos de studio ervoor om het plafond te bedekken met een indrukwekkend wolkendek van zacht textiel. ©Delfinos Sisto en Marco Cappelletti

De Amerikanen Arsham, Mustonen en Porto staan vandaag op speed-dial bij een hele rist modemerken, ook in Europa. Van het chique Italiaanse luxelederwarenhuis Valextra over het Zweedse modemerk Cos tot de intussen gesloten lifestyleboetiek Colette in Parijs. Samen met het hippe Amerikaanse Beats by Dre lanceerden ze ook een koptelefoon in beperkte oplage.

Een markante prestatie voor een designbureau dat nog maar tien jaar oud is. Maar designstudio Snarkitecture ziet het nóg grootser: midden maart opent in New York 'Snark Park', een museum dat vol zal staan met een reeks kunstinstallaties die Arsham, Mustonen en Porto zelf hebben gemaakt.

Snark Park. ©rv

In een verdonkerde zijkamer van de Kith-winkel toont het trio me een witte, lederen ronde troon en een afgebrokkelde witte zuil van gips. Vanuit amorfe uitsparingen in twee metershoge zuilen komt zacht licht gekropen. De installatie, getiteld 'Lost and Found', is een voorsmaakje van wat er in Snark Park te zien zal zijn. 'Stel je een soort woud van honderd dergelijke zuilen voor', zegt Arsham. 'Elke zuil is interactief. In sommige kun je zelfs binnengaan. Je zult kunnen voelen, horen en zien. In elke zuil zit een soort individueel moment verborgen.'

Het plan is om tot wel vier dergelijke interactieve tentoonstellingen te organiseren per jaar, allemaal zelf ontworpen installaties, al dan niet in samenwerking met bedrijven of merken. 'We hebben al veel installaties gemaakt, onder meer in galeries en musea', aldus Arsham. 'We wilden altijd al een plek waar we konden experimenteren in een plek die echt van ons was.'

'Nu worden de rollen omgedraaid', zegt Mustonen. 'Voortaan inviteren we merken bij ons thuis in plaats van wij die bij hen op bezoek gaan.'

Gedicht

'Architectuur is vaak heel rigide. Het enige wat we aanraken, zijn de vloer en de deurgrepen. Wij proberen architectuur te benaderen vanuit het perspectief van een kind.'

Arsham en Mustonen delen al tien jaar een atelier, maar zijn al bijna twintig jaar vrienden. Ze ontmoetten elkaar in 2000, aan de beroemde Cooper Union-hogeschool in New York, die onder meer ook de beroemde architecten Daniel Libeskind en Shigeru Ban en kunstenares Lee Krasner voortbracht. Arsham studeerde kunst, Mustonen architectuur. Ze raakten bevriend in het houtbewerkingsatelier.

Toch zou het nog vijf jaar duren voor ze samenwerkten. In 2005 mocht Arsham de paskamers van de nieuwe Dior-boetiek in Los Angeles ontwerpen, nadat een van de Dior-toplui een expo van hem had gezien bij galerie Perrotin in Parijs. 'In musea en galeries kun je met veel wegraken. In winkels ligt dat iets moeilijker: je hebt vergunningen nodig. Dus vroeg ik Alex om te helpen. Daaruit groeide het idee om samen iets te doen op het snijvlak van kunst en architectuur.'

Ze noemden hun bureau Snarkitecture, naar een gedicht van de Brit Lewis Carroll, getiteld 'The Hunting of the Snark'. Daarin trachten enkele buitenbeentjes het mythische Snark-beest te vangen met een blanco kaart.

In 2014 werd het duo met de komst van Porto een trio. Sindsdien gaat het snel: bijna elk jaar maken ze een pitstop op het Salone del Mobile in Milaan, waar ze in 2018 nog een collectie modulaire meubels maakten van aluminium drankblikjes, schoenzolen en plastic voor het Brits-Duitse designbedrijf Pentatonic. Ook voor de Israëlische keukenbouwer Caeserstone pootten ze vorig jaar een indrukwekkende installatie neer.

Ballenbad voor volwassenen

©Noah Kalina

De mannen van Snarkitecture hebben er een handje van weg om weinig te zeggen met veel woorden. En soms gewoonweg weinig met weinig woorden. Verrassend genoeg nemen ze hun werk niet al te serieus. Of toch de inhoud niet. Eigenlijk zijn de installaties van Snarkitecture monochrome speeltuinen voor volwassenen. In het museum mag je niets aanraken, bij Snarkitecture mag je met je handen aan het zachte tapijt voelen. Of zelfs spelen in het design.

'Fun House, National Building Museum, Washington. ©Noah Kalina

Voor hun hyperpopulaire installatie 'The Beach' liet het trio een gigantisch ballenbad vullen met een miljoen doorschijnende ballen waarin de bezoekers naar hartenlust konden ravotten. Snarkitecture maakte de installatie in opdracht van het National Building Museum in Washington DC in 2015. Sindsdien groeide de installatie uit tot een socialemediahype en reisde ze door naar Florida, Sydney, Bangkok, Chicago en Parijs.

'Architectuur is vaak heel rigide', zegt Arsham. 'Het enige wat we aanraken, zijn de vloer en de deurgrepen. Wij proberen architectuur te benaderen vanuit het perspectief van een kind.'

'Bij kunst of architectuur gaat het altijd om kijken', valt Porto in. 'Een tactiele, fysieke ervaring kan daarom echt transformatief zijn.'

Marie Kondo

Een doorbraak: we krijgen wat gelach los. Dat komt er nadat we hen vertellen dat een schrijver Snarkitecture onlangs 'de Marie Kondo van de architectuur' noemde, naar de Japanse opruimgoeroe die aanraadt om objecten die geen vreugde geven te dumpen.

Arsham glimlacht en geeft toe dat hij Kondo's boek heeft gelezen en zelfs een poging tot opruimen heeft gewaagd. Dus nu is hij helemaal een minimalist geworden? 'Ik ben het tegenovergestelde van een minimalist', riposteert hij.

Verbaasd dwaalt onze blik van zijn zwart-witte outfit naar de zwart-witte, uitgepuurde ruimte en terug. 'Oké, mijn werk lijkt misschien minimalistisch, maar ik hou veel dingen bij.' 'Hij is een georganiseerde hamsteraar', valt Mustonen in. Waarop Arsham onverstoorbaar voortgaat: 'Ik heb veel kunst, veel dingen die mensen mij hebben gegeven, en ik hou die graag bij. Maar ik heb ze wel per kleurcode op planken georganiseerd.'

'Dancing Columns' voor de Twilight Concert Series, Santa Monica Pier, 2017. ©Noah.Kalina

Elon Musk

Tegenwoordig werkt Snarkitecture aan tien of zelfs twintig projecten tegelijkertijd, met behulp van elf medewerkers. Hun toekomstplannen? Eerst een museum openen, natuurlijk. Misschien een collab met een muzikant, klinkt het vaag. Met wie ze nog willen samenwerken? 'Elon Musk', de excentrieke CEO van Tesla, is het beknopte antwoord. Er volgt geen uitleg, en Arsham heeft weinig zin om erop in te gaan.

Oké, dan maar polsen naar het Snarkitecture-hotel waarover ze al jaren spreken. 'Komt er wel', antwoordt Arsham droog. 'Het is een droom', voegt Porto eraan toe. En dan, Mustonen, bloedserieus hun 'less is more'-stijl nog een laatste keer eer aandoend: 'Een droom waaraan we aan het werken zijn.'

Snark Park opent op 15 maart in 'The Shops and Restaurants at Hudson Yards', Hudson Yards 20, New York.

Lees verder

Advertentie
Advertentie