sabato

Tom Dixon, de onbetwiste koning van King's Cross

Tom Dixons gloednieuwe hoofdkwartier, The Coal Office, was vroeger een opslagplaats voor steenkool. Vandaag vind je er niet alleen Dixons boetiek, maar ook kantoren en een restaurant.

De afgelopen jaren was hij een onvervalste smaakmaker in Milaan, maar dit keer bleef de Londense designpaus Tom Dixon thuis. Met reden: hij opende enkele dagen daarvoor The Coal Office, een gigantisch bedrijfspand met shop en restaurant in King’s Cross, op dit ogenblik de meest gewilde buurt in de Britse hoofdstad. ‘Jamie Oliver wilde hier zijn hoofdkwartier, maar dat feestje ging niet door’, aldus Dixon. Sabato was bij de opening.

‘We wilden niet zomaar onze studio verhuizen, we wilden een nieuwe thuis’, vertelt een zichtbaar vermoeide Tom Dixon op de opening van zijn gloednieuwe hoofdkwartier The Coal Office. Dixon en zijn team hebben de afgelopen weken dag en nacht gewerkt om de voormalige opslagplaats voor steenkool om te toveren in hedendaagse kantoren, een prachtige boetiek, een restaurant en enkele vergaderzalen waar hij klanten en designers kan verwelkomen. ‘Ik produceer ook voor het eerst weer in Londen’, zegt Dixon. ‘Terug naar mijn roots, want zo ben ik ook begonnen, door met mijn eigen handen dingen te creëren. In The Coal Office organiseren we ook een workshop waar in eerste instantie verlichting gemaakt zal worden, maar waar we later ook keramiek zullen bakken.’

Pas enkele dagen voor de volledige interieurwereld naar Milaan vertrok voor het prestigieuze Salone del Mobile was Tom Dixons nieuwe hub klaar - behalve het restaurant, dat opent pas eind juni. ‘We slaan niet zomaar de designweek in Milaan over, maar pakken net nóg groter uit’, zegt hij trots. ‘Dit is een uitzonderlijke plek om te landen.’ De designer die bekend staat om zijn humeurigheid doelt daarmee op de buurt King’s Cross, vlak naast het station St. Pancras, waar de Eurostar zijn eindhalte heeft. Die wijk ondergaat nu de grootste renovatie die Londen de afgelopen 170 jaar gekend heeft. Het Central Saint Martins College of Art and Design was een van de eerste om deze vernieuwde buurt een kans te geven. Snel daarna volgden Universal Studio’s, Louis Vuitton en Google. Ook Facebook bouwt hier weldra zijn Britse hoofdkwartier, en dan hebben we het nog niet gehad over de vele bijzondere restaurants en hotels die hier huizen (zie kader).

Ambitieus
‘Alles wat Londen interessant maakt, is hier aanwezig’, zegt Dixon. ‘Ik werd vooral aangetrokken door de combinatie van oud en vuil tegenover splinternieuw. De geschiedenis van de kolen tegenover de hightechtoekomst.’ Speciaal voor de gelegenheid liet Tom Dixon een maaltijd bereiden door het Italiaanse collectief Arabeschi di Latte. Zij tasten de grens af tussen eten en design en belegden voor de feestelijke opening het brood, de kaas, de koekjes en zelfs de thee met een laagje steenkool. ‘Jamie Oliver wilde hier zijn hoofdkwartier openen’, lacht Dixon, terwijl hij een roetzwart stukje kaas proeft. ‘Maar dat feestje ging dus niet door.’

Dixon zakte met zijn label dan wel niet naar Milaan af, aan internationale ambitie ontbreekt het hem allerminst. De designpaus lanceert tegelijk een netwerkproject waarmee hij de wereld zal rondreizen. ‘Around the World in 90 Days’ heet het. Terwijl hij de wereldkaart voor me spreidt, zegt hij trots: ‘This is my anti-Milan.’ Dixon wil inzetten op minder voor de hand liggende plekken, in plaats van Milaan, Parijs, Dubai of Shanghai. ‘Tom Dixon wordt in 65 landen verkocht, maar in een flink aantal daarvan ben ik nog niet eens geweest.’ En dus is de ontwerper volop aan het plannen. Casablanca staat op zijn lijstje, net als Vancouver en Sydney. Het voornemen is om daar de gloednieuwe collectie te presenteren, iets wat andere labels dus in Milaan deden.

Zilver en zwart
In de nieuwe collectie zitten traditiegetrouw heel wat verlichtingsarmaturen. Verrassend is wel dat Dixon afstapt van de uitvoeringen in koperkleur en messing, terwijl hij een van de voortrekkers van die trend was. ‘Ik geef het toe’, zegt Dixon. ‘We hebben misschien een beetje overdreven met al dat messing.’ Hilariteit alom. Zo hardnekkig als hij ooit die kopertinten heeft gepromoot, zo enthousiast lijkt hij nu op de chroomkar te springen. ‘Het zal je misschien verbazen, maar zelfs tijdens onze messingpiek verkochten wij nog altijd meer zilverkleurige armaturen.’ Dat zilver wordt in de collectie afgewisseld met veel blauw en zwart. ‘Bij zwart kun je je niet verstoppen’, zegt Dixon daarover. ‘Het verraadt de vorm in zijn zuiverste gedaante.’

De nieuwe collectie zal uiteraard ook een hoofdrol spelen in de gloednieuwe shop onderaan in The Coal Office. De boetiek heeft verschillende gewelven en onder elke boog vind je een ander onderdeel van het Dixon-imperium: van verlichting over accessoires tot exclusieve one-offs en geuren. ‘Ik heb bewust gekozen voor de naam ‘The Coal Office’ en niet voor ‘de grote Tom Dixon flagship store’, om het gebouw wat te doen ademen, om ook anderen toe te laten.’ Het is Dixons bedoeling om startende, ietwat onbekende designers mee aan boord te nemen in dit project. ‘Voor alles wat wij niet doen, zoals vloeren of planten, zoek ik interessante nieuwe namen om mee samen te werken.’ En waar spot u die dan, mijnheer Dixon? ‘Zeg het aan niemand’, fluistert hij. ‘Maar ik ga wel naar Milaan. Alleen. En incognito.’
Eurostar reist tot tien keer per dag van Brussel naar het centrum van Londen. Reistijd: amper twee uur. Vanaf 39 euro enkele reis. www.eurostar.com

Lees verder

Advertentie
Advertentie