sabato

Wanneer een A-list-designer interieurontwerpster wordt

©Michael Sinclair

Roksanda Ilincic, de Servisch-Britse ‘colorblocking queen’, is dit seizoen all over the place. En niet alleen met kleding: de modeontwerpster richtte zopas in Londen een penthouse in, van de muren over de fauteuils tot de kaarsen. Het stulpje staat te koop voor 8,3 miljoen euro.

‘Back to the roots’ associeer je doorgaans niet met een penthouse. Toch was het inrichten van een chic penthouse in de King’s Cross-wijk in Londen voor de Servisch-Britse modeontwerpster Roksanda Ilincic een soort ‘terugkeer’, letterlijk en figuurlijk. Ilincic (49) volgde immers in het voormalige Joegoslavië, waar ze vandaan komt, eerst een architectuur- en designopleiding. En kort na haar verhuizing naar Londen, eind jaren 90 om er mode te studeren, woonde ze in King’s Cross.

Roksanda, het label van de Servisch-Britse Roksanda Ilincic is een van dé succesverhalen uit de Britse mode. ©Giuliano Koren

In die tijd keek haar appartement zelfs uit op de ronde vormen van de voormalige ‘gashouders’, een troosteloze opslagplek voor gas. Vandaag ziet zowel de buurt als Roksanda Ilincic’ situatie er helemaal anders uit. Rok­sanda, zoals Ilincic haar label noemde, is een van dé succesverhalen uit de Britse mode.

Het mag onder meer de actrices Cate Blan­chett, Emily Blunt, Kristen Ste­wart, de first lady’s Michelle Obama en Me­la­nia Trump en de Britse royals Kate Mid­dle­ton en Meg­han Markle tot zijn fans rekenen. Ilincic’ A-list-klanten vallen vooral voor haar ‘powerdressing’, een warme en vrouwelijke stijl met een tikje grafisch modernisme. In haar herfst- en wintercollectie 2019 combineert ze probleemloos honinggeel met pistachegroen en ‘hot pink’. 

Een silhouet uit Roksanda’s herfst- en winterlijn. ©Roksanda

Ook de King’s Cross-buurt is ondertussen onherkenbaar veranderd: van een vervallen wijk in een hotspot voor foodies en shoppers én een hippe plek om te wonen. Het Londense architectenbureau WilkinsonEyre liet de gietijzeren frames van de voormalige gasopslagplaats opgaan in drie nieuwe buildings voor het vastgoedproject ‘Gasholders’.

Het omvat meer dan honderd highclass appartementen en een handvol super-de-luxe penthouses, allemaal ingericht door de Britse designstudio No 12. Hét pièce de résistance is evenwel het penthouse met drie slaapkamers en een dakterras waarvoor Ilincic als gastdesigner werd gevraagd. 

Britse topper

Ook voor Marina Rinaldi tekende de ontwerpster een collectie. ©Marina Rinaldi

Het penthouse, te koop voor 8,3 miljoen euro, is trouwens niet Ilincic’ enige zijsprongetje dit najaar. Voor Marina Rinaldi, het plussizemerk van het Italiaanse modehuis Max Mara, tekende de ontwerpster in haar typische eigen stijl ook een herfst- en wintercollectie: de grafische lijnen en modernistische vlakken zijn Roksanda ten voeten uit, met knipogen naar de Amerikaanse kunstenaar Frank Stella. 

Wie wil namedroppen, is met het interieur van Roksanda’s Gasholders-penthouse wel even zoet: er staat meubilair van, onder meer, Christophe Delcourt, Pierre Jeanneret, Charlotte Perriand en Paolo Piva.

Het idee voor de Marina Rinaldi-collectie kreeg Ilincic tijdens een bezoek aan de Collezione Maramotti, de enorme naoorlogse-kunstcollectie van de familie achter het modehuis Max Mara. Misschien een kans voor het Europese vasteland om Roksanda beter te leren kennen. Al in 2005 showde ze haar eerste collectie tijdens de London Fashion Week. Toch was het pas met de komst van een nieuwe investeerder, in 2014, dat ze zich echt op het grote modetoneel begaf.

Dat jaar belandde ze voor het eerst in de ‘BOF 500’, de jaarlijkse ‘who’s who’ van de modewereld die wordt opgesteld door het vakblad Business of Fashion. Toen ze datzelfde jaar ook een chique boetiek opende in Mayfair - architect van dienst was de Britse topper Sir David Adjaye - én besloot haar te vaak foutief gespelde achternaam voortaan te laten vallen voor haar modelabel, brak Roksanda helemaal door. Vandaag worden haar kleren in meer dan drie dozijn landen verkocht. 

Ilincic gaf het penthouse in het luxueuze ‘Gasholders’-project in Londen een Roksanda’eske look: veel kleur en colorblocking, én een vrouwelijke touch. ©Michael Sinclair

Veilinghuis Sotheby’s

Dankzij het succes kreeg Ilincic ook al snel aanbiedingen van buiten de modebranche. Voor de ontwerpster zijn er maar weinig schotten tussen de wereld van mode, kunst en design. Zo cureerde ze in opdracht van Sotheby’s een veiling met hedendaagse en moderne kunst, ontwierp ze een keramieklijn en tekende ze een capsulecollectie naar aanleiding van de Frieze Art Fair in Londen - iets waarvoor ze inspiratie vond bij het Duitse kunstenaarskoppel Josef en Anni Albers.

Ze werkte ook samen met topnamen zoals de Amerikaanse conceptuele kunstenaar Mel Bochner en wijlen de Amerikaans-Franse artieste Niki de Saint Phalle. Zelf verzamelt ze trouwens ook volop vintage meubilair van onder meer Eileen Gray, Lina Bo Bardi en Pierre Paulin. 

©Michael Sinclair

Powervrouwen

Wie wil namedroppen, is ook met de inrichting van Roksanda’s Gasholders-penthouse wel even zoet: je vindt er onder meer meubilair van de Parijzenaar Christophe Delcourt, de Zwitserse designer-architect Pierre Jeanneret en de Oostenrijks-Italiaanse ontwerper Paolo Piva. Maar nóg opvallender is de grote lijst powervrouwen waarvan objecten en kunst te zien zijn in het appartement.

Roksanda maakte eerder al een uitstapje naar de designwereld. Zo ontwierp ze een collectie keramiek. In de veranda (ook wel ‘Sun Room’) staat haar vaas op een bijzettafeltje van Konstantin Grcic voor Classicon. ©Michael Sinclair

Zo koos Roksanda een bruinlederen stoel uit van de Braziliaanse modernistische baanbreker Lina Bo Bardi en fauteuils en een ovalen tafel van de Franse designconventiebreker Charlotte Perriand. Maar ook keramiek van onder meer Alana Wilson en Christine Roland, of de prijswinnende, sculpturale lampen van de Britse Claire Norcross. 

De vrouwelijke touch zit ook in de details. Dekentjes in merinoswol van Lena Rewell. Zachtroze, viltwollen gordijnen van Kvadrat. Een boekenkast vol publicaties over het werk van de kunstenaressen die ze bewondert: Anni Albers, Sonia Delaunay-Terk, Marina Abramovic, Isa Genzken of Marlene Dumas, om maar enkele namen te noemen.

©Michael Sinclair

En op het nachtkastje staan de gebundelde geschriften van Patti Smith en Joan Didion.Last but not least: Ilincic vroeg de Zwitserse kunstenares Caroline Denervaud om een muurschildering te maken in de hall en keuken.

‘Ik wilde iets dat meteen mooi was als je het penthouse binnenkomt’, aldus Ilincic in de Financial Times. ‘De trap en het gebouw zijn namelijk heel mannelijk. Mijn eerste gedachte was dat vrouwelijkheid en warmte ontbraken.’ 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie