sabato

Young Talent Axelle Vertommen treedt uit de schaduw van Dries Otten

Goed begonnen is half gewonnen. Axelle Vertommen kon haar talent ontplooien bij Dries Otten. Maar dan komt het moment om een eigen designstijl te ontwikkelen.

Sabato staat uiteraard klaar om te vragen: ‘Waar gaat dat naartoe?’

Wie: Axelle Vertommen. 28 jaar en brengt al eigen designobjecten uit onder de merknaam Axelle Vertommen.

Leermeester: interieurarchitect Dries Otten. Ze werkt er nu ongeveer vijf jaar. Vertommen is interieurarchitecte, een studie die ze aanvulde met  meubelontwerp. Na haar afstuderen had ze haar portfolio doorgestuurd naar enkele bureaus waarbij ze een goed gevoel had. Aanvankelijk kon Otten haar niet meteen een job aanbieden, maar ze is in zijn achterhoofd blijven zitten. Hij wist meteen: ‘Als ik ooit iemand in dienst neem, dan is zij het.’

Voor de ‘Brion’-lamp liet Axelle Vertommen zich inspireren door de Brion-begraafplaats bij Treviso, ontworpen door architect Carlo Scarpa. ©Kaatje Verschoren

Gezamenlijke successen:

Heel wat particuliere, kleurrijke keukens en interieurs en de eigenzinnige boekhandel Luddites in Antwerpen.

Persoonlijke successen:

Intussen brengt de interieurarchitecte zelf designobjecten uit onder de merknaam Axelle Vertommen. Vorig jaar werd ze op de Contemporary Design Market uitgeroepen tot Young Talent. Haar eigen meubelontwerpen zoals ‘Ziggy’ (kapstok), ‘Brion’ (lamp) en ‘Gattorre’ (krabpalen) kunnen op veel lof rekenen. Voor Deknudt Mirrors ontwierp Vertommen de spiegel ‘Passo’ en voor het tapijtenlabel Bomat ‘Villa Tapis’.

Dries Otten over Axelle Vertommen:

‘Axelle is een beetje mijn zusje. Ik probeer haar veel vrijheid te geven om te kunnen ontwerpen. Ik neem het contact met de klant en al het paperassenwerk voor mijn rekening. Hoewel zij veel meer gestructureerd werkt dan ik. Axelles persoonlijke werk ligt in de lijn van wat ik doe, daar word ik wel eens op aangesproken. Wij delen nu eenmaal dezelfde voorliefde voor Italiaanse meesters en voor het postmodernisme. Geen wonder dat onze vormentaal dicht bij elkaar ligt.’

©Kaatje Verschoren

Axelle Vertommen over Dries Otten:

‘Dries en ik begrijpen elkaar. We zitten ook fysiek naast elkaar wanneer we aan een project werken, zodat er constant afgetoetst kan worden. Ik vind dat enorm waardevol, zo’n klankbord. Het vermijdt dat je de focus verliest. Ik heb ook de indruk dat we elkaar in balans houden zodat het resultaat niet te extreem wordt, maar zeker ook niet te braaf. We delen een voorliefde voor het postmodernisme, voor kleur en voor obscure architecten waar online weinig over te vinden is.’

Voor Deknudt Mirrors ontwierp Vertommen de spiegel ‘Passo’, voor het tapijtenlabel Bomat tekende ze ‘Villa Tapis’.

©Evenbeeld

Inspiratiebronnen: ‘Ik kan mij door de gekste dingen laten inspireren. Eigenlijk is dat een continu proces, ik ga er nooit bewust naar op zoek. Normaal gezien probeer ik veel te reizen en tentoonstellingen te bezoeken om me zo te laten verrassen, maar dat zat er het afgelopen jaar helaas niet in. Ik heb heel veel boeken gekocht, vooral over Italiaanse architecten. Voor een van mijn meest recente designs, de ‘Brion’-lamp, heb ik me laten inspireren door de Brion-begraafplaats bij Treviso, ontworpen door architect Carlo Scarpa. Ik ben nog nooit op die plek geweest, maar er veel over lezen en op zoek gaan naar beelden kan me aanzetten tot een nieuw ontwerp.’

‘Wij delen dezelfde voorliefde voor Italiaanse meesters en voor het postmodernisme. Geen wonder dat onze vormentaal dicht bij elkaar ligt.’
Axelle Vertommen
Interieurarchitecte en meubelontwerpster

Waar gaat dat naartoe? ‘Momenteel heb ik de indruk een beetje te verdrinken in het werk. Het is soms moeilijk om het evenwicht te behouden tussen mijn werk bij Dries, mijn eigen projecten en dan nog de afzonderlijke meubelstukken. Neem bijvoorbeeld de ‘Gattorre’-krabpalen in memphisstijl die een groot succes zijn.

Probleem is dat ik die krabpalen stuk voor stuk zelf maak. Daardoor moeten de mensen langer wachten op hun aankoop. Toch wil ik me niet beperken tot een van die facetten van mijn werk. Ik wil voor Dries blijven werken, mijn eigen projecten verwezenlijken en objecten blijven ontwikkelen. Samenwerken met producenten als Deknudt Mirrors en Bomat voor het tapijt vind ik heel fijne dingen om te doen. Ik zou voor de krabpalen ook op zoek moeten gaan naar een producent.

De ‘Gattorre’-krabpalen in memphisstijl zijn een groot succes. Vertommen maakt ze nog stuk voor stuk zelf. ‘Ik zou op zoek moeten gaan naar een producent.’ ©Kaatje Verschoren

©Olmo Peeters

Ik voel wel dat er een soort momentum rond mijn persoon is ontstaan sinds de Contemporary Design Market. Daar zijn publicaties en opdrachten uit voortgevloeid. Op dit moment moet ik niet minder gaan doen, vind ik. Voor mijn eigen interieurprojecten probeer ik altijd op zoek te gaan naar een eigen invulling en een verschil te maken tussen de projecten die ik alleen afwerk en de projecten samen met Dries. Dat is niet altijd even gemakkelijk, zeker omdat de ontwerpen uit eenzelfde pen en referentiekader vertrekken. Zolang Dries en ik daarover vrijuit kunnen communiceren, lijkt me dat een prima werkwijze.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie